1

Har precis flyttat till hus (äntligen) och har ett litet garage i källaren på huset, har även ett litet hönshus (ja, det är ett hönshus med reden och allt för 4 höns) på gården och på kanten av det är det skärmtak med enkla brädväggar. Funderar på om det skulle vara möjligt att "bredda" skärmtaket så att jag får in en bubbla där (jag har ju en bubbla och en ghia som båda skulle vilja kunna få tak över huvudet). Problemet är att skärmtaket sitter precis vid tomtgränsen ut mot en gata och i en slänt, så ska man göra detta är det frågan om att bredda så lite som möjligt och göra så man precis kan klämma sig ut. Inget man kör in och ut i varje dag, utan mer tänkt som vinteruppställning. Eftersom mina bubblor är avställda på annan ort har jag svårt att mäta och fundera, så jag tänkte kolla om nån har nåt tips på minsta möjliga mått framförallt gällande bredden, men även ungefär vilken längd som krävs. En fördel skulle ju vara om det gick att få att passa både ghian och bubblan.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Det hela beror lite på vad din kommun har för riktlinjer . Men detta är saxat ur bygglov.
Viktigt att tänka på och viktigt att undvika:

•Det går inte att bygga utan bygglov närmare tomtgräns än 4,5 meter, om inte berörda grannar medger byggandet. Spara i så fall ett intyg på medgivandet!
•Mindre tillbyggnad på 50 % beräknas med utgångspunkt från den utformning, som godkänts i ett beviljat bygglov.
•Vid beräkningen av 50 % ska hänsyn tas till grund, källare, vind med mera.
•Tillbyggnad kan ske i flera etapper, men slutresultatet får högst utgöra 50 % av den byggnad, som godkänts i beviljat bygglov.
•Bygg inte komplementbyggnad på för stort avstånd från huvudbyggnaden.
•Bygg inte komplementbyggnad i för höga lägen.
•Försök inte att tänja på reglerna på ett sådant sätt att du råkar överskrida dem.
•Bygg till exempel inte en komplementbyggnad med 5,0 meter till taknock och nästan platt tak.
•Utformningen är viktig också för byggnader som inte kräver bygglov.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3 Senaste redigerad av johan_l (2015-03-25 10:49:02)

Schhhhhh... Säg inte detta, eller jag hörde inte...  ICQ/ad Jag skulle tro det fattas 2 dm utstick på taket och en liten flytt av plankväggen... Hönshuset har nog stått där sen urminnes tider och finns med på översiktsritningen som är mycket grov, jag tror inte det går att mäta millimetrar. Kommunen har jag pratat med för att få ritningar till mitt mer än 100 år gamla hus, men de har slängt alla ritningar. Marken är prickad. Hönshuset står supernära tomtgräns. Jag tänkte riskera att göra detta och får väl spela dum och återställa om nån klagar... Därav att jag vill ändra så lite som möjligt.... Kommunkillen på arkivet jag pratade med sade att på 70-talet så brydde sig få om sekelskifteshus (ungefär som att man skrotade splitbubbor på löpande band), ja sa att "jamen då kan jag ändra mitt hus hur jag vill om ni inte har en aning om hur det ser ut"... Ja, sa han, sålänge markytan är samma så vet inte vi hur det ser ut...

Så, min tanke är att göra det så att ingen tänker / märker... Och sen hålla tummarna. Allt är av mycket enkel karaktär...

4

finns det inte en tråd om smågarage typ som en kupa där man kliver ut
ur bilen på sidan...byggdes i masonit eller tunn plyfa enkelt då de blev till på 50-talet.
http://byggnadsvardjonkoping.files.wordpress.com/2013/08/garaget-med-c3b6ppen-dc3b6rr.jpg

5

Fråga mindre å bygg mer. ICQ/ab
Låtsas som att du ska byta tak på hönshuset och råka då bredda 50cm. Ingen lär någonsin märka något.

Mera känd som jb...

6

Jo... Min fråga hit för att förtydliga är hur smalt kan det vara så att man fortfarande kan åla ur bilen. Kommunen tänkte jag inte fråga... ICQ/ab

7

Jag höll på att torska på 10cm när jag byggde till mitt garage, blev ett jävla liv på kommungubbarna! Tog 3 mån att lösa, är inte smidigt att sätta en nagel i ögat på dom!!!!! ICQ/ac

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

8

Beror ju även lite på vart huset ligger.. byggde ut veranda på framsidan och hamnade då på fel sida marginalen mot gatan...
fick då rådet att mäta en gång till och se om de inte bara var ja som mätt fel....  ICQ/ad
Dom gav även tipset att de var bebyggd markyta som räknades så i dag har vi två plintar och ett snett hörn nertill på verandan och taket går en meter utanför  ICQ/ag  Så dom kan om dom vill ..... tyvärr åt båda håll .....
är de ett skärmtak plank vägg hade ja inte tvekat en sekund, se bara till år riva / återställa tills du säljer de.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

9

johan_l skrev:

Jo... Min fråga hit för att förtydliga är hur smalt kan det vara så att man fortfarande kan åla ur bilen. Kommunen tänkte jag inte fråga... ICQ/ab

En bubbla är ju ganska lätt. Kan du inte putta in och ut bilen ur garaget? I så fall slipper du behovet att öppna dörren.

Ett annat alternativ är att göra en dörr i sidan på garaget så du kan öppna den dörren för att kunna öppna bildörren.

10

Jo, Henrik, jag har tänkt tanken att knuffa in den. Det är en helt ok lösning för vinterförvaring, bättre än idag att åka 20 mil enkel för att ställa i en lada.... ICQ/ad  Dörr i sidan blir lite knivigt, då det ligger i en slänt, så då får man kliva in i hönshuset... Kompromissen kanske är att göra det så brett att en bubbla går att öppna dörren 3dm, medan en ghia får man knuffa in... Ghian är, i detta fall, väsentligt bredare....

