26 Senaste redigerad av kee (2015-02-16 17:24:23)

Jag har ju redan nämnt att jag också åker T4, men jag valde faktiskt en diesel den här gången. Har ingen övrig erfarenhet av dieslar, men jag kör ganska mycket och kände att just de tvålitrars bensinare jag kört från tidiga nittiotalet inte riktigt orkar när man kör med fullt lass (å andra sidan är det ett klassiskt folkabussdilemma). Men jag är sjukt nöjd med vagnen och har funderat på att lägga upp en projekttråd här flera gånger, men har inte kommit mig för (har väl tänkt att ingen här är intresserad). Har pysslat en del med vagnen och moddat en del och kör varje dag ca fem mil och inser att jag fått valuta för mina pengar med denna, men funderar trots detta på hur mycket jag skulle behöva lägga emelllan för ett tidigt T5-skåp (och hur ett ådant "byte" skulle gå till):

http://ladda-upp.se/files/2015/b137411.jpg

Vad är lockelsen med att köra på E85 för en inte insatt?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

Bra fråga kee ICQ/ab E85 är ett förnyelsebart bränsle som är några snäpp miljöbättre än fossilt bränsle i "min värld". Så för min miljöpartistiska läggning och min fru som är kommunalråd i stan för MP så är det rätt sjysst att man lever som man lär anser jag.
Så då kör jag på E85, biogas (CNG) eller annat miljöbättre bränsle så långt det är möjligt ICQ/ab Alla mina gamla bussar ska göras om med större huvudmunstycke denna vår så att de ska kunna köras på ren E85 även dom. Angående motorn i min T4 är det en 2,5 liters 5 cylindrig snurra så den orkar rätt bra så långt så jag har fått bra valuta för alla 5000 kronorna som bussen kostade ICQ/ag
Sjysst T4 pickis förresten kee!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

28

Kör rme raps metyl ester i dieselbilen om du vill stilla ditt miljösamvete.

29

Nu har jag mätt exakt förbrukning med E85 i tanken, full last i skåpet och långkörning där långa sträckor kördes i 100-110 km/h. Tanken fylldes till spriten flödade både före och efter körningen.

Jag körde 56,2 mil och tankade 74,3 liter, dvs 1,32 l/mil och etanolen kostar 9,6 kr/l på pumpen utan rabatten = 12,7 kr/mil.

Annars vid liknande körningar på bensin har den förbrukat ca 1,1 l/mil och bensinen kostar 13,2 kr/l = 14,5 kr/mil.

För mig var detta ett mycket överraskande resultat ekonomiskt ICQ/ae

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

30

Jag "råkade" beställa 2 st LED lampor H4 men de lyser inte som de ska, måste man ha något motstånd på dom?

http://www.everbuying.net/product751718.html

Post's attachments

1419440734588-P-2293390.jpg, 19.58 kb, 400 x 400
1419440734588-P-2293390.jpg 19.58 kb, 226 downloads since 2015-03-31 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

31

En sådan lampa ska bara behöva koppla in på 12v all "elektronik" ska vara inbyggd i konstruktionen.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

32

Dalkarl skrev:

En sådan lampa ska bara behöva koppla in på 12v all "elektronik" ska vara inbyggd i konstruktionen.

Trodde jag också men den lyser inte som den ska, endast helljuset funkar - en stund innan det släcks. Halvljuset funkar inte alls. Men med de gamla vanliga lamporna funkar det som det ska.  Default/hmm

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

33

Har du testat båda lamporna? "Kina" har inga bekymmer med att skicka trasiga grejor.

Testa att köra direkt på bilbatteriet.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

34

Japp, båda är testade ICQ/ab Supporten på sidan jag köpte av säger att de betalar för ett verkstadsbesök för att kolla felet  ICQ/ag  Vad är oddset för det att de verkligen betalar?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

35

Oj, det var udda. Nej det skulle jag inte tro det minsta på. Skulle väl inte ens hända i sverige. Default/yikes

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

36

Verkstaden var gratis men de skickar nya lampor utan extra kostnad ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

37

Ja klart det är intressant Default/yikes!!!!

En fråga först, hade det inte gått med btr bara? org spridarna har ju alltid en bit kvar att leverera utöver org mappningen.

38

Jo en bränsletrycksregulator funkar säker lika bra men jag tyckte denna lösning var väldigt enkel om man ska tanka olika bränslen och kallstartscensorn. Men å andra sidan så vet jag inte varför jag ska tanka bensin längre i den  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

39

Jag letar placeringen av bränslefiltret på denna 2,5 l bensinare, någon som vet?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

40

Jan-Iver skrev:

Jag letar placeringen av bränslefiltret på denna 2,5 l bensinare, någon som vet?

