1 Senaste redigerad av Mohawk (2011-05-26 20:45:13)

Så här gör jag när jag justerar in ventilspelet.
Plocka bort ventilkåporna och fördelarlocket. Ställ rotorn i fördelaren så att den är på 2:ans cylinder. Konrollera så att remskivan står på noll.
Justera nu ventilspelet på 2:ans cylinder. När du gjort detta vrid remskivan till TDC så att du har rotorn på tändläge 1 (det finns oftast ett litet hack i fördelaren som visar 1:ans tändläge).
Nu kan du sätta tillbaka ventilkåpan och vrida ytterligare ett halv varv till nollan på remskivan. Du skall nu vara så att du kan justera 4:ans ventilspel.
Slutet nära. Vrid en sista gång så att du får upp TDC igen och justera slutligen in 3:ans ventiler.

Vilket ventilspel man skall använda kan man disskutera till leda. Cromolly stötstänger kan köra med 0 spel men för mig känns det lite för nervöst så jag brukar lägga mig på 0,12mm. För mig känns det bra.

Aluminium stötstänger skall ligga på 0,15mm om man ha en 1600 motor.

Tackar Micke ICQ/ab

2

Mohawk skrev:

Så här gör jag när jag justerar in ventilspelet.
Plocka bort ventilkåporna och fördelarlocket. Ställ rotorn i fördelaren så att den är på 2:ans cylinder. Konrollera så att remskivan står på noll.
Justera nu ventilspelet på 2:ans cylinder. När du gjort detta vrid remskivan till TDC så att du har rotorn på tändläge 1 (det finns oftast ett litet hack i fördelaren som visar 1:ans tändläge).
Nu kan du sätta tillbaka ventilkåpan och vrida ytterligare ett halv varv till nollan på remskivan. Du skall nu vara så att du kan justera 4:ans ventilspel.
Slutet nära. Vrid en sista gång så att du får upp TDC igen och justera slutligen in 3:ans ventiler.

Vilket ventilspel man skall använda kan man disskutera till leda. Cromolly stötstänger kan köra med 0 spel men för mig känns det lite för nervöst så jag brukar lägga mig på 0,12mm. För mig känns det bra.

Aluminium stötstänger skall ligga på 0,15mm om man ha en 1600 motor.

Tackar Micke ICQ/ab

VRID MOTORN ÅT HÖGER (samma håll som klockan)
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Försöker justera ventilspelet men känns inte som att det blir rätt. När rotorn pekar på märket i fördelaren och märket i remskivan står i skarven. Är ju ettans ventiler ännu spänn på. Får släppa mycket på justeringen för att få in bladmåttet. Vad gör jag för fel? Eller är tändningen helt fel inställd? Motorn har inte vart startad i min ägo och är ännu inte i bilen. Motorn är en 1600AD

4

RobinB skrev:

Försöker justera ventilspelet men känns inte som att det blir rätt. När rotorn pekar på märket i fördelaren och märket i remskivan står i skarven. Är ju ettans ventiler ännu spänn på. Får släppa mycket på justeringen för att få in bladmåttet. Vad gör jag för fel? Eller är tändningen helt fel inställd? Motorn har inte vart startad i min ägo och är ännu inte i bilen. Motorn är en 1600AD

Det har hänt mig x 2 nu, att jag fått tag i felmonterade fördelare, där fördelarens medbringare, längst ned, har blivit monterad 180 grader fel. Det kan kanske också vara så att motsvarande medbringare nere i motorn hamnat fel. Då blir ju också tändkablarnas placering ett halvt varv fel, och märket i fördelarhustes pereferi stämmer då inte med rotorns position i ettans tändläge.
Kolla detta innan du börjar justera ventilerna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Ok. hur kollar jag det och hur rättar jag till det? Tyckte att vakuumklockan pekadade lite  väl snett. Så det är troligen något sånt som är fel.

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-01-02 22:10:01)

Egentligen behöver man inte rätta till det, bara flytta tändkablarna, skall se om jag nu tänker rätt... Två steg medurs.... Om jag nu inte tänker fel.

Annars så tar du ur fördelaren.
Bort med locket, sedan brukar jag spänna fast den i stora skruvstädet, med skyddsbackar. En käft mot husets periferi, en mot medbringarens platta del, med klacken vilande mot käftens kant.
En 3 eller 4mm dorn, och mellanstor snickarhammare, blir bra när man skall knacka ut siftet som sitter genom medbringaren och axeln, möjligen kan detta stift vara litet koniskt, så att det bara går att knacka ut åt ena hållet. Det sitter en slags spiralfjäder runt fördelarens hals, den kan vara litet småsvår att få bort. Notera hur medbringaren sitter och vänd på den.
Möjligen finns det bilder eller beskrivning i Frederiks fördelarenoveringstråd under "Elektriskt".

Det finns en spiralfjäder till, ungefär i samma dimension som den inuti en kulspetspenna. Denna står upp på den nedre medbringaren, och skall ge litet flex och fjädring uppåt i fördelaraxeln. Lätt att glömma bort eller tappa bort denna fjäder, den kan också hamna på sniskan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Lättare att kolla så att ettan och trean kolv är i tändläge. Ta ut tändstiften och kolla så att de är ute så långt det går.
Ta bort fördelaren. Ta bort den lilla fjädern som sitter i centrum av axeln. Stick nersteg en gamal hederlig blyertspenna som du knackar ner i hålet där fjädern satt. Lyft upp axeln. Har du kvar bränslepumpen så måste du ta bort den och barkelitfotrn under den för att kunna lyfta upp axeln.
Nu kan du föra ner axeln i rätt läge. Fördjupningen i toppen av axeln ligger inte i centrum. Se till att den smala delen heter mot remskivan. När den är i botten skall linja med remskivan. OBS det ligger förmodligen två tunns brickor i botten av axeln. Tappa inte ner de i motorn. Fixar lite bilder imorgon.

8

Enklere variant...

Still remskivan på TDC. PÅ en av cylindrarna (1 eller 3) är båda vipporna "lösa" (tyder på stempel i topp, forbrenningsläge). Juster ventilerna där. Dra motoren medurs 180 grader. Då är en annan cyl. klar for justering. Og fortsett 180 grader 2ggr til.

Finito ICQ/ab

PS: hvis en ventil ligger på, blir min forklaring lite svårare...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

9

Mycket riktigt så va fördelardrivningsaxeln vriden ett halvt varv fel. Men nu är det åtgärdat och ventilerna injusterade och motorn monterad i bilen. Tack alla för hjälpen.