Detta blev visst en mini-projekttråd för min panelbuss från 2002 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » T4 panel
Du måste logga in eller registrera för att svara
Detta blev visst en mini-projekttråd för min panelbuss från 2002 
Verkar inte vara någon här som VET, men det finns ju olika bromsfabrikat fram, så kan det skilja mellan olika underleverantörer, är det nog sannolikt att det kan skilja mellan två olika bussar också.
Mer specifikt, varför undrar du?
Jo, jag har köpt en 02:a och kan plocka delar från en 96:a
Ska dit i kväll och jämföra 
Ja det är ju alltid smidigt, och just 96 kom den nya modellen T4b om man så vill, så chansen att det är samma finns ju.
Om man kollar lite snabbt på de olika reservdelsåterförsäljarna (med sitt regnummer) ser man snart en stor skillnad på de bromsfabrikat som finns, så pluggar du på, så ser du nog snart skillnaden.
Det kan ju vara så att de små beläggen är till tidigare bromsar och att det bara finns ett fabrikat, men jag har inte fördjupat mig då jag än så länge bara behövt fördjupa mig i de bakre bromsarna.
Hmm, funderar på om det är något från en 96a jag kan behöva. 
Om det är någon som läser här som har någon form av verkstadshandbok eller liknande till T4:or så är jag tacksam för tips 
Jag har konstaterat, med rätt stor säkerhet, att när det gäller skivorna (för de ska jag själv byta) så har alla 15-tummare 280mm i diameter och 16-tummarna 298 (tror jag det var). Sen vilka T4 som har 16"-hjul har jag ingen aning, har själv bara sett 15-tummare. Det verkar som att kort hjulbas (SWB) har smalare fälgar och 195mm-däck, medan långa hjulbasen (LWB) har bredare fälgar (kan det vara 6,5"?) och 205mm-däck.
Vet inte om oken skiljer, om det brukar skilja när skivorna är olika, men det kanske bara är belägg och skivor som är olika? Jag bara fabulerar nu, har en verkstadshandbok i hytten, men den täcker nog bara de tidiga modellerna (91-95), köpte den till min första T4, en 91a kombi.
Nu är det inte skivorna jag funderar på men tack för informationen kee
Det är mer allmänt om mek i den jag är ute efter. Har tex köpt en begagnad dragkrok från en T4 som ska monteras och sedan funderar jag på att byta kuggremmen själv men vet inte om jag vågar utan en beskrivning. Det kan ju inte vara så jädra svårt om man gör sakerna i rätt ordning 
02 har oftast 16" tums bromsar och passar då inte pga den stör diametern på skivan, och självklart är det ett annat ok på dom åxå
Jag har en nolltvåa och jag tyckte jag mätte till 280 mm när jag bytte däck. Hoppas för allt i världen att jag inte beställt fel skivor nu...
Angående dragkrok finns det nog ett par olika modeller, pickupen har ju såklart en egen och därtill finns det olika för olika flaklängd (hjulbas?). Till skåpen och bussarna känns det som att det borde vara samma.
Kamremsbyte tänkte jag lämna in, visst är det bra om man kan göra det själv, men som alltid är det tid kontra pengar. Sen verkar det så jävulskt trångt i motorrummet på en 2,5 Tdi.
Jag har en nolltvåa och jag tyckte jag mätte till 280 mm när jag bytte däck. Hoppas för allt i världen att jag inte beställt fel skivor nu...
![]()
Angående dragkrok finns det nog ett par olika modeller, pickupen har ju såklart en egen och därtill finns det olika för olika flaklängd (hjulbas?). Till skåpen och bussarna känns det som att det borde vara samma.
Kamremsbyte tänkte jag lämna in, visst är det bra om man kan göra det själv, men som alltid är det tid kontra pengar. Sen verkar det så jävulskt trångt i motorrummet på en 2,5 Tdi.
Jag kan hålla med om att man kan bolla tid / pengar och se vad som är mer värd men det skulle vara en liten utmaning och även utveckling i mekkunskaperna
Jag har ju en 2,5 bensin och det verkar vara mer tidkrävande än svårt. Angående dragkroken är den från en exakt likadan modell så den ska passa.
