Fiffigt ventilverktyg du har där!
Alltid kul o läsa motor trådar! Se bra ut.
Fiffigt ventilverktyg du har där!
Alltid kul o läsa motor trådar! Se bra ut.
Ja det e skönt att slippa riva allt. Det tar knappt 30min nu så man spar några timmar.
Sen e det lite roligare när man gjort några av verktyg själv 
178 2015-04-05 20:17:16 Senaste redigerad av niklasg (2015-04-05 20:34:47)
Då va det liv i råttan igen!
Började med att peta i en annan låda 4.375 r/p.
Fick flytta över noskonen bara.
Har bytt till hårda fjädrar med en ca 1mm bricka.
Använder 1,1.1 vippa på avgas och 1,25.1 vippa på insug vilket ger ca 11mm lyft på avgas och 12mm på insug nu.

1,25.1 vippor satt på 2l motorn innan och verkar inte klarat av fjädertrycket då dom slitits ner rejält i gropen för stötstången. Men lite jobb med venkelslipen och dremel gick dom att rädda. Materialet i CB vippor känns mycket mjukare än org tyska vippor. Någon annan som haft problem med dessa?
Några timmar på att få geometrin rätt för alla vippor, sen va det bara in med motorn i bilen.

179 2015-04-05 21:34:40 Senaste redigerad av anders bergh (2015-04-05 21:35:41)
Men vilket underbart ljud..
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Så ja. Nu e baggen så gått som klar igen... hade problem med laddnungen men fick tag en en bättre begagnad växelströmsgeneratorn.
Har även ändrat lite på motorn, jag skippade 44idforna då 36mm halsringarna kändes för stora. Använde mig av 40 förgasare istället. 33mm halsringarna slipades upp till 34mm och polerade. Fula gjutmärken slipades ner och nya skruvar svarvades ner och försänktes lite i spjällaxeln.
Har även bytt ut gummit i växellänken vid lådan till uretan. Trodde det va ett skämt först när de skickat med en träskruv, men det va det org oxå tydligen.
Bytte ut gasdämparna till org oljedämpare och så har jag bytt till typ2 fjäderstopp så nu jävla blir det inga hjulhopp. Bara lakritsremmar.
Trevligt att ta del av ditt bygge !
Ursäkta en dum (?) fråga; om man har IDF44:or, (eller 48:or!) - är det inte samma sak om man då byter till mindre halsring, istället för hela förgasaren (mot en 40:a) ?
Lakritsremmar som är så gott

Trevligt att ta del av ditt bygge !
Ursäkta en dum (?) fråga; om man har IDF44:or, (eller 48:or!) - är det inte samma sak om man då byter till mindre halsring, istället för hela förgasaren (mot en 40:a) ?
Jag hade bara 36mm halsringarna till 44idf. Behövde endå släppa på förgasare för att byta generatorn osv. Det va smidigast så för jag kunde slipa i förgasare hemma innan jag bytte allt.
Nu har baggen fått komma ut i solen. Första åkturen va inte helt lyckad då ena oket kärvade fast och det blev ett jävla jobb att få kolvar att komma ut och få igång det. Passade på att instalera en linelock-solonid och nya rör oxå, behöva bara dra lite el..
Nu när bromsar funkar körde jag den för allt motorn kunde ge. (det e ju det det handlar om) Lättkört på hela rigistret men vaknar verkligen till vid 4k och mata på jävligt bra till precis under 7k, (ca 6800rpm) då den tappar troligen för att enkelfjädrarna inte hänger med längre.
Kambyte w110-->w120, 1,25vippor insug, 1/2" avgas och större halsringar 28->34mm har verkligen väckt liv i det högre registret sen förra året
Inte pjåkigt för en nästan std 1600dp med rostiga plåtar
Jag gillar lågbudgetmeck helt klart och bilen bara älskar jag !
Klockrent enligt mig även om folk med "expertis" säkerligen kommer gnälla 
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Tjena. Motorn har gått bra som fan men nu när jag börjat ändra munstycken och tomgångsvarv så har den börjat gå sämre såklart, osynkat och troligen för fett på lågfart.. tycker även att vevhusventelationen får jobba lite mycket och locket är sörjligt...
Komp provet visar 10,9-11,1-11-12,6.
Tyckte att när dom första tre visade 11 så va det jävla bra men när 4an visade 12,6 måste det va att tre cylindrar läcker förbi lite komprition. Så nu har jag bestämt mig för att byta ut dom 42år kolvar/cylindrarna
Har även samlat på mig lite skit nu som ska iväg på tvätt för att se vad som är värt att använda.

