MH skrev:Filter sitter ALDRIG på sugsidan, ALLTID på trycksidan.
(Undantag: luftfilter)
Det där vill jag nog motstrida, av minst två anledningar.
1 Om man sätter bränslefiltret på sugsidan, innan pumpen så skyddar man även denna från att kontamineras av föroreningar.
2 Det har tidigare förekommit diskussioner här om att de enkla billiga engångsfiltren och de små isärskruvbara (på bild högre upp i denna tråd) inte skulle tåla trycket som bränslepumparna ger och då möjligen kunde börja läcka, hur det är med den saken egentligen vill jag inte bestrida, men man får ju en skarv på bränsleslangen på trycksidan där det förr eller senare, när slangen blir torr och slangklämmorna börjar glida, uppstår en eller två små fina trycksatta läckor.
Det är bra med bränsleblandad luft under tryck, men man vill inte ha det fritt i motorrummet!
Sedan försöker jag i möjligaste mån ha bra slangklämmor, där det behövs, och gärna rostfria sådana, inte mints på bränsleledningen och dess skarvar.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."