Volkswagen fick 1958 på uppdrag av Tyska postverket DBP att ta fram en bil för smidig postutdelning.
Westfalia tog fram några mindre lyckade prototyper.

Denna prototyp från 1963 har överlevt.
1964 stod de första serietillverkade bilarna färdiga och totalt blev det 6139 st tillverkade mellan 1964-74 + ca 20 bilar som sattes ihop av överblivna delar så sent som 1977 !
Karosseri Westfalia byggde alla Fridoliner.

Delar från typ 1,2,3 användes på det bredare Karmann Ghia chassit.
1200 bilar byggdes åt PTT, Schweiziska posten samt Lufthansa.
PTT bilarna har hörnrutor och större bakruta samt en liten ventilationstaklucka
Bland kuriosa är att alla Fridoliner har bensinkran, bromsvätskebehållaren INNE i bilen ovanför pedalerna, 3 ekrad standardratt samt innertak av trä fanér !
Att bromsvätskebehållaren sitter inne i bilen måste ha varit ett krav från Tyska posten så att brevbärare lätt skulle kunna kolla nivån inför varje postrunda.

Udda lösning på passagerarstolen för maximalt utrymme.

Smeknamnet “Fridolin” härrör från den Tyska motordressinen MKB 52 (elakt tycker jag) 
Ett mycket litet antal bilar hamnade hos privatpersoner och mindre företag bl a hos fotografer.
Avsaknaden av bra rostskydd och att ägarna inte brydde sig om dessa bilar har gjort att de flesta rostat bort och endast ca 200st finns kvar i världen.
Ett fåtal bilar har hamnat i Danmark och tre bilar såldes i Norge, två av dom beställdes av Norska försvaret.
Ingen Fridolin såldes i Sverige, men i modern tid har två stycken letat sig hit. 
Ofta slutade det så här.
...och så här
Givetvis var alla Fridolin brevbärare kvinnor med mer eller mindre ändamålsenlig klädsel..... 
...tror jag

Min vän Paul Medhurst TD2 grymma panel.

Denna (fusklagade) såldes nyligen i Frankrike för 38 000 Euro....

Steve Gilberts fd superrenoverade Fridolin med bl a ombyggd instrumentpanel.

Frågan är om Beatles hämtade insperation till sitt klassiska album från detta...
"Trashlooken" har även drabbat dessa stackars bilar..

(Den Frido från Holland som nyligen var utställd på Elmia tycker jag är helt ointressant bl a för den icke luftkylda Vw drivlinan och annat fult....
brrrrrrr Så därför blir det ingen bild på den)