1

Tar frågan här inne med.

Har en typ 1 -66 sänkt två yttre spline svärd förlängda 20mm.
När bilen och lådan är kall funkar den som normalt. Men när den kommer upp i temp så burrar och skramlar lådan vid motorbroms när jag kommer ner på lägre varv. Sam när jag trycker ner kopplingen och har växel i. Lägger jag i friläge tystnar den, OM jag inte nyss varit ute och kört motorväg för då låter den fortfarande men inte lika mycket.

Enligt någon när jag la ut film på ljudet på fb så gissade han på pinjonglagret?
Men frågan är hur vet jag om det är diff/pinjong eller fulkromplattorna till drivaxlarna?

2 Senaste redigerad av MH (2015-04-24 10:42:58)

...eller har du tagit livet av din hjullager på grund av sänkningen(ingen olja till hjullagren)?
Din vxl. är 50 år gammal(ok, 49 år). Det är kanske hög tid i att investera i en ny/utbytes vxl., med bl.a. nytt pinjonglager och friska stubbaxlar/fulcrumplattor?
Mats 0705-69 33 43

Post's attachments

Foto-0106 - 20.JPG, 70.2 kb, 512 x 384
Foto-0106 - 20.JPG 70.2 kb, 156 downloads since 2015-04-22 

3

Tanken har slagit mig men om det vore lagren så skulle det inte låta inuti lådan?

Tanke har varit att när jag ändå byter att lämna bort min eller en annan låda för genomgång till en i närheten. Beroende på kostnad då.

Vad kostar en sådan genomgången utbyteslåda?

4

En sänkning innebär också att stubbaxlar och fulcrumhalvorna slits onormalt. Resultatet blir ofta efter en tid att gavellgrena ger upp.

5

Det är jag medveten om. Men hur vet man om det är fulcrumhalvorna eller diffen som är slut?

Och kan man förebygga/minska onormalt slitage för att man vill vara dum i huvudet? Eller det är bara höja motor/växellåda som är enda alternativet?

6

JMR skrev:

Det är jag medveten om. Men hur vet man om det är fulcrumhalvorna eller diffen som är slut?

Och kan man förebygga/minska onormalt slitage för att man vill vara dum i huvudet? Eller det är bara höja motor/växellåda som är enda alternativet?

Det enda sättet  är att ta bort drivaxelröret för att se om det är slitet  (fulcum plattorna )
Man måste uppna lådan för att se om lagrena/diffen är slut
Som Hasse L skrev får man onormalt tryck på diffen (efter som den är ledpunkten ) då får man höja lådan
På räsebilana görman även modifering på drivaxlana för skiten skall hålla på grund av trycket o fel vinkel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Vad kostar en genomgången låda?  En standard låda, kommer åka med Max 50hk eller nåt så det ska inte utföras varken banzaistarter eller högfartstest.

8

Ja,vad kostar det,vore intressant att veta.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9

Ni får fråga MH eller Hasse L
Skulle tippa på 12-15000 för en renoverad låda
En räser låda 40-70000 (Jag vet vad bara dreven kostar i en sådan cirka 20+ för finska/  28 + weddel/albin ) plus mycke mera delar
Om vi tar en slut växel till en räser låda mellan 5-12000 (R&P)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Ok. Bara den prisbilden får mig att hellre byta till en beg låda varje säsong iaf.  För det är ju nästan mer än halva bilens värde. Men visst hade man helrenoverat så hade man ju velat ha alla bitar fräscha.

11

Tack för svar..har förståelse för att det inte är billiga grejer..som sagt intressant att veta.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Default/hmm 12 är väl inte jätte dyrt, den kommer ju antagligen hålla i massa år.

Köpte däck för 12,5 i höstas, det var dyrt ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Om lådan är uppåt 50 år gammal låter det ju mycket, men den har ju knappats använts mer än halva tiden...

Gubbjävel; dvs originalfantast

14

Att lådan bara har använts halva tiden är nog inget bra argument ICQ/ab
Står bilen still länge med kondens och skitig olja så är det nog minst lika illa som att den används.
Jag har inte, och vet ingen som bytt olja och spolat rent en låda noga innan man tar den i bruk efter ett långt stillestånd. Jag tror att det sliter rejält på grejorna om man bara åker när det stått länge.

Att det är dyrt med en renoverad låda beror såklart på hur man ser på det.
Har man en billig folkvagn som man bara ska köra med nån sommar, och sälja vidare när man tröttnat eller "byter upp sig" så kan det vara mycket pengar.
Men om man helrenoverar en bil, eller har en bil man älskar och planerar att ha kvar och njuta av länge, så är det inte så dyrt i det långa loppet.

