1 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-06 13:42:14)

Volkswagen fick 1958 på uppdrag av Tyska postverket DBP  att ta fram en bil för smidig postutdelning.
Westfalia tog fram några mindre lyckade prototyper.

http://forumbilder.se/EB9F7/vw-fridolin1a.JPG

http://forumbilder.se/EB9F7/vw-fridolin2a.JPG

http://forumbilder.se/EB9F7/339513.jpg
Denna prototyp från 1963 har överlevt.

1964 stod de första serietillverkade bilarna färdiga och totalt blev det 6139 st tillverkade mellan 1964-74 + ca 20 bilar som sattes ihop av överblivna delar så sent som 1977 !
Karosseri Westfalia byggde alla Fridoliner.

http://forumbilder.se/EB9F8/149310-434847669917108-1139486091-n.jpg
Delar från typ 1,2,3 användes på det bredare Karmann Ghia chassit.

http://forumbilder.se/EB9F8/14027872720-9da09e194b-k.jpg
http://forumbilder.se/EB9FB/814471.jpg


http://forumbilder.se/EB9F8/7050359847-acaf62fbf8-o-2.jpg

1200 bilar byggdes åt PTT, Schweiziska posten samt Lufthansa.
PTT bilarna har hörnrutor och större bakruta samt en liten ventilationstaklucka

http://forumbilder.se/EB9F8/vw-typ-147-fridolin-729x486-9a2553ca1d2982bb.jpg

Bland kuriosa är att alla Fridoliner har bensinkran, bromsvätskebehållaren INNE i bilen ovanför pedalerna, 3 ekrad standardratt samt innertak av trä fanér !
Att bromsvätskebehållaren sitter inne i bilen måste ha varit ett krav från Tyska posten så att brevbärare lätt skulle kunna kolla nivån inför varje postrunda.

http://forumbilder.se/EB9F8/vw-typ-147-fridolin-729x486-724179ff0cc9c7e9.jpg
Udda lösning på passagerarstolen för maximalt utrymme.

http://forumbilder.se/EB9RL/fridolin017.jpg
Innertak i fanér.




http://forumbilder.se/EB9F8/fridolin-9.jpg
Smeknamnet “Fridolin” härrör från den Tyska motordressinen MKB 52  (elakt tycker jag)  ICQ/ae


Ett mycket litet antal bilar hamnade hos privatpersoner och mindre företag bl a hos fotografer.
Avsaknaden av bra rostskydd och att ägarna inte brydde sig om dessa bilar har gjort att de flesta rostat bort och endast ca 200st finns kvar i världen.

Ett fåtal bilar har hamnat i Danmark och tre bilar såldes i Norge, två av dom beställdes av Norska försvaret.
Ingen Fridolin såldes i Sverige, men i modern tid har två stycken letat sig hit.  ICQ/ab

Ofta slutade det så här.
http://forumbilder.se/EB9F9/1470384-638824029502657-967718506-n.jpg
...och så här
http://forumbilder.se/EB9F9/446.jpg

Givetvis var alla Fridolin brevbärare kvinnor med mer eller mindre ändamålsenlig klädsel..... 
http://forumbilder.se/EB9FB/vw-fridolin-fotoshowbigimage-5e5d00ac-186812.jpg
...tror jag ICQ/af  ICQ/af
http://forumbilder.se/EB9F9/3913204756-3ddfac7e79-b.jpg

Min vän Paul Medhurst TD2 grymma panel.
http://forumbilder.se/EB9F9/1351532640.jpg
http://forumbilder.se/EB9F9/741.jpg



http://forumbilder.se/EB9F9/383.jpg


http://forumbilder.se/EB9F9/1157687.jpg
Denna (fusklagade) såldes nyligen i Frankrike för 38 000 Euro....
http://forumbilder.se/EB9F9/1157705.jpg

http://forumbilder.se/EB9F9/5550909-9565790f72-z.jpg
Steve Gilberts fd superrenoverade Fridolin med bl a ombyggd instrumentpanel.
http://forumbilder.se/EB9F9/5550913-df515202db.jpg
http://forumbilder.se/EB9FA/238448.jpg
http://forumbilder.se/EB9FA/238452.jpg


http://forumbilder.se/EB9FA/1152.jpg

http://forumbilder.se/EB9FA/1509792-234662513389961-5759746574715440644-n.jpg
Frågan är om Beatles hämtade insperation till sitt klassiska album från detta...


