1

Tjena!

Jag kör med Rader 15" på bubblan min och har ett litet problem. Jag får inte dit centrumkåporna fram utan dom sprättar lös om jag försöker få dit dom,  detta pga av att fettkopparna tar i. Förra sommaren körde jag utan centrumkåpor och det fungerar ju egentligen lika bra, men jag är lite nyfiken och tänkte höra om det är nån annan som har haft samma problem och som har löst det med några andra centrumkåpor eller löst det på något annat sätt? ..och jaaa, jag har med grovt våld + smörjfett försökt knacka in fettkopparna  ICQ/af

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Är det inte fantastiskt med riktiga kvalitétsprodukter!  Default/lol

Jag har åxå ett set Rader´s som jag haft på ett par av mina 60-tals Typ 1, och jag löste problemet med att med hjulet avtaget snurra på trumman och knacka lagom hårt på yttre kanten av fettkoppen tills fettkoppen blev lagom konisk för att fälg med cenrumkåpa skulle gå fri!  ICQ/ab

Håll hammaren ca 45 grader mot fälgens anliggningsyta så blir det bra, och tänk på att montera centrumkåpan på fälgen innan Du monterar hjulet på bilen, det kräver mindre utrymme än att göra tvärtom!

Det här innebär åxå att infästningspunkten för hastighetsmätarwiren hamnar några mm längre ut i förhållande till spindeln, men jag har inte fått några problem med drivningen i mina bilar i alla fall!

Lycka till, det är ju mycket snyggare när centrumkåporna sitter på plats!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Haha att det är fantastiskt med kvalité  Default/lol

Bra tips där alltså, jag tror jag kör på det. Som du säger är det ju snyggare med kåporna och vad gör man inte för att det ska se bra ut!!
Tack för hjälpen!  ICQ/ab

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----