På dieseln sitter det bakom vänster strålkastare, framför batteriet, under ABS enheten, trångt som satan.. Gissar att det sitter där på bensinare med.

41

Nybesiktad i veckan ua trots sitt fula uppsyn ICQ/ae Tro mig, det är lika skönt med denna som när man får ua på en gammal luftkyld...

Post's attachments

2015-11-10 11.13.01.jpg, 60.69 kb, 432 x 768
2015-11-10 11.13.01.jpg 60.69 kb, 197 downloads since 2015-11-12 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

42

Tvivlar inte det minsta..grattis! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

43

Grattis!

Jag ska också besikta snart (har en 9a som sista siffra), får se hur det går. Har bytt en spindelled och en abs-ring i förebyggande syfte, men jag har också upptäckt att den inre drivaxeldamasken och en styrled på vänster sida behöver bytas. Får se om de upptäcker damasken, den är ganska dold underifrån, man ser den tydligast om man tar av hjulet och det händer ju inte i besiktningshallen. Det var svårt att hitta en inre damsk till dessa vagnar, men lustigt nog sålde CSP dessa, så jag beställde hem ett par för att kunna byta när andan faller på.

Ser att du i mars försökte sätta i LED i strålkastarna. Jag har ägnat den sista tiden åt att läsa på lite och det jag kommit fram till, om man vill försöka konvertera sin vagn, är att man troligast köper OPT7 eller Philips kit, de ligger båda på ca 1600 inklusive frakt. Jag är i dagsläget lite tveksam mot en förhållandevis stor kostnad som kanske inte ger så mycket mer ljus. Ännu känns det som att även de dyraste märkealternativen inte riktigt ger en tillräckligt bra ljusbild, men jag tror mer på dessa, än ebay-varianterna som utlovar ett större ljusflöde för mindre än halva pengen. Men det vore verklige intresant med lite konsumentrecensioner i ämnet. Skulle man gå en övertygande väg, skulle det tillverkas en egen reflektor för en uppsättning dioder, då får man inte bara bra ljus, utan rätt ljus också.

Lampan du länkat ger bara något hundratal lumen och ska inte ersätta en 55W halogenlampa såvitt jag förstått. Var de får 80W ifrån är en bra fråga, men kiten som kanske kan komma på fråga drivs av externa drivdorn, har CREE-dioder och kyls av fläktar.

Stannar man kvar på halogenspåret och man kör T4 är det första man bör byta ut är kablarna och originalreläerna. Det finns lättistallerade kit för detta. Det är knappt man tror det, men utan att byta lampa så är det en märkbar skillnad i ljus bara man drar extra kablar för detta. För egen del är min närmaste tanke är att gå upp i effekt, åtminstone på extraljusen (som har H3) till 100W och sedan kanske även testa 100/130W i huvudstrålkastarna.

T4an är en riktigt mångsidig slitvarg som går i många år om den sköts, men lyset har alltid varit den svaga punkten. Många andra 90-talsmodeller verkar också ha drabbats av just detta.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

44

kee skrev:

Ser att du i mars försökte sätta i LED i strålkastarna. Jag har ägnat den sista tiden åt att läsa på lite och det jag kommit fram till, om man vill försöka konvertera sin vagn, är att man troligast köper OPT7 eller Philips kit, de ligger båda på ca 1600 inklusive frakt. Jag är i dagsläget lite tveksam mot en förhållandevis stor kostnad som kanske inte ger så mycket mer ljus. Ännu känns det som att även de dyraste märkealternativen inte riktigt ger en tillräckligt bra ljusbild, men jag tror mer på dessa, än ebay-varianterna som utlovar ett större ljusflöde för mindre än halva pengen. Men det vore verklige intresant med lite konsumentrecensioner i ämnet. Skulle man gå en övertygande väg, skulle det tillverkas en egen reflektor för en uppsättning dioder, då får man inte bara bra ljus, utan rätt ljus också.

Lampan du länkat ger bara något hundratal lumen och ska inte ersätta en 55W halogenlampa såvitt jag förstått. Var de får 80W ifrån är en bra fråga, men kiten som kanske kan komma på fråga drivs av externa drivdorn, har CREE-dioder och kyls av fläktar.