http://forumbilder.se/EB9FA/2125.jpg


"Trashlooken" har även drabbat dessa stackars bilar..
http://forumbilder.se/EB9FB/6824607-75e9c26086.jpg
http://forumbilder.se/EB9FB/88888.jpg



http://forumbilder.se/EB9FB/1751729840.jpg


http://forumbilder.se/EB9FC/716566.jpg


(Den Frido från Holland som nyligen var utställd på Elmia tycker jag är helt ointressant  bl a för den icke luftkylda Vw drivlinan och annat fult.... Default/yikes brrrrrrr Så därför blir det ingen bild på den)  ICQ/ag

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2

Mycket intressant!

Phileas, du som ver allt: hur såg de typ 1 baserade postbilarna ut från 1957 fram till typ 147? Jag vet att de fanns och jag vet att de hade en speciell centrifugalfördelare, men i övrigt? Vad skiljde från en vanlig typ 1:a?

3 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-02 22:39:20)

Bussar användes mest vad jag vet och de bedömdes vara för stora.
Byggdes ju några på splitbubbla -50-52, även Goggomobil gjorde några roliga små postbilar.
http://forumbilder.se/EB9FE/tumblr-ngmkhmr2401r9fdapo1-500-3.jpg

Fantastisk Goggomobil
http://forumbilder.se/EB9FE/goggomobil-tl-heusenstamm-05082011-3.jpg

Denna är ju byggd på ovalruta.
http://forumbilder.se/EB9FD/imagesca4a24nd.jpg

Varför skulle postbilar ha haft en speciell fördelare ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4

Ah, sista bilden kanske är svaret! Snyggt!

Stötte på "postbilen" i Bosch kataloger (se här: http://lowlightkaizen.blogspot.se/2014/ … fugal.html)

En postbil har en ganska extrem körcykel med många korta accelerationer från postlåda till postlåda, så jag gissar det är därför den har en annan fördelare.

5

Får forska i om Fridoliner också hade "unika" fördelare.....har ingen motor till min.

En annan märklig sak är att den har dubbelgolv bak !
Ghians golvhalvor men ett extra golv ovanpå så det blir plant.....Tydligen viktigt att postsäckar och paket stod ordentligt.  ICQ/ad 
http://forumbilder.se/EB9FE/6097591.jpg

http://forumbilder.se/EB9FE/2006-0912-200019.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

Rolig läsning.

Nu vet man allt man behöver veta om Fridolin och helt plötsligt väcktes ett lite HA begär  ICQ/ab

7

Treflig genomgång.
Grym bubblapostbil, ser osannolikt ut.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Okey mycket trevlig fakta...
Men om vi nu går till din... berätta mer om vad du vet om den..
Ingen motor skriver du.. vad är dina tankar om en kommande maskin , luftkyld okey.. men en original eller vässad.. volym??
Schassie mässigt vad händer där.. original eller sänkt, inflyttat stora hjul..eller ??
Inrednings mässigt 2 stolar.?. finns den speciella passagerarstolen kvar?
vad händer annars... tankar och ideer...

