Hade inte VW's chefsdesigner Nordhoff dött 1969, och hade vidare inte hans efterträdare, den helt oduglige Kurt Lotz fått uppdraget att förnya och utveckla VW's koncept så hade världen sannolikt varit en vackrare plats.
Noterar att det 1971 producerades 24,317 cabbar, men efter det att Lotz tog över rodret så sjönk produktionen till 14,865 enheter, på grund av minskad efterfrågan.
Jag sällar mig till samlingen individer som tycker att fronten på Bubblan efter -72 är förfärligt ful, ett missfoster och designmässigt obalanserad, jämfört modellerna innan med smalare fronthuv och liggande lysen.
Har själv en 1302 Cab. från 1972 med denna vanställda front. Bilen rullar men är nära vrakstadiet. Hitintills har jag mest varit koncentrerad på att jaga rost och samla delar till det som lutar mot en totalrenovering. Än är inte den siste entusiasten och dåren född.
Går nu i tankar på att göra något åt saken. Jag vill ha en ny front. I varje fall de äldre skärmarna med liggade lysen. Skärmar, huv och lysen finns ju att tillgå nyproducerat, så jag gissar att det är inte där problemet ligger. Alltså sannolikt inte bolt on rätt av.
Hur det är med skärmarna enbart vet jag inte om de skulle passa att montera rakt av. Kanske någon av er som vet. Hör gärna av er med tips.
dock kommer den troligen att få behålla mcperson framvagnen eller en A länk framvagn.. då handen på hjärtat torrisions framvagnen på en bubbla är slitstark och kan så ut med en stor fjädringsväg.. men väghållnings mässigt är den inte bra!!!