1

Tjenare!
Jag har en 1303s -74 och går i lite trimningstankar ICQ/ab har några frågor som jag kan få hjälp med, samt allmänna tips mottages varmt.

Om jag nu beställer ett cylinderkit 94*69 mm 1914cc. Tror slaglängden är på 69 mm i min bagge, men om jag skulle vilja ha med längre slaglängd måste jag då byta vevaxel eller bygga om något annat? För er som vet kanske det är en jäkligt dum fråga men jag får väl stå ut med och verka lite dum ICQ/ad

Ytterligare en fråga, krävs det att jag uppgraderar förgasaren för att få en bra gång i motorn om jag byter cylinder och kolv? Är inte ute efter att monster trimma för att köra jävel, vill bara pigga på bilen liten lagom sådär ICQ/ab alltid kul att skruva lite ICQ/ab

Sen undrar jag om jag behöver köpa nya topplock eller passar det från 1600 motorn?

Sen en sista grej för, för stunden iaf ICQ/ad framvagnsinställming, är det jättekrångligt att göra själv? Kostar 695:- (verkar vara standard) kanske är värt att lämna in den för att få det gjort?

Hoppas ni med mer erfarenhet än mig kan hjälpa mig att få svar på mina undringar ICQ/ab tack på förhand / Jussi

2

Ja, du måste byta till en vevaxel med längre slag, alternativt offset-slipa din vevaxel, då får du även mindre vevtappar (lagret i storänden blir mindre). Fördelen med mindre lagerjournaler är att man inte behöver fila ur blocket lika mkt eller ha urtag i kamaxel (76-78mm slag eller mer).

Med dubbelportstoppar så blir det en jäkla skillnad med dubbla förgasare mot en centermonterad. dubbla kadron eller baby webers (idf 36).

Topparna passar om du fräser upp hålen cylindrarna sitter i. Igen, om det är dubbelportstoppar kan du använda dem, om enkelport skulle jag byta.. om du inte vill bygga "vintagespeed" då.. Dvs äldre enkelportstoppar med enkla förgasare etc... (skulle personligen säga att det är att betala mycket för lite effekt).

Framvagnsinställning kan du göra själv med laserpass/snöre/långpass eller liknande.. men lämnar du in så vet du ju att det blir bra och du slipper köpa det du inte har..

3

Här hade vi en som kunde sin sak hör jag ICQ/ab tack för snabbt svar!

Det lät som mycket jobb det att fila vevaxel och dylikt, är det smidigast om jag köper med samma slaglängd jag har då kanske? (69mm)

Får kolla upp om jag har dubbelportat för isf låter det som det är värt att uppgradera till två ist ICQ/ab
Men hursomhelst, om jag nu har enkelportade och uppgraderar kolv och cylinder till runt 2000 cc där någonstans är det bara slöseri med pengar då, om man ändå bara kör med en förgasare?

Ja, det får nog bli en inlämning på framvagnshistotian så slipper jag kanske oroa mig för att det ska fortsätta äta däck ICQ/ab

4

Jussi332 skrev:

Tjenare!
Jag har en 1303s -74 och går i lite trimningstankar ICQ/ab har några frågor som jag kan få hjälp med, samt allmänna tips mottages varmt.

Om jag nu beställer ett cylinderkit 94*69 mm 1914cc. Tror slaglängden är på 69 mm i min bagge, men om jag skulle vilja ha med längre slaglängd måste jag då byta vevaxel eller bygga om något annat? För er som vet kanske det är en jäkligt dum fråga men jag får väl stå ut med och verka lite dum ICQ/ad

Ytterligare en fråga, krävs det att jag uppgraderar förgasaren för att få en bra gång i motorn om jag byter cylinder och kolv? Är inte ute efter att monster trimma för att köra jävel, vill bara pigga på bilen liten lagom sådär ICQ/ab alltid kul att skruva lite ICQ/ab

Sen undrar jag om jag behöver köpa nya topplock eller passar det från 1600 motorn?

Sen en sista grej för, för stunden iaf ICQ/ad framvagnsinställming, är det jättekrångligt att göra själv? Kostar 695:- (verkar vara standard) kanske är värt att lämna in den för att få det gjort?

Hoppas ni med mer erfarenhet än mig kan hjälpa mig att få svar på mina undringar ICQ/ab tack på förhand / Jussi

Hej jussi
Startar med framvagnen  För 650kr är det inget att tveka om gör det  sen skall du be om ett papper hur den står i vinklarna (to /camber/caster)
Skall försöka att förklara lite om trimmning
Det finns ett gäng olika cylinder satser med olika stora kolvar  Vad som är bäst är ett mycket svår fråga detta beror på hur mycket som  man skall kräma ut ur prylana
Till motorer som skall hålla lite längre och ta ut en så där 90-110 hk  skulle jag välja 90,5 som har bättre värmeavlednings förmåga
om jag fick fria händer skulle jag montera dit en 74-76mm vevaxel så kommer det bli jätte bra (det är inte så mycke jobb att fixa så den går runt)
Ps1 jag kan nästan säga att ditt block har skader på ramlager lägena  (9,5 av 10 har det efter 40år)
Som peter skrev funkar det mycket bra med std db toppar bara dom ite har sprickor vid tändstiftsgängerna (dom är oxå 40år gammla)
efter som dom är gammla så brukar ventilstyrningana vara dåliga och behöver oftas bytas sen behöver man fräsa om ventilsätena( samma sak där ) 
Ps 2 Nu är du uppe i en massa pengar för delarna 15-20k med fuggar å tillbehör
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Skall man trimma "själv" behöver man vara påläst och lyhörd... ;-)

Är du en händig människa med tillgång till maskinpark, går det att "trimma billigt" i ditt 94mm cyl exempel !

6

Nja jag har väl inte tummen mitt i näven, men när det kommer till motorer och effekt och dylikt så känner jag att det kan vara bra att höra sej för lite först ICQ/ad så tackar ödmjukast för svaren grabbar ICQ/ab har ganska bra tillgång till "maskinpark" på jobbet ICQ/ab har tänkt bygga ett litet fräckt ljuddämparsystem först så får jag väl se om det blir nåt trimma av sen, får "ljudtrimma" ist

7

Bästa grundkunskaperna för att lära sig vad som fungerar och håller samt hur man mäter upp block mm är fortfarande How to Hot Rod Volkswagen Engines av Bill Fisher.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

O det bästa stället för den typen av frågor är inte här, utan http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=12

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville