Cylinder 1 & 2 är det nåt knas med, den går bara på 3 & 4, rycker man tändkablar på 1 och 2 märks det inte över huvud taget.
Tagit loss motorn för att åtgärda felet. Topp för 3 & 4 måste också lossas eftersom det är oljeläckage vid stötstångsrören.
När man byter stötstångsrörens tätningar, ska de smörjas in med ngt? Ska man dra ut rören lite så att de blir längre innan man återmonterar?
Efter koll av ventiler och inslipning av dem, ska jag även ta loss cylindrar och byta ngn tätning vid cylinderfoten?
Bör jag hona cylindrar om de ändå ska tas loss?
Byta kolvringar?
Vad behöver jag köpa om jag ska göra allt, finns det ngn speciell sats?
Ojdå, många frågor blev det, hoppas nån insatt kan svara så att jag förstår 
1 2014-10-03 16:24:09 Senaste redigerad av Kurtivan (2014-10-03 16:39:49)
Det låter väl som en bra "service" ?
-Du tänker inte dela blocket, men kolla spel på kolvringar (du får förmodligen byta?) och ventilstyrningar (viktigast på avgas).
Ta bort toppringen och sätt den rakt i cyl med hjälp av kolven - förslitningsgräns är 0,7 - 0,8mm har jag för mig...
Ventilstyrningar kollas när du monterat bort ventilerna, känn på ventilen i sidled vid ca 8mm öppning - förslitningsgräns 0,8mm "vippspel"
Jag brukar köpa siliconpackningar till stötstångsrören, då de som följer med i komplett packningssats stelnar i formen (dåligt gummi?)
Troligen läcker stötstångsrören pga rost ? Om köpa nya tänk på att 34Hkr är kortare än 13-1600:a
Lite tips på vägen ? -Mettis
Tack för tips, men förstod inte riktigt första meningen. Toppring är det kopparpackning som toppen tätar mot? Vad ligger för tätning under cyl?
Papperspackningen vid cylinderfoten ska du inte använda!
Ingen tätning under cyl?
Om du inte vill renovera topparna så har jag 2 nya för 500kr st
med toppring menar de antagligen den översta kolvringen - ta av den och sätt ner den i cylinderloppet och mät
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Aha, nu fattar jag
, men vad ska mätas, och vad ska måttet jämföras med?
Du sätter som sagt kolvringen rakt i cylindern och kollar glappet i kolvringen med bladmått (där ringen är delad) 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
@Banco, passar så länge, tänkte lära mig göra nåt motormässigt 
Jag kan inte det, men du får slå upp vilka toleranser värdet skall ligga inom.
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Du hade inte skiftat tändkablarna på 1an och 2an ? lätt hänt vid stift byte osv, eller började den gå illa under färd?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Hur stort får glappet vara?
Köpt bilen i somras. Han som ägde den hade lånat ut den till någon och denne hade fått "renovera" motorn, sen gick den aldrig bra igen och ställdes undan. När jag köpte den var 1 och 2 tändkablarna växlade. Troligtvis ingen komp på dessa cyl eftersom det inte har nån betydelse när jag tar bort tändkablarna från dem när man väl fått igång motorn. Kollat med stroboskoplampa att de tände innan.
Har du demonterat topparna än ? kan vara så att du inte har något ventilspel = ingen komp
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Justerat ventilerna tidigare. Bara tagit ut motorn och "klätt" av den. Motorn behöver en rejäl tvätt innan jag demonterar topparna
17 2014-10-03 21:01:40 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-10-03 21:04:28)
IKKE TA AV TOPPENE FØR DU HAR TATT EN SYLINDERLEKKASJETEST!
Billigmetoden er å kjøpe denne:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … hal-19225/
Skru på denne, og kjør inn trykkluft i sylinderen når den er på topp, og ventilene er stengt. Da vil du høre hvor problemet er.
Stor lekkasje i eksos er dårlig eksosventil, i innsug dårlig innsugsventil, i oljepåfyllinga feil i sylinder så mye blåser inn i blokka. Gjenta på de andre sylindrene.
Er det bare litt lekkasje, og relativt jevnt, ligger problemet ett annet sted. Og derfor unødvendig å løfte toppene for å finne feilen. Unntak: Drei motoren rundt og sjekk at alle ventilene løfter like mye, dvs om kammen er ok.
Lykke til! 
Låter som en bra början innan topparna tas av, jag måste ju även åtgärda oljeläckagen vid stötstängerna. Jag visste inte ens att ett sånt här verktyg fanns.
19 2014-10-04 20:21:16 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-10-04 20:24:35)
Det er denne som man burde ha, da kan man meta cylinderlekkasjen:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151407/
Men billigmetoden duger ok, man hør lekkasjen 
Ja, den hade jag sett, men den var lite dyr...
Har 20 mil enkel till Biltema, hittar den inte hos Mekonomen. Får se om jag har några kompisar...
Om du skriver var i landet du bor, i din signatur
kanske folk i farten kan hjälpa dig.. var själv på Biltema både i förgård och idag
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fixat 
Om det är Bredbyn i Ångermanland, så kanske du borde lägga till det också.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Fixat 
vad var problemet ? Hoppas det var enkelt..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