Jag har sett en bild på nätet på ett "skjul" där han som byggt gjort som en "räls" eller spår som däcken rullade i så att bilen skulle hamna rätt då det bara fanns några cm på varje sida...

Min tanke är just det att jag i samband med att jag målar och fixar trixar till taket så det blir kanske 3-4dm bredare. Kan ju vara så att det redan idag är ett svartbygge. Men som sagt, utan googles gatubilder och grannarnas kunskaper så finns inget hos kommunen som kan visa på hur huset ligger som jag förstår, det är den grova tomtkartan de kan gå efter. Börjar jag rota och fråga så kommer jag garanterat få nej. Idag är stolparna rätt dåliga i nederkant så jag måste göra nåt. Att då sätta stolpar utanför för att stödja taket när jag byter de ruttna stolparna och det sen råkar bli lite större tror jag ingen kommer lägga märke till...

Det som vore intressant vore att veta "ungefär" hur brett som krävs, så jag kan stilla min nyfikenhet och mäta om det överhuvudtaget är möjligt... Dvs med ett par cm på ena sidan, hur bred blir en bubbla om man öppnar dörren bara det som krävs för att åla ut. Jag är inte speciellt kraftigt byggd, och det är väl bättre än "beach", att veta att om man lägger på sig nåt kilo får man inte ut bubblan till våren.... ICQ/ad ICQ/ag ICQ/ag

11

Ghia64 skrev:

Jag höll på att torska på 10cm när jag byggde till mitt garage, blev ett jävla liv på kommungubbarna! Tog 3 mån att lösa, är inte smidigt att sätta en nagel i ögat på dom!!!!! ICQ/ac

Jo, skillnaden här är ju att detta är en justering som jag räknar med kostar en tusenlapp på bauhaus och en helgs hårt arbete. Surnar nån till så, tja, då får jag riva och flytta tillbaka.

Jag är rätt säker på att om jag frågar kommunen får jag nej, och risken är att mer saker inte stämmer om de kommer ut och mäter. Å andra sidan har de som sagt kastat alla ritningar...

12

Allt går! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

13

johan_l skrev:

. Börjar jag rota och fråga så kommer jag garanterat få nej. Idag är stolparna rätt dåliga i nederkant så jag måste göra nåt. Att då sätta stolpar utanför för att stödja taket när jag byter de ruttna stolparna och det sen råkar bli lite större tror jag ingen kommer lägga märke till...

Fortsätter du utveckla tråden så beskrivande tror jag att de är större risk att nån upptäcker dig här & anmäler ...  ICQ/ad  ICQ/ad

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

14

Edström skrev:
johan_l skrev:

. Börjar jag rota och fråga så kommer jag garanterat få nej. Idag är stolparna rätt dåliga i nederkant så jag måste göra nåt. Att då sätta stolpar utanför för att stödja taket när jag byter de ruttna stolparna och det sen råkar bli lite större tror jag ingen kommer lägga märke till...

Fortsätter du utveckla tråden så beskrivande tror jag att de är större risk att nån upptäcker dig här & anmäler ...  ICQ/ad  ICQ/ad

Ja, det vore ju eländigt... men jag tror man är rätt anonym på sådana här forum trots allt   ICQ/ad

Enl vad jag kan hitta är en vw ca 4.1 x 1.54. Kan det vara rimligt att man antingen gör som gubben i filmen (bara att jag då kliver in i ett hönshus och inte vardagsrum ICQ/ad alternativt som henrik föreslog, knuffar in och lämpligen har man en tamp att dra ut bilen med igen... Då skulle 1.6 räcka. Ska man åla sig ut måste det rimligen vara 2dm bredare... Får mäta imorrn hur mkt som saknas. Misstänker det är något smalare än jag först trott... dvs måste bredda mera och slicka tomtgränsen...

15

Svart bygge is da shit Johan! Bygg så du skäms, o så tar du lite till.  ICQ/ag

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

16

det bästa alternativet vore ju givetvis riva hönshuset och bygga ett garage, men då hönshuset står på prickad mark men finns med så tror jag inte det skulle funka, och garaget skulle bli för litet för att bli något vettigt ändå... plus att ekonomin för att göra nåt seriöst inte finns just nu... Jag får mäta... Grannen bredvid har ett "biltält" (och garage) på andra sidan, med nån slags modern amerikansk cab tror jag. Eftersom tältet står invid tomtgränsen tror jag inte just han kommer att klaga.... ICQ/ab Grannen på andra sidan vägen verkar fordonsintresserad med 2 HD och en alfacab. Men mittemot verkar inte vara nån fordonsintresserad, men väldigt trevlig. Svårt tro nån av dessa skulle gnälla för några decimeter.

17

Om hönshuset stått i över 10år ar det preskiberat... Att marken är prickad mark kan bero på en 60år gammal stdsplan där man funderade på att det skulle byggas större bostadsområden eller dylikt...
Man kan ju bygga något det behövs ju inte bygglov förrän efter 3 månader... Gör man hjul på skjulet är det flyttbart ICQ/ad  en gammal husvagn utan botten kanske.. ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

1.50 brett innermått är det idag. Hur lite kan det vara. Någon som vill prova parkera nära en vägg och åla ut  ICQ/ab vill inte hämta hem min egen bubbla om jag inte kan lösa vinter förvaringsproblemet här på tomten...

19

finns ju billiga biltält köpa lite varstans...
kanske ett tips?  ICQ/ad