1

Hejsan forumet!!

Har alltid haft lite svårt att få i växlarna i bussen, eller snarare hitta dem. Det är framförallt backen som är svår då man nästan får vara inne i sätet och gräva, de andra växlarna är inga problem. Är detta ett vanligt problem eller är det bara så det är helt enkelt? Har aldrig kört någon annan än min egen....

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

Det är ett relativt vanligt problem, mycket beroendes på det långa växellänkaget och de bussningar som finns i det. Men det kan även vara den sk "hockeklubban" inne i växellådans noskon som är sliten. Det "enkla" att börja med är att byta bussningarna och det råder delade meningar om vilken, eller vilka av bussningarna som har störst inverkan på växellänkagets glapp, men "gaffeln" precis framför växellådan och bussningen i framkant, dvs direkt under förargolvet, är lättast att byta. Sen sitter det två bussningar i röret som löper mellan rambalkarna, de vet jag inte hur man byter ut, men det borde stå i en bra verkstadshandbok. Sen kan det ju vara så att själva spaken behöver justeras också, det görs med en platta som sitter under växelspaksdamasken, men enbart justering av denna kommer inte att råda bot på glappet, möjligtvis hur lätt, eller svårt det är att "hitta växlarna".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Om det bara är backen som är svår att få i är det med stor säkerhet plattan direkt under golvet, som Kee skriver, som behöver bytas ut eller justeras. Kolla noga hur det ser ut när du skruvar i sär grejerna, det kan ju iofs vara så att förgående ägare satt lagt plattan åt fel håll, som på en typ 1 jag fixade med för något år sedan. Den där plattan har ju en ås som fungerar som backspärr, litet krångligt att förklara så här, men du förstår hur det är när du får i sär det hela.

Det är nog inte så många här som kört sprillans nya baybussar, men det har jag faktiskt gjort, och även om växelägena var mer distinkta då bussen eller pickisen var ny, så var det ju inte direkt några bilar där man självklart hittade rätt växel på direkten, särskilt inte som man var litet ovan.

Men som Kee också menar, så sammanfattar jag det med att det är en hel del mekano på vägen mellan växelspaksknoppen och växelväljarna inne i lådan, det finns många leder och överföringar som det kan glappa i, och glappar gör det på gamla folkvagnar, även på typ 1 och 3. Renoveringsatser med gummibussingar eller sådana i urehetan finns att köpa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."