Har precis flyttat till hus (äntligen) och har ett litet garage i källaren på huset, har även ett litet hönshus (ja, det är ett hönshus med reden och allt för 4 höns) på gården och på kanten av det är det skärmtak med enkla brädväggar. Funderar på om det skulle vara möjligt att "bredda" skärmtaket så att jag får in en bubbla där (jag har ju en bubbla och en ghia som båda skulle vilja kunna få tak över huvudet). Problemet är att skärmtaket sitter precis vid tomtgränsen ut mot en gata och i en slänt, så ska man göra detta är det frågan om att bredda så lite som möjligt och göra så man precis kan klämma sig ut. Inget man kör in och ut i varje dag, utan mer tänkt som vinteruppställning. Eftersom mina bubblor är avställda på annan ort har jag svårt att mäta och fundera, så jag tänkte kolla om nån har nåt tips på minsta möjliga mått framförallt gällande bredden, men även ungefär vilken längd som krävs. En fördel skulle ju vara om det gick att få att passa både ghian och bubblan.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Jag skulle tro det fattas 2 dm utstick på taket och en liten flytt av plankväggen... Hönshuset har nog stått där sen urminnes tider och finns med på översiktsritningen som är mycket grov, jag tror inte det går att mäta millimetrar. Kommunen har jag pratat med för att få ritningar till mitt mer än 100 år gamla hus, men de har slängt alla ritningar. Marken är prickad. Hönshuset står supernära tomtgräns. Jag tänkte riskera att göra detta och får väl spela dum och återställa om nån klagar... Därav att jag vill ändra så lite som möjligt.... Kommunkillen på arkivet jag pratade med sade att på 70-talet så brydde sig få om sekelskifteshus (ungefär som att man skrotade splitbubbor på löpande band), ja sa att "jamen då kan jag ändra mitt hus hur jag vill om ni inte har en aning om hur det ser ut"... Ja, sa han, sålänge markytan är samma så vet inte vi hur det ser ut...

Så dom kan om dom vill ..... tyvärr åt båda håll .....