Helt klart finns ett stort ha begär... jag gick igång på den som stod på elmia.. kollar man byggtråden fick mycket plåt bytas under åren.. hur är din kaross rostmässigt och vad felar? ICQ/an

Bubbla bussen liknar ju lite  denna nyare skapelsen..   har sett en del ritade bilder på liknade denna typen, roligt att det sas. finns/fanns ett original.
http://i743.photobucket.com/albums/xx71/zZackEe/406C7944-E292-45E6-B9B2-672EC65B32B8_zpstbos9loj.jpg
http://forumbilder.se/EB9FE/tumblr-ngmkhmr2401r9fdapo1-500-3.jpg
Jag ser fram mot fortsättningen.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-13 14:18:23)

Den har klarat sig bra och är oförskämt solid, helt utan underredsmassa och spackel dessutom helt komplett med alla unika delar.
Rost i värmekanaler och trösklar finns men inte så farligt.
Skulle vilja påstå att läget för dessa bilar är som för Ghior, dvs 75% dåligt lagade/reparerade, ovanligt med bra och korrekt renoverade med andra ord. Att skärmarna inte går att skruva av gör ju inte saken roligare.

Första ägare var Norska armén “Försynings kommando” som hade två Fridoliner. Den andra är skrotad.
Kommando Fridolin låter bra så det får bli kodnamnet ! Nej det blir inte spadar, kanoner och andra galenskaper-det gör Fidde så bra.  ICQ/ab

http://forumbilder.se/EB9IH/odalsfridoen1-26.jpg
Blästrad och grundad 2005.

http://forumbilder.se/EB9II/100-1294.JPG
Den gröna Natofärgen som påminner mkt om typ 2 kulören palmgrön finns kvar i skåpet och på insidan av dörrar och luckor. En blank militärgrön kulör, mkt snygg.
http://forumbilder.se/EB9RM/img-6056.JPG

Mycket av det roliga ligger i att inte avslöja alla idéer man har (tycker jag).
Blir små förändringar som endast ett tränat öga kan upptäcka som att bakdatera och göra lite "förserie-prototyp" grejer, mkt roligt finns bland planerna.....

Med tanke på att min förra bil hade 240hk så är risken att det nu skulle bli 40 hk obefintlig. Vi får se vad det blir. Höjden blir inte original och några roliga fälgar blir det såklart.
Inga moderna grejer på denna bil, dom unika stolarna finns men får se vad det blir. Dock inga hemska Recarostolar som Holländaren har. ICQ/ad
Eftersom det redan är en mix av typ 1,2,3 så är det bara att fortsätta röra om lite.

Blir kanske en projekttråd så småningom. ICQ/af Kommando 147....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-04 20:56:46)

http://forumbilder.se/EB9LK/josh-fried-090.jpg
Mumsig bakdel  ICQ/af

Det är frestande att tro att Fridolin är en liten bil, nej tänk splitbuss + typ 3 front så är man rätt nära.
http://forumbilder.se/EB9LK/fridolin.jpg
Typ 2 motorlucka men den övre luckan är unik för Fridolin.

http://forumbilder.se/EB9LK/dsc00097-blog.jpg
Perfekt med buss spak. Notera de unika stolsunderreden.

http://forumbilder.se/EB9LK/1601591-245186375670908-6432176105266411196-n.jpg
Ordning och reda i skåpet på Tyskt vis.
http://forumbilder.se/EB9LK/1391995-245186402337572-5110556419807947811-n.jpg

http://forumbilder.se/EB9LK/1594550990.jpg
Givetvis eget skyddshelgon.... ICQ/ad

http://forumbilder.se/EB9LK/1126.jpg
Mycket ovanlig syn, med 6 Fridoliner samlade.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

…och här har vi en svensk Fridolin i sällskap med andra rara ärtor:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1346218.jpg

12 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-08 17:45:05)

.....Downtown Kolbäck/Sala ICQ/af Var och kikade på den för någon månad sedan.. Den ska herren ha kvar fram till rullatoråldern.  ICQ/ad
Den är glasad och jag tycker panelen är tuffare.

http://forumbilder.se/EB9LL/172.jpg
Samma bil bredvid en från Norge, numera i Finland.

http://forumbilder.se/EBA21/10367604-245186332337579-5146611436981640932-n.jpg
http://forumbilder.se/EBA21/volkswagen-type-147.jpg
http://forumbilder.se/EBA21/10320355-245186355670910-5776930573843791252-n.jpg
http://forumbilder.se/EBA21/10171622-245186345670911-528320004523518360-n.jpg

http://forumbilder.se/EBA21/2370689.jpg
Lite väl låg..... ICQ/ad


http://forumbilder.se/EBA21/689.jpg
Trevligt när hjulen fyller ut ordentligt bak.

