51

Det ska inte vara några tätningar mellan cylinder och topp, två flonkarns nya toppar för 1000:- är ett riktigt klipp.

Anders

52

Visst kan du leta upp sprickfria toppar som du blästrar innan du byter styrningar, ventiler och fräser sätena. Förr fanns det pinnbultar med öd gänga som man använde när vippstället lossnade vilket var ganska vanligt på 1200-motorer. Det behövs inga kopparringar mellan cyl och topp utan du slipar in ytorna mot varandra med ventilslippasta.

53

Känns inte så ekonomiskt att försöka återvinna något som inte är återvinningsbart. Har du en spricka i toppen så kostar det rätt mycket att reparera, om det ens är möjligt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

54

Ja, alltså toppen med sprickan fattar även jag att den är kass. Den andra kan kanske fixas med insatsgäng. Jag får kolla upp några andra jag har liggande. Även om ni inte säger det rent ut så förstår jag vad ni anser om mina försök. Men. Det handlar inte om någon helrenovering av motorn utan ett försök att laga så att den går, och att använda grejor som jag redan har, inte handla mer.

Gubbjävel; dvs originalfantast

55

Dom råd jag ger handlar ju oftast om hur jag skulle göra själv om det var mina grejer det handlade om.Inget fel i att laga och återanvända, men just topparna på gamla 1200-motorer är lite kinkiga. Jag antar att du inte vill åka 50 mil efter din budgetrenovering för att sen bli stående efter vägen med brott på en avgasventil. Vi försöker ge goda råd men du tar dom på fel sätt.

56

Jag är glad åt alla goda råd jag får här, men nya toppar känns ju som om de skulle passa bättre på en helrenoverad motor än på den budgetrenovering som jag pysslar med.
Min förhoppning var att genom att kolla upp ventiler och slipa in dem, byta och täta stötstångsrören skulle få en fungerande motor, men det är klart går den bara 50 mil kan jag lika gärna ge upp nu.

Men det gör jag ju naturligtvis inte  ICQ/ag

57

Koppartätningar var bara "extra säkerhet" mot CO-utsläpp in i värmesystemet, ifall topparna läckte.... före 1963(?)

Har man en spricka ut i tändstiftshålet KAN den börja läcka ut kompression och snabbt vidgas - har jag sett.
Enda rep-metoden är svetsning osv... tur att 34Hkr toppar är så vanliga (billiga) ! -)

58

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=29295&download=1

Nån som vet vilken gänga i toppen som fästbulten för vipparmsbryggan har? Hålet har runt 14 mm i diam.

59

Lösningen: Borrat upp och gängat för M16, borrat i M16 bult och gängat för M8. En distansbricka sedan och så en M8 pinnbult!

Post's attachments

20141124_191233.jpg, 260.81 kb, 581 x 1032
20141124_191233.jpg 260.81 kb, 140 downloads since 2014-11-24 

60 Senaste redigerad av Kurtivan (2015-04-06 11:16:41)

Ja, nu är motorn i och startar och går. Dock så svarar den inte direkt på gasen när man gasar direkt från tomgång och sedan när den står och går på tomgång så går den lite ojämnt och ibland så bluddrar den till och stannar. Blåst ren förgasaren, sett till att det kommer bränsle när accpumpen aktiveras, nya brytare, ställt tändning och ventiler. Förgasaren är en 28PICT och tomgång ställt 3/4 blandskruv ut och sedan justerat med tomgångsskruv. Vad är det jag missar?

61

Igensatta övergångshål? Precis vid spjället finns några mycket små hål som sköter om övergången från tomgång och uppåt, är dom igensatta så blir inte övergången bra. Rensa alla hål och munstycke med en tunn tråd så du vet att det är hål igenom, att bara blåsa hjälper inte alltid  ICQ/ad
Långskott men vandrande tomgång kan vara tjall med förställningen i fördelaren.

62

Öppnade blandningsskruven ett kvarts varv mer än de  3 kvarts som stod i instruktionsboken och då går den betydligt jämnare på tomgången.