Jag köpte en låda till bussen häromåret, av MH. Den blev drevad till perfekt utväxling för min ombyggda bakvagn.
Det blev tyst, fint, lättväxlat och trevligt ICQ/ab
Lite av pengen kan jag räkna hem på lägre bensinförbrukning och resten på körglädje ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15 Senaste redigerad av MH (2015-04-25 08:49:38)

"Du är snäll och renoverar min vxl. Den går f-n inte runt!?!!!
Jag fick nyss hem bilen, och gav 3.... för den, Ja den rullade ju inte precis av släpet... ..men för dom pengarna!!!"
Bilderna får tala för sig själv. Vxl. kommer fr. en buss -63, som väl har "stått på tillväxt...  "
Finns inte mycket till förspänning på de diff.lagren(i alla fall "inte mätbara"), trots att de säkert inte ens har blivit "utnyttjade 1/2 tiden......... "
(tyvärr, inte ens de vxl. jag river/renoverar som "bara" är 40 år gamla(-75, sista året togs in till Sverige), har någon förspänning i huvudlagren(Pinjong/Diff.))
Tips: http://www.vwcsp.se/prodlist.asp?hkat=4&katid=1069

Post's attachments

20150317_113212-20.JPG, 38.19 kb, 512 x 384
20150317_113212-20.JPG 38.19 kb, 149 downloads since 2015-04-24 

20150317_113335-20.JPG, 42.2 kb, 512 x 384
20150317_113335-20.JPG 42.2 kb, 125 downloads since 2015-04-24 

20150317_172410-20.JPG, 48.15 kb, 384 x 512
20150317_172410-20.JPG 48.15 kb, 140 downloads since 2015-04-24 

16

Det här med kassa växellådor har ju diskuterats en hel del i olika trådar, med risk för att JMR:s tråd blir helt traschad med våra synpunkter om v lådor men jag fortsätter iallafall.
Jag lagar en hel del bilar nya som gamla, en service kamremsbyte och kanske byte av bromskivor bromsbelägg o lite annat småskit med de grejerna kommer man ganska snart upp i en materialkostnad 10 000 spänn.
Så att lägga ut 10 000 kr på en nyrenoverad vlåda som går närmare 40 år till känns ju som man får ganska mycket för pengarna jämfört med servicen ovan som snart får göras om igen.
Så varför inte lägga lite pengar på en låda som det bara är att skruva i o köra helt bekymmerslöst med i många år framöver.
Sen förstår jag att pengar finns inte i överflöd men då får man skruva i o ur lådor på löpande band och vara lite smånervös på väg till träffarna.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

17

Jag tror att det är värre om grejerna bara står, jag har har pratat  med MH om att bygga ny låda så det kommer att beställas framöver.

Anders

18

Äsch spamma på ni bara.

Klart som fan det varit trevligt med nyrenoverad låda. Men om det handlar om närmare 20 loppor så finns det andra bitar som behöver sin kärlek först. Och har jag lyckats få denna att hålla snart 4 säsonger så kan jag nog hitta en annan låda med lite grisen i säcken tur och klara mig en stund tills det dyker upp någon trissvinst eller nåt.

19

Den kan hålla i många år till med, jag kör med en låda som låtit illa i många år nu mycket gnäll när man backar och den lyfter flera cm, svåra växlingar, bortslitna gummin (sitter med m8 skruvar nu) trasiga damasker, läckande och kokande olja med skärvande fulcrumplattor när man kör över 100.

Har man 3hacks sänkning är ingen höjdare(känns som man tappar bakvagnen) när dom strävar efter att vara raka för att sedan rasa ner igen 2ggr vare varv ICQ/ad

Men håller man sig i 90 och pausar var 10onde mil när det är varmt och tar det lugnt i rondeller samt åker mindre vägar så går det att ta sig fram ändå ICQ/ae

Jag tror inte att det är många som kört ordentligt sänkt som har en låda som är helt frisk då det frestar mycket hårt på lådan då den inte är byggd för den omilda behandlingen som det blir, att köra sänkt är inte för alla ICQ/af

Hmm ska åka till jobbet 4mil tor varje dag med min nu Default/hmm Man kanske skulle ta med sig en cykel Default/lol

20

Min har visserligen betätt sig konstigt minst två säsonger nu....

Sålänge jag lägger ur en växel när jag rullar, ger fan i motorbroms och inte rallyväxlar så går det ju köra iaf..

Dock förstår jag inte hur du/ni kan åka 3hack sänkt. Min filar ju på blocket lite då och då med två hack och låga däck.

21

Hijackers så man kan lyfta lite när man sitter fast ICQ/ae

Den blir slät och fin under, har slitit ur en pinnbult ur sil locket det är inge bra då oljan rinner ur, man för ta det försiktigt och planera körningen lite ICQ/ad

22

Du har highjackers både fram och bak?  En kompis skaffade highjackers till sin buss men va osäker på slaglängd bak och så?  Fram löser jag de smidigt men bak? ICQ/ab

Tänkte lägga en remsa plattjärn så man inte slår loss locket ICQ/ae