http://forumbilder.se/EBA21/789.jpg
Dagens Fridolin babe... ICQ/af

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-11 13:17:03)

Ruskigt dålig bil som renoveras i Polen, dom tillverkar och byter det mesta av plåten.

https://www.facebook.com/VWFRIDOLINTYP147


Och en rätt dålig renovering av en -68a i Usa, stackars bil.  Den firman renoverar till "vardags" 356or....skrämmande. ICQ/ad 
ca 500 intressanta bilder ! !

http://deluxecustoms.com/project/1968-v … ail-truck/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14

http://forumbilder.se/EBAB9/11073561-400991866692387-939149002847255231-n.jpg
http://forumbilder.se/EBAB9/551562-696665667110364-2683560410256405969-n.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15

Bara Phileas och Pompejus som kan bildspamma så mycket utan ett ord.  ICQ/am

16 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-05-15 23:11:31)

Läs en bok... eller titta i annan tråd är ett förslag.  Default/lol

http://forumbilder.se/EBABG/10625160-10152355306451114-513438848872913086-n.jpg

http://forumbilder.se/EBABG/10426800-726825790719293-875508315603449888-n-2.jpg
En bild säger mer än tusen ord som bekant.... ICQ/af 

http://forumbilder.se/EBAHQ/55.jpg


http://forumbilder.se/EBAEC/10300428-649956231739583-4516060494924596878-n-3.jpg
PTT servicegarage.

http://forumbilder.se/EBAO2/934036-655404527809852-1587665831-n.jpg
Stenhård.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

17

Klart du ska ha en skärm monterad Gatling ICQ/ad

18 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2015-06-15 22:39:36)

Ha ha, eller bak i skåpet kanske  ICQ/af


På tal om kanon så var det riktigt trevligt att hitta dessa NOS handtag, unika för Fridolin.
Vinklade för att man inte ska klämma handen mot B-stolpen.

Hörde om en gubbe som letat efter ett beg vänsterhandtag i 10 år... Funkar mindre bra med busshandtag.  Default/yikes

http://forumbilder.se/EBBNA/handles-a.jpg




______________________________________________________________________________________________________________________


Kör vidare med lite coola bilder ur Svenska Fridolin klubbens arkiv...... ICQ/af


Alla som kan sin Fridolin ser att detta är en tidig bil 64-65, utan innertak, vit ratt och även knoppar och reglage i vitt osv.
http://forumbilder.se/EBK0S/2149.jpg


Som sagt så använde sig en del flygbolag av Fridoliner på flygplatser.

http://forumbilder.se/EBK0S/1013763-609062722495601-290764450-n.jpg

http://forumbilder.se/EBK0S/10330306-660063594062180-5409952772999486062-n-2.jpg

http://forumbilder.se/EBK0S/hist-luft.jpg

http://forumbilder.se/EBK3R/i243832.jpg


Flygplatsbil som faktiskt överlevt, taket numera ersatt med ett standardtak.

http://forumbilder.se/EBKGH/a1.jpg

http://forumbilder.se/EBKGH/a2.jpg

http://forumbilder.se/EBKGH/a4.jpg

______________________________________________________________________________________________________________________


Alla postbilar var utrustade med Eberspächer, lätt att förstå då det blev mkt körning med öppen dörr, denna för dagen även utrustad med snökedjor.
http://forumbilder.se/EBK0T/1896-2.jpg

http://forumbilder.se/EBK3R/i671696.jpg

http://forumbilder.se/EBK3R/i027135.jpg

http://forumbilder.se/EBK3R/fridolinneu2.jpg



Tyska postens fordonsflotta 1971

http://forumbilder.se/EBK3R/10613106-767646059970599-8136943368591697036-n.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------