1

Vettig ljuddämpare till en orginal 1600motor? Har tänkt att plugga rören för värme på fläktkåpan och ta bort värmekammrarna så ett system utan värmegrejerna är klart det bästa!
  Tips på alla möjliga system tas emot med öppna armar!

2 Senaste redigerad av germanbug (2015-03-23 20:07:35)

Dyrt men riktigt kanonnöjd med den här dämparen. Både med ljudet, passformen och utseendet ICQ/ab

http://forumbilder.se/EANVV/img-0106.JPG

http://forumbilder.se/EANVV/img-0109.JPG

http://forumbilder.se/EANVV/dsc-0275-2.jpg

http://www.vintagespeed.com.tw/Exhausts … -main.html

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3

germanbug skrev:

Dyrt men riktigt kanonnöjd med den här dämparen. Både med ljudet, passformen och utseendet ICQ/ab

http://forumbilder.se/EANVV/img-0106.JPG

http://forumbilder.se/EANVV/img-0109.JPG

http://forumbilder.se/EANVV/dsc-0275-2.jpg

http://www.vintagespeed.com.tw/Exhausts … -main.html

Ser riktigt grym ut, har kollat lite åt det hållet men..priset var kanske lite i överkant,
  Hittade denna http://www.classicvw.se/ljuddampare-gt- … ts_id/4828
  Ja att det är som dag och natt kan jag ju tänka mig MEN har för mig att du testat lite olika?

4 Senaste redigerad av germanbug (2015-03-24 06:06:19)

Den fungerar ju bra den med... ICQ/ab
Jag har provat en del olika dämpare. Men även byggt eget liksom denna för en massa år sedan, som då jag ville ha ut slutröret i ett av uttagen o bakplåten:

http://forumbilder.se/EAO2L/4.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

germanbug skrev:

Den fungerar ju bra den med... ICQ/ab
Jag har provat en del olika dämpare. Men även byggt eget liksom denna för en massa år sedan, som då jag ville ha ut slutröret i ett av uttagen o bakplåten:

http://forumbilder.se/EAO2L/4.jpg

Inte dumt! Får nog snåla med det  jag hittade och kanske uppgradera till ett vintagespeed senare ICQ/ab vill gärna ha båda rören bak ICQ/ab

6

A1 har bra prylar  nu med dubbla rör ut
Om man väljer cotade rör så slipper man så hög värmestrålning  som ett rör som är obehandlat
Rostfritt är mera värmestrålning än stål 
Som vanligt är det smaken som avgör
Om du vill ha ut mera ur maskin så skall du välja ett rör som har 4 till 1 i kolektorn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:

A1 har bra prylar  nu med dubbla rör ut
Om man väljer cotade rör så slipper man så hög värmestrålning  som ett rör som är obehandlat
Rostfritt är mera värmestrålning än stål 
Som vanligt är det smaken som avgör
Om du vill ha ut mera ur maskin så skall du välja ett rör som har 4 till 1 i kolektorn
/// Micke

Ja dem verkade fina med! 4till1...? ICQ/ad  ICQ/an

8

Ett så kallat merged header
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/479884.jpg
4 rör (ett från varje cylinder) går ihop till ett som går in i en ljuddämpare... eller stinger ger mer effekt än då alla 4 rören går in i dämparen

9

Eller som många säger, ormbo!

10

Kroffe skrev:

Eller som många säger, ormbo!

Jo men vill ha dem 2 rören bak..funns väl inget att koppla på ormbot?

11

Sådan här med en riktig merget korlektor  och två rör ut i mitten

http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=3510

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Nä då måste du nog göra något hemmaknåp.
http://www.classicvw.se/index.php?cPath … filter_id=

Finns kompletta system för 1000-1500.

13

Tydligen fanns det! Fast då får man hosta upp några slantar ICQ/ab

14

PPRMicke skrev:

Sådan här med en riktig merget korlektor  och två rör ut i mitten

http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=3510

Jävligt fint men ännu en gång för dyrt tyvärr! ICQ/ac

15

Kroffe skrev:

Tydligen fanns det! Fast då får man hosta upp några slantar ICQ/ab

Ja det ser inte bättre ut, får bli ett av dem billigare alternativen ICQ/ad

16 Senaste redigerad av Syxez (2015-03-25 21:19:39)

http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … =3208&
Är inte Dethär något åt det hållet?
  Finns även ett ännu billigare där som ser likadant ut fast inte i rostfritt..
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … =3205&
svårt att förstå endel då det är google translator, stämmer ju inte ordentligt på engelska heller tycker jag.. ICQ/an
  Gillar inte alls vilken snål inriktning jag fick på den här tråden men vill hitta "billigt och bra"

