1

Hade inte VW's chefsdesigner Nordhoff dött 1969, och hade vidare inte hans efterträdare, den helt oduglige Kurt Lotz fått uppdraget att förnya och utveckla VW's koncept så hade världen sannolikt varit en vackrare plats.

Noterar att det 1971 producerades 24,317 cabbar, men efter det att Lotz tog över rodret så sjönk produktionen till 14,865 enheter, på grund av minskad efterfrågan.

Jag sällar mig till samlingen individer som tycker att fronten på Bubblan efter -72 är förfärligt ful, ett missfoster och designmässigt obalanserad, jämfört modellerna innan med smalare fronthuv och liggande lysen.

Har själv en 1302 Cab. från 1972 med denna vanställda front. Bilen rullar men är nära vrakstadiet. Hitintills har jag mest varit koncentrerad på att jaga rost och samla delar till det som lutar mot en totalrenovering. Än är inte den siste entusiasten och dåren född.

Går nu i tankar på att göra något åt saken. Jag vill ha en ny front. I varje fall de äldre skärmarna med liggade lysen. Skärmar, huv och lysen finns ju att tillgå nyproducerat, så jag gissar att det är inte där problemet ligger. Alltså sannolikt inte bolt on rätt av.
Hur det är med skärmarna enbart vet jag inte om de skulle passa att montera rakt av. Kanske någon av er som vet. Hör gärna av er med tips.

2

Då en bubbla med mc personframvagn har en bredare infästning av skärmarna, så går inte "äldre skärmar" med "liggande lysen" att montera rakt av..
Detta har flertalet tyvärr konstaterat... då min cab är just en -72 och jag är i samma tankar som du, så kommer mitt objekt få smaka en packe kapskivor.. sen kommer jag att se till så det fungerar med smalare fronten med svets och jädra annamma... men jag räknar INTE med att det blir lätt... ICQ/ad dock kommer den troligen att få behålla mcperson framvagnen eller en A länk framvagn.. då handen på hjärtat torrisions framvagnen på en bubbla är slitstark och kan så ut med en stor fjädringsväg.. men väghållnings mässigt är den inte bra!!!
där är den efterkommande mycket bättre och säkrare .

ja jag vet det finns många som tycker det är synd att göra så med 1302-1303 dvs  denna sortens övningar att förändra.. men då min bil är mer att klassa som vrak, så anser jag att det likaväl kan bli som jag vill, och en -72cab i Sverige är ju ingen ovanlig företelse, fast visst många har rostat bort..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Missfoster ?  Jaja

4

Tack för dina synpunkter Michael. Befarade att det inte skulle bli helt enkelt. Om inte annat så av den anledningen skall jag med stort intresse följa ditt eget projekt i den mån du gör det publikt.
Min 72:a är som jag antydde i gränslandet till vrak men f-n, skam den som ger sig. Hon kommer att bli fin igen en dag, med eller utan ny nos.

5

Tack för dina synpunkter Michael. Befarade att det inte skulle bli helt enkelt. Om inte annat så av den anledningen skall jag med stort intresse följa ditt eget projekt i den mån du gör det publikt.
Min 72:a är som jag antydde i gränslandet till vrak men f-n, skam den som ger sig. Hon kommer att bli fin igen en dag, med eller utan ny nos.
Delar helt och hållet din uppfattning om den nyare framvagnen. Därav en del av problematiken, hur man balanserar ny funktion med klassis design.

6

Det enklaste är nog att sälja till någon som uppskattar nya fronten, och lägga till en slant och köpa en äldre med "rätt" front.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

7

Ta inte illa upp Hasse. Följde din renovering med aldrig sinande intresse. Din Cab. lirar ju i en klass för sig själv. Din bil är undantaget som bekräftar regeln. Precis som tyska grammatiken.j

8

Klokt tips Mats. Tack för det.

9

Fredricsvwcab skrev:

Jag sällar mig till samlingen individer som tycker att fronten på Bubblan efter -72 är förfärligt ful, ett missfoster och designmässigt obalanserad, jämfört modellerna innan med smalare fronthuv och liggande lysen.

Köp en -71 1302 och kolla om du ser någon skillnad.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Tyckte oxå att nyare fronten inte var så värst i början men insåg lika fort att den är helt jävla rätt. Grymt fin och bra upphängning jämfört med den "coola" fronten..

om du skippar mc person framvagnen och konverterar till äldre upphängning(finns ombyggnadskit hos volksrodgrabbarna) så är det "bara att kapa fronten och passa in den äldre fronten på den.
Ett annat alternativ om kör dubbla A arms  upphängning som inte har karossen som bärande...

Eller så får man jobba runt fjädertornen helt enkelt.