Om det bara är backen som är svår att få i är det med stor säkerhet plattan direkt under golvet, som Kee skriver, som behöver bytas ut eller justeras. Kolla noga hur det ser ut när du skruvar i sär grejerna, det kan ju iofs vara så att förgående ägare satt lagt plattan åt fel håll, som på en typ 1 jag fixade med för något år sedan. Den där plattan har ju en ås som fungerar som backspärr, litet krångligt att förklara så här, men du förstår hur det är när du får i sär det hela.
Det är nog inte så många här som kört sprillans nya baybussar, men det har jag faktiskt gjort, och även om växelägena var mer distinkta då bussen eller pickisen var ny, så var det ju inte direkt några bilar där man självklart hittade rätt växel på direkten, särskilt inte som man var litet ovan.
Men som Kee också menar, så sammanfattar jag det med att det är en hel del mekano på vägen mellan växelspaksknoppen och växelväljarna inne i lådan, det finns många leder och överföringar som det kan glappa i, och glappar gör det på gamla folkvagnar, även på typ 1 och 3. Renoveringsatser med gummibussingar eller sådana i urehetan finns att köpa.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."