Så här gör jag när jag justerar in ventilspelet.
Plocka bort ventilkåporna och fördelarlocket. Ställ rotorn i fördelaren så att den är på 2:ans cylinder. Konrollera så att remskivan står på noll.
Justera nu ventilspelet på 2:ans cylinder. När du gjort detta vrid remskivan till TDC så att du har rotorn på tändläge 1 (det finns oftast ett litet hack i fördelaren som visar 1:ans tändläge).
Nu kan du sätta tillbaka ventilkåpan och vrida ytterligare ett halv varv till nollan på remskivan. Du skall nu vara så att du kan justera 4:ans ventilspel.
Slutet nära. Vrid en sista gång så att du får upp TDC igen och justera slutligen in 3:ans ventiler.
Vilket ventilspel man skall använda kan man disskutera till leda. Cromolly stötstänger kan köra med 0 spel men för mig känns det lite för nervöst så jag brukar lägga mig på 0,12mm. För mig känns det bra.
Aluminium stötstänger skall ligga på 0,15mm om man ha en 1600 motor.
Tackar Micke 