Tyckte att när dom första tre visade 11 så va det jävla bra men när 4an visade 12,6 måste det va att tre cylindrar läcker förbi lite komprition. Så nu har jag bestämt mig för att byta ut dom 42år kolvar/cylindrarna
![]()
Sylinderlekkasjetest er lurt, da hører du hvor det er fel!
Eller snikvarianten:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt … 000016985/
Lykke til! 
188 2015-05-22 21:35:53 Senaste redigerad av Abdullah (2015-05-22 21:37:12)
Har du tänkt mer på den konstruktionen?
Den ska funka, har även sett vissa använder det sättet redan. Jag har varit inne på det och ska göra det på min så fort jag är klart med annat runtomkring, dock behåller jag org infästning till bärarmarna och lägger till stagen bara.
Roligt att se att du oxå tänker på en nedre Alänk.. E själv inne i dom tankarna..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Sylinderlekkasjetest er lurt, da hører du hvor det er fel!
Eller snikvarianten:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt … 000016985/Lykke til!
Jag har byggt liknande som jag använder när jag byter fjädrar. Lite hörde man att det läckte förbi Kolvringarna.
Långt mellan uppdateringarna som vanligt. Men denna gången beror det på att jag fått en fantastisk liten pojk, så det blir mer blöjbyten än stunder i garaget nu.. så när man inte får skruva får man samla på sig.
Jag har fått tag i en motvikt 62mm vev med lättat svänghjul och golf stakar. Jag är sugen på att bygga en 1595cc med 90.5mm borr då jag gillar 1600cc konceptet men kommer behöva plana så jävla mycket för att få upp över 10:1 i komp om jag ska använda 044 toppar. 94mm borr skulle då funka bättre.... jag har ett block, vippor, Insug och ramlade till det här projektet så det e en bit kvar..
Har påbörjat ett typ4 2l bygge oxå som ska va hyfsat standard. Någon lite roligare kam, idf44 och lite pul med topparna bara.
Även ett 1300cc projekt som det samlas delar till. Cylindrar, toppar och vev..
Men inget av det här kommer bli klart på länge då tiden e knapp och jag saknar mycket delar.
Nu i helgen fick jag för mig att om jag ska ha med grabben och tanten nästa år på BR och andra träffar så måste dom ju kunna bo lyxigt så jag köpte mig en combo-camp 500 från 72 med förtält och org madrasser. Finns lite att göra på den så den blir fin. Ska lackas som baggen.
En liten bagge bild oxå ☺
Hmm ... 90.5 borrning men de har du väl inget färdigt block
är ditt block med bussborrning ?
Jaså va det intressant nu. Jag har för mig att det e borrat för bussbalk. Är ju ett AS block
Nja vi får kika på de
Som jag skrev innan, har man inte tid att meka får man samla på sig. ☺
IDF insug, kylkåpor, en hög med vippor och två kammar (290 & 319grader)
Sweet
Fått lite gjort. Har petat ihop ett shorts block nu när jag skaffat kam. Nitarna till drevet va lösa så fick försänka, borra och gänga.
Bra kämpat 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Som jag skrev innan, har man inte tid att meka får man samla på sig. ☺
IDF insug, kylkåpor, en hög med vippor och två kammar (290 & 319grader)
Sweet
Spännande!
Jag köpte ett par IDF (FAJS/Kina) 48:or som jag håller på med...
Behöver bestycka om en del, -har hittat billiga delar på E-Bay i Tjeckien..
Jag köpte ett par IDF (FAJS/Kina) 48:or som jag håller på med...
Behöver bestycka om en del, -har hittat billiga delar på E-Bay i Tjeckien..
Lustigt jag letade just efter delar till idf, har tappat en mutter till spjällaxeln och lite sånt så det tackar jag för.
Blev en stund till i garaget idag. Har satt ihop lite på 1956cc motorn, nya cylindrar/kolvar, kompsänkt från 12.5;1 till 10.5;1 så slipper jag nog spräckta kolvarna igen... fick lite ny färg på blocket så det ser lite bättre ut en den andra motorn.. skulle behöva nya 1. 25:1 vippor då stötstången åt rejält på dom CB vipporna jag hade.
På typ4 motorn e det Dax att renovera topparna. Ska byta pinnbultar till avgaset, styrningar osv. Men nu när man börja närma sig en färdig motor så funderat man ju på om man inte ska få i större ventiler så det blir lite fart på motorn. Känns ju halvhjärtat annars.






