1

Hej!

Jag tänkte flytta bränslefiltret på min 66:a från motorrummet, någon som vet vart det är smidigast att sätta det? Funderar på att sätta det framme vid tanken, sen tänkte jag ev byta slangarna också så tips på bra slangar mottages.

På bilden är filtret som jag skaffat

Mvh Robin

Post's attachments

Screenshot_2015-04-27-16-55-34.png, 370.44 kb, 1080 x 1920
Screenshot_2015-04-27-16-55-34.png 370.44 kb, 145 downloads since 2015-04-28 

Volkswagen typ 1 1966
Volkswagen Passat B1 1974 *Såld*
Monark Monarscoot 1958

2

Jag tycker nog att det skall sitta lättillgängligt. På slangen strax innan bränslepumpen, alltså i motorrummet...
Jag har ett sådant som på bilden i en Beach Buggy, i en "riktig" folkvagn sätter jag nog hellre ett helkapslat engångsfilter i motorrummet. Naturligtvis med väl åtdragna slangklämmor.
Anledningen är att jag har en paranoid tanke om att dom här "isärskruvbara" flergångsfiltren kanske, eventuellt, möjligtvis kan läcka... Jag har aldrig råkat ut för det, men rent teoretiskt finns ju risken, kanske den är större än hos de helkapslade engångsfiltren...?? I buggyn gör det inte så mycket om det läcker nån droppe bensin då det är synnerligen välventilerat, men i et inbyggda motorrummet med ganska hög värme är en bensinläcka inte alls önskvärd...
Så det blir väl en kompromiss, av placeringen. även om man ogärna kompromissar med säkerhetsgrejer.

Sammanfattningsvis, köp två engångsfilter, ett monteras innan pumpen, och det andra placeras i handskfacket i reserv.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Slangar.. INTE Biltemas!
Jag köpte Semperit hos Mekonomen, tidigare biltemaslangar hade torrsprickor redan efter ett år.

Jo, att ha ett extra bränslefilter i samband med tanken är ju kanske det bästa, men så himla krångligt att komma åt för byte eller inspektion, då tankens avflöde finns på undersidan.
Klart, du kan ju kanske dra upp en slinga nånstans vid reservhjulet och placera filtret där... men det kan skapa nya problem för bensinen att ta sig akteröver.

Hursomhelst skall filtret sitta innan pumpen, då skyddar det den också. Man ser ibland filter som är monterade på slangen mellan pump och förgasare, då skyddar det bara förgasaren, och sedan kan det vara så att de enkla billiga plastfiltren inte mäktar med det tryck som pumpen ger...

4

På en Typ 1 sitter filtret bra fram under tanken. Jag vill ha alla skarvar så långt från varma avgasrör som möjligt.

5

Okej men innan pumpen är att föredra i alla fall och semperit slangar då? Vart under tanken har du satt filtret HenrikL? Har för mig att jag läst någonstans att man lättast tar bort höger framdäck och kommer åt under tanken på det sättet?

Volkswagen typ 1 1966
Volkswagen Passat B1 1974 *Såld*
Monark Monarscoot 1958

6

absolut INTE sätta ett bränslefilter i motorrummet......framme under tanken är bästa stället....blir det nått läckage så är det långt från alla varma delar, och inte krångligt alls att byta.
Undvik biltemas bensinslang som pesten.
Ett tips är att ta lös slanganslutningen från tanken och knipsa bort mässingsstrumpan som sitter där, kör man me ett löst filter så behövs det inte samt mindre risk att det pluggar....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

7

bjur3nholt skrev:

Okej men innan pumpen är att föredra i alla fall och semperit slangar då? Vart under tanken har du satt filtret HenrikL? Har för mig att jag läst någonstans att man lättast tar bort höger framdäck och kommer åt under tanken på det sättet?

Enklast är nog att ta bort båda framhjulen för att komma åt lättare.

När du tittar in under tanken är det uppenbart var man ska sätta filtret. Se till att slang och filter inte tar i styrstag eller styrdämpare.

Har du tillgång till tryckluft är det också ett utmärkt tillfälle att blåsa rent bränsleröret i ramtunneln.

8 Senaste redigerad av MH (2015-04-29 22:14:40)

Filter sitter ALDRIG på sugsidan, ALLTID på trycksidan.
(Undantag: luftfilter)

9

Vill man ha ofrivilliga stopp längs hårt trafikerade vägar med bensinsmak i munnen lukt på kläderna på varma sommar dagar pga ånglås så sätter man den där Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-30 13:20:55)

MH skrev:

Det där vill jag nog motstrida, av minst två anledningar.
1 Om man sätter bränslefiltret på sugsidan, innan pumpen så skyddar man även denna från att kontamineras av föroreningar.
2 Det har tidigare förekommit diskussioner här om att de enkla billiga engångsfiltren och de små isärskruvbara (på bild högre upp i denna tråd) inte skulle tåla trycket som bränslepumparna ger och då möjligen kunde börja läcka, hur det är med den saken egentligen vill jag inte bestrida, men man får ju en skarv på bränsleslangen på trycksidan där det förr eller senare, när slangen blir torr och slangklämmorna börjar glida, uppstår en eller två små fina trycksatta läckor.

Det är bra med bränsleblandad luft under tryck, men man vill inte ha det fritt i motorrummet!

Sedan försöker jag i möjligaste mån ha bra slangklämmor, där det behövs, och gärna rostfria sådana, inte mints på bränsleledningen och dess skarvar.

11

Varför ska man aldrig ha på sugsidan?? vill gärna höra argument p.g.a. att jag själv har på sugsidan å är det dåligt så ändrar jag det omg....

12

MH skrev:

Mycket bra regel i de flesta fall,  men bränslepumpen på en luftkyld VW jobbar med så lågt tryck och flöde att det inte har någon praktisk betydelse att filtret sitter på sugsidan.

13

"  -filtret på sugsidan, innan pumpen så skyddar man även denna från att kontamineras av föroreningar."
Att dom inte har tänkt på det i bilindustrin. Dom borde ha satt filtret på sugsidan istället för på trycksidan i oljesystemet. Nej, så har man ju inte gjort.
Om man har så mycket skit i tanken att man riskerar att haverera pumpen är det vettigare att lägga tid på att sanera tanken istället för att installera ett filter. Filtrets syfte för en förgasare är i första hand att se till för att partiklar inte sätter igen de (mycket små) munstyckena: tomgång/lågfartsmunstycken, accmunstycke.
Om man sen inte kan lita på de tillbehör man köper(slang, slangklämmor, filter) ser jag det som meningslöst att installera: "om jag monterar grejerna här istället för där, så smäller det inte så mycket".

Bränslesystem (och oljesystem t.ex.) utgår alla från atmosfärstryck(1 bar). Det är vad du har att jobba med in i din pump/försörja pumpen med. All form av strypning på inloppssidan är av ondo och påverkar trycket ut från pumpen mer än om strypningen(Läs: filtret) placeras på trycksidan.
Som ett nära exempel, titta på dimensionerna på VW-oljesystemet: stor diameter i pickupen, små kanaler i blocket(på trycksidan).
För den som vill fördjupa sig i strömningsförluster föreslår jag att man bekantar sig med Bernoulli och hans ekvation.

14

låter vettig....men känns ju inte helt safe att ha ett bränslefilter mellan pump och förgasare...å de oavsett om man har super duper extra plus bränsleslangar och slangklämmor....hur och var och med vad monterar man ett bränslefilter så att det inte blir en brandfara? Engångsfilter i plast verkar ju inte safe heller....finns det nått bättre?