26 Senaste redigerad av Karmann67 (2014-08-24 21:36:11)

TobiasL skrev:

Trevligt projekt! Tips angående motorns tvekan: Har du justerat accpumpen? Kommer ihåg att det var nödvändigt på min a Solex Kadron 40:or.

Fråga: hur gör du med stroboskoplampan när du kör med 6V?

(Glenn Rings råd kan ju stämma, men han kanske inte har så bra koll på svensk soppakvalitet.)

Hmmm, nej har inte justerat accpumpen. Ska ta mig an det i helgen, tror jag.

Annars blev det lite stroboskop efter jobbet. Linjerna på remskivan hade torkat.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/alzjygshigfksq/
De två vita strecken längst till höger är 28 och 30 grader. Varvade upp och jag låg ganska nära 30 grader. Så det blev bara en liten justering.

Så det ser ut så här i motorutrymmet. Finish, snits och andra luftfilter blir vinterns arbete.
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/eniybpksxtvrj/

Så blev det då dags för en provtur, innan regnet. Jo det verkar som det funkar. Dunkade på med gasen ordentligt och efter körningen så kan jag ta i oljestickan, stiften ser bra ut, så det verkar trots allt som om det lirar nu. Då blir det En liten tur i helgen och Ulva på tisdag. Men accpumparna kan nog ändå vara klokt att titta på.

Har inte fått något svar från Riechert än, men det kanske kommer.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

27

Monterade oljestickan med tempgivare idag. http://forumbilder.se/DDOBM/image.jpg

Körde på i två timmar, bilen höll sig tempererad. Inget utslag, går bra, case closed.

Nu går vi vidare med ett hard start relay, för att göra livet lättare för tändningslåset. Därefter blir det sänkning, undrar om jag hinner innan Norrtälje, puma eller spindlar? Har haft lite tid att fundera, men ja undrar om inte spindlar blir bäst i alla fall.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

28

Jaha, dags för lite uppmjukning inför sänkning av framvagn. Ska ge mig på att sy om min nyinköpta läderratt.
Före:
http://i58.tinypic.com/fk9lpe.jpg


Under:
Allt inköpt, kroknålar och vaxad lintråd. Med lite tålamod ska det nog gå bra. Har smort in ratten med riklig mängd läderbalsam, så den blev både ren, svart och lite mjuk i skinnet. Det är visserligen slitet, men helt och det är ju ingen ny ratt så det får sitta kvar.

http://www.forumbilder.se/EAE47/image.jpg

När ratten är klar behövs det bara en bil att sätta den i.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

29

När en annan är ute i ett ganska kallt garage, har arbets-ställningar som skulle kräva en akrobar och får svetsloppor i kallingarna ja då renoverar du en ratt. Nej jag är inte bitter, bara avundssjuk;-) Nej det är jag egentligen inte heller för jag tillhör den relativt lilla skara som tycker det är kul att laga rost! Fast jag gillar mysmecka också.
Gillar din cabbe skarpt! Kollade upnorths sänkspindlar, de säger att dessa breddar 6,4 mm/st, CSP:s 12 mm per sida... Dessa är ju bättre för kulbultarnas geometri men du kanske ändå skulle svetsa i sänkningar i stommen och smalna av den lite. Kanske särskillt med 5,5:or fram, de fyller ju ut ganska bra så det skall gå fritt när du svänger men kanske även utseende. Du får gärna ha mig och min som "försökskanin" med mått osv.

Några frågor: Har du redan en så juste ratt i cabben så den slår din speedwell? Var den utrustad med amerikabågar från fabriken eller är de eftermonterade? Skulle så gärna se några bilder på hela din bil, du ger ju bara en massa hintar på denna pärla:-)

Mvh Mikael

30

När en annan är ute i ett ganska kallt garage, har arbets-ställningar som skulle kräva en akrobar och får svetsloppor i kallingarna ja då renoverar du en ratt. Nej jag är inte bitter, bara avundssjuk;-) Nej det är jag egentligen inte heller för jag tillhör den relativt lilla skara som tycker det är kul att laga rost! Fast jag gillar mysmecka också.
Gillar din cabbe skarpt! Kollade upnorths sänkspindlar, de säger att dessa breddar 6,4 mm/st, CSP:s 12 mm per sida... Dessa är ju bättre för kulbultarnas geometri men du kanske ändå skulle svetsa i sänkningar i stommen och smalna av den lite. Kanske särskillt med 5,5:or fram, de fyller ju ut ganska bra så det skall gå fritt när du svänger men kanske även utseende. Du får gärna ha mig och min som "försökskanin" med mått osv.

Några frågor: Har du redan en så juste ratt i cabben så den slår din speedwell? Var den utrustad med amerikabågar från fabriken eller är de eftermonterade? Skulle så gärna se några bilder på hela din bil, du ger ju bara en massa hintar på denna pärla:-)

Mvh Mikael

31

Tack!

Ja i år var det lite lyxtillvaro jämfört med tidigare år. Förra sommaren tillbringade mina händer i ett ett utrymme som inte är anpassat för händer och verktyg med förgasarbytet, så det blir lite relax till bytet av framvagn och spindlar.  ICQ/ab
Tack för tipset med spindlarna. Det är visserligen gott om plats om jag kör standardbredden på plåtfälgen, men med 5,5 tum så måste nog framvagnen kortas. MEn det vore bra med lite mätreferenser. Och jag hade en lite dragning åt att köra med Fuchs, men har snöat in på svarta plåtisar.