Jag kan tipsa om http://www.vwt4forum.co.uk/ det är ett bra T4a forum, där står det mycket om kamremsbyte bland annat, och jag har gjort det själv två ggr på min så det är inga problem. Se till att motorn står i nolläge bara, plocka bort höger hjul så kommer du åt. Och byt remmen till dieselpumpen när du håller på, den går strax därefter annars! ( vet av egen erfarenhet)
Angående skivor så finns det rätt många olika modeller, men har du tur så är det samma på din 96a..
Köpte nya till min på http://www.bildelaronline24.se/ svinbilligt och bra!
Besiktade panelen idag med blankt papper
Den är ful som stryk men bra sa besiktningskillen

Köpte nya till min på http://www.bildelaronline24.se/ svinbilligt och bra!
Har köptskivor därifrån slog sig direkt, fick nya slog sig samma dag.! Gick inte hålla i ratten... Köpte andra som sitter på än i dag... men de är min erfarenhet. Mvh
Anders skrev:Köpte nya till min på http://www.bildelaronline24.se/ svinbilligt och bra!
Har köptskivor därifrån slog sig direkt, fick nya slog sig samma dag.! Gick inte hålla i ratten... Köpte andra som sitter på än i dag... men de är min erfarenhet. Mvh
Illa, jag bytta aldrig skivorna men jag har köpt annat från dom så då får vi C 
ÄR det någon som läser här som har demonterat bakre stötfångaren för att montera dragkrok på en T4:a? Jag har monterat av plasten men ser inte hur jag ska gå vidare. Ska man ta bort den bakre balken för att sedan sätta dit dragkroken? Det är ett Westfalia drag med fast kula jag ska montera.
Oftast på Vag bilar (säkert många andra också.) demonterar man krock balken, och ersätter med dragets balk...
Oftast på Vag bilar (säkert många andra också.) demonterar man krock balken, och ersätter med dragets balk...
Jo det ser så ut, annars får den ju inte plats
ser jag när jag provhänger draget...
Nåväl, dragkroken jag köpte (som säljaren garanterade att den skulle passa) passade givetvis inte i min buss. Den lär vara till T5:or som jag kan förstå det.
Annars idag har jag installerat ett etanolkonverteringskit i panelen och tankat ca 75% E85 och resten bensin. Den går som vanligt så då fungerar det bra antar jag
Den har ett autoläge som gör att man ska kunna blanda fritt E85 och bensin men jag ska köra så mycket E85 som möjligt i den. Första tankningen var mest som ett test.
Det är det här kittet jag köpte och installerade. I morse var det ca 0 grader och det var som vanligt inga startbekymmer alls men jag återkommer när det blir kallare 
http://www.autoethanol.co.uk/carethanol … 4-2-d8.htm
Nu med endast E85 i tanken samt bild på montaget 
-5 grader i morse utan motorvärmare och den startade direkt och gick "som vanligt" bra

Jag passade på att montera en dragkrok igår kväll så nu är den färdiganpassad för oss. Lite slip och lack till våren för att få bort all ytrost återstår dock.
Test med kallstart -11 grader idag. Samma resultat
startar direkt och går bra. Det var till och med svårt innan med bensin i den temperaturen.
Är det nån som tycker detta är intressant
Eller skriver jag för döva öron?
Nåväl, i helgen körde jag med rätt mycket last tur och retur Gällivare så från tankning till nu har jag kört strax över 50 mil och det är lite kvar i tanken. Samma goda resultat som innan (-18 som kallast), inga bekymmer alls och förbrukningen verkar endast öka med ca 20% till ca 1,3 l/mil. Detta ska jag kontrollmäta bättre för den borde öka mer.
Klart det är intressant.. Kör själv spritbil iofs fabriksbyggd så, Saab biofuel.
Den ser ut att hålla vad den lovar i alla fall detta E85 flexifuel kit
Jag kör en Subaru Legacy CNG annars och siktar på en elhybrid Golf till sommaren, den verkar otroligt bra. 0,16 liter milen i hybridläge eller 5 mil på på enbart batteri enligt säljaren
.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » T4 panel
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.