Om man lusläser det finstilta på eBay-annonserna så inser man snart att de lumenvärden de anger är per PAR och inte per lampa. Marknadsföring, kallas det visst...  ICQ/ad  Externa drivdon och fläktar är inte något som hör till den senaste generationens LED-belysning. Philipslamporna t.ex. har varken det ena eller det andra. CREE är bara en flera tillverkare, även om de just nu ligger långt framme i utvecklingen av fordonsbelysning. Men utvecklingen går i en rasande fart, och det vi ser nu är nog bara den första generationen av LED-baserad fordonsbelysning.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

45

Kul att labba med i alla fall, jag kan berätta att de tre Biltema LED-lamperna i rampen lyser något fruktansvärt bra. Jag köpte även Biltemas H4 Xenon-look MEGA BLUE 100/90 W och de är faktisk ett riktigt lyft i hötsmörkret ICQ/ag

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

46

Stefan F skrev:
kee skrev:

Ser att du i mars försökte sätta i LED i strålkastarna. Jag har ägnat den sista tiden åt att läsa på lite och det jag kommit fram till, om man vill försöka konvertera sin vagn, är att man troligast köper OPT7 eller Philips kit, de ligger båda på ca 1600 inklusive frakt. Jag är i dagsläget lite tveksam mot en förhållandevis stor kostnad som kanske inte ger så mycket mer ljus. Ännu känns det som att även de dyraste märkealternativen inte riktigt ger en tillräckligt bra ljusbild, men jag tror mer på dessa, än ebay-varianterna som utlovar ett större ljusflöde för mindre än halva pengen. Men det vore verklige intresant med lite konsumentrecensioner i ämnet. Skulle man gå en övertygande väg, skulle det tillverkas en egen reflektor för en uppsättning dioder, då får man inte bara bra ljus, utan rätt ljus också.

Lampan du länkat ger bara något hundratal lumen och ska inte ersätta en 55W halogenlampa såvitt jag förstått. Var de får 80W ifrån är en bra fråga, men kiten som kanske kan komma på fråga drivs av externa drivdorn, har CREE-dioder och kyls av fläktar.

Om man lusläser det finstilta på eBay-annonserna så inser man snart att de lumenvärden de anger är per PAR och inte per lampa. Marknadsföring, kallas det visst...  ICQ/ad  Externa drivdon och fläktar är inte något som hör till den senaste generationens LED-belysning. Philipslamporna t.ex. har varken det ena eller det andra. CREE är bara en flera tillverkare, även om de just nu ligger långt framme i utvecklingen av fordonsbelysning. Men utvecklingen går i en rasande fart, och det vi ser nu är nog bara den första generationen av LED-baserad fordonsbelysning.


Fast även om 8000 lm är för två lampor, är det ju mer än de ringa 2-3000 de övriga ligger på stycket, sen har jag också insett att några 80W-ledlampor är det ju inte frågan om, utan två stycke 40. Eller hur?

Men eftersom du verkar sitta på en del värdefull info, varför inte dela med dig av den då? Min poäng var att H4an av typen som J-I länkat till, inte duger som halvljuslampa och att de kit som kanske kan komma på fråga ofta ser helt annorlunda ut. Men det är utantillkunskaper (jag har ingen erfarenhet i ämnet) och jag tar tillbaka mitt utlåtande om det var fel.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

47

En annan fundering om denna är ett högt tjutande skärande ljud som uppträder inne i kupén, vid vissa varvtal och kanske mer när det är kallt ute. Jag har sökt överallt och det närmaste gissningen är att när jag trampar kopplingen så upphör det.
Är det logiskt, någon som vet?

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

48

Vild gissning, men på en gammal folka skulle man ju direkt misstänka urtrampningslagret.

Min kupéfläkt viner sådär lagom subtilt på läge 2, det är inget sån't "enkelt" fel?

Gott nytt på dig!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

49

Kupefläkten är det inte. Urtrampningslagret kan ju överensstämma med min upplevelse att det upphör om jag håller ned kopplingen  ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

50

Tänkte på biltema mega blue.
Köpte Philips extra nåt 80w till helljuset på tjejens 159a det blev Grym skillnad.
Köpte då Biltemas 100w mega blue till min egen 159a. Likadan bil och allt men lyset blev kasst. Bättre än 55wattarna jag bytte bort, men mot philipslamporna i syskonbilen blev det inte bättre.
Körde ändå en vinter och till ifjol köpte jag Philips 80w lampor.

Här är ett klart fall av att man får vad man betalar för. 80w Philips för 350kr/paret lyset fan dubbelt så bra som Biltemas 100w super lampor.

(H1 har vi på helljusen. )

Man vet inte att man inte kan innan man provat.