Ja bilen var levererad med exportbågarna från start och någon underlig kokosmatta i rött till Rydberg bil i Kalmar. Det enda jag bytt på inredningen är att dörrsidorna i fram var så dåliga så det fick bli nya. Färg och passform var riktigt bra, Jag tror att det var från TMI. Däremot var kartongen urkass. påminde mest om en en pappkasse, så jag återanvände originalkartonen på dörrsidorna. Min system bistod med ett par urkassa nackskydd som jag fick omsydda förra året. Till det materialet tog jag en gammal trasig VW-klädsel. Blev halvhyfsat, men det får duga. Hittade förresten dessa nackstöd i en original broschyr. Lite kul. Träratten fick jag ett tips av en kompis fru, och kunde int emotstå den. Sedan fick jag för mig att montera en klocka i handskfacket (använde inte orginalluckan, den är intakt)

Men jag lägger upp lite bilder här i tråden.

Och jag är riktigt imponerad av det arbete du lägger ner på din, den kommer att bli riktigt läcker.

Vi hörs

Christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

32

Här kommer lite bilder. Som du ser så finns det gott om plats för sänkning. Läderratten är tänkt att sitta i en oblank typ 1, lite barn find racer. En svart 67 vore ju egentligen det roligaste. Men jag letar och försöker hitta rätt bil.

http://forumbilder.se/EAEAG/20140920-143204.jpg

http://forumbilder.se/EAEAG/img-0298.jpg
Lite blek matta, men den är bättre i verkligheten

http://forumbilder.se/EAEAG/20140705-173519.jpg

http://forumbilder.se/EAEAG/20140728-090455.jpg

http://forumbilder.se/EAEAG/20130808-173436.jpg

http://forumbilder.se/EAEAG/20140824-121120.jpg

http://forumbilder.se/EAEAH/20130824-182413.jpg

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

33

Den är ju helt underbart fin! Är lite svag för sänkning men kanske idé att svetsa i justeringar plus ev kortning på en annan stomme än original. Har en orostig osvetsad som skall  läggas på hyllan. Kul med tidtypiska tillbehör. Har lite godis även jag som skall dit:-) Stenskottsskydden som sitter på din, satt de från fabrik eller det var väl många återförsäljare som monterade dessa. Varför har cabben de lägre? Bara utseende? Har ju en bunt till lim. ligger men inga cabbe. Det är bara att hojta till om mått. Fiddes blir ju blanksvart med röd inredning, här ser han ju hur rätt det är!

Det är något speciellt med -67:orna. Håller på att samla på mig prylar till en med tak också:-)

34

Ja jag sparar originalstommen, och köper en ny med sänksatser på och spindlar. Vill att den ska gå att återställa om det behövs. De bakre satt från början, medan de i fram är tyvärr eftermarknad och inte så gamla. Har ingen aning varför de lägre verkar sitta på cabbarna. Med lite tur så ska man väl kunna hitta NOS till fram. Aluminiumgallren till motorhuven är däremot ett gammalt orginaltillbehör med vw-stämpel, fick t om kdem i kartong. Apropå rattar så har jag sparat en originalratt, med en röd ratthandske, men jag behåller nog träratten i bilen så länge.

Jag får väl lov att beställa en radiofront med öronen så lirar det med de andra listerna på instrumentpanelen.
Jag undrar bara hur enkelt det är att hitta en svart 67:a i körbart skick.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

35

Grattis till en trevlig bil  ICQ/ag

Dom låga stenskottsskydden satt inte enbart på cabbar, har en uppsättning jag plockade av från en vanlig lim, en -61:a har jag för mig.

36

Jag undrar bara hur enkelt det är att hitta en svart 67:a i körbart skick.
Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....

ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

37

Bengt H skrev:

Grattis till en trevlig bil  ICQ/ag

Dom låga stenskottsskydden satt inte enbart på cabbar, har en uppsättning jag plockade av från en vanlig lim, en -61:a har jag för mig.


Får väl, hm, sätta in en köpesannons;-)


Mvh Mikael

38

Bengt H skrev:

Grattis till en trevlig bil  ICQ/ag

Dom låga stenskottsskydden satt inte enbart på cabbar, har en uppsättning jag plockade av från en vanlig lim, en -61:a har jag för mig.


Tack, men jag saknar en kompis till den, men det ska nog lösa sig

/christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

39

Ja, då har jag återställt läderratten. Mera läderbalsam, skokräm och sytt lasksöm. Har bara gjort det som var värst, men det var inte så svårt, lite som att knyta skorna.
Så nu ser den ut som en bättre begagnad, patinerad 60-talsratt, precis som det ska vara.

http://forumbilder.se/EAEMV/20150228-162853.jpg

Bra video på youtube https://www.youtube.com/watch?v=kahlJ31s2I8 som visar hur man gör. Glöm inte kroknålar, utan sådana blir det svårt.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

40

Apropå låga stenskottsskydd, så är det här en annons från Road&Track 1955.

http://forumbilder.se/EALR9/image.jpg

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

41

I väntan på lite energi så blev blen uppdaterad med röda glas i bak.

http://forumbilder.se/EB001/20150405-131403.jpg

Och innan jag byter växelspak så provar vi med lite oldschool växelförkortare, fast den blev svartlackad, så syns det inte så mycket. Nu läser vi på innan jag byter till sänkframvagnen som ligger i garaget.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966