17

Du får vad du betalar för  ICQ/an
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping)   A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

PPRMicke skrev:

Du får vad du betalar för  ICQ/an
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping)   A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M

Ah jo att det är stor skillnad på passform och kvalitet är solklart även för mig, men tänker mig att jag försöker hitta ett med hyfsat ljud och sådär nu, ny motor lär ju tittas närmare på när min bil har rullat ett tag och då får jag ju ändå tänka om vad det gäller system tänker jag.
  Nu är det ju som sagt en tvärorginal, och om det passar dåligt men går att få dit så sitter det ju där sen, men är väldigt glad för tips på dyrare system då dem kommer ligga kvar i bakhuvudet till senare ICQ/ab

19

Syxez skrev:
PPRMicke skrev:

Du får vad du betalar för  ICQ/an
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping)   A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M

Ah jo att det är stor skillnad på passform och kvalitet är solklart även för mig, men tänker mig att jag försöker hitta ett med hyfsat ljud och sådär nu, ny motor lär ju tittas närmare på när min bil har rullat ett tag och då får jag ju ändå tänka om vad det gäller system tänker jag.
  Nu är det ju som sagt en tvärorginal, och om det passar dåligt men går att få dit så sitter det ju där sen, men är väldigt glad för tips på dyrare system då dem kommer ligga kvar i bakhuvudet till senare ICQ/ab

Ps Glöm inte av att byta munstycke i förgasaren för motorn vill gå varm om du inte gör detta  ICQ/ac
Ex sitter det ett typ130 i förgasaren så går du upp till 135  har du bytt luftfilter oxå så brukar man hamna 140
Efter som soppan har ändras med sprit i (5-6%)  så kan du få gå upp lite till (140>142)
Våra std motorer skall bestyckas upp enligt VW (service medelande )typ 130>132  för att slippa varmgången i maskin
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

PPRMicke skrev:
Syxez skrev:
PPRMicke skrev:

Du får vad du betalar för  ICQ/an
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping)   A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M

Ah jo att det är stor skillnad på passform och kvalitet är solklart även för mig, men tänker mig att jag försöker hitta ett med hyfsat ljud och sådär nu, ny motor lär ju tittas närmare på när min bil har rullat ett tag och då får jag ju ändå tänka om vad det gäller system tänker jag.
  Nu är det ju som sagt en tvärorginal, och om det passar dåligt men går att få dit så sitter det ju där sen, men är väldigt glad för tips på dyrare system då dem kommer ligga kvar i bakhuvudet till senare ICQ/ab

Ps Glöm inte av att byta munstycke i förgasaren för motorn vill gå varm om du inte gör detta  ICQ/ac
Ex sitter det ett typ130 i förgasaren så går du upp till 135  har du bytt luftfilter oxå så brukar man hamna 140
Efter som soppan har ändras med sprit i (5-6%)  så kan du få gå upp lite till (140>142)
Våra std motorer skall bestyckas upp enligt VW (service medelande )typ 130>132  för att slippa varmgången i maskin
/// Micke

Smart! Får leta upp nya då, o köpa ett par olika kanske? Konner nog köra orginal luftfilter sålänge med iallafall! Har inte börjat skruva med förgasaren och sådär ännu så jag har den biten kvar att lära mig med men då är det alltså en ide att gå upp en storlek iallafall ICQ/ab

21

PPRMicke skrev:

Du får vad du betalar för  ICQ/an
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping)   A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M

Njae, inte Jönköping.I  Ljungsarp, på Simons fabriken görs dom. Där står en 90 talare mexico bubbla som "jigg"

vw typ-1 1967

22

Om vi komner till värmekammare eller ej, tänkte ta bort dem eftersom att det blir en sommarbil, ersättningsrör, hemmabygge eller köpa?  ICQ/ag

23

Värme är jävligt skönt på sommaren också. Har åkt folka utan värme i många år men bytte kammare förra våren och kommer aldrig åka utan igen ICQ/ab

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

24

JockeL U-a skrev:

Värme är jävligt skönt på sommaren också. Har åkt folka utan värme i många år men bytte kammare förra våren och kommer aldrig åka utan igen ICQ/ab

Kanske det..men jag har en eber, tänker att det räcker..fast å andra sidan, kan ju kontrollera kamrarna o e dem fina kan man ju köra med dem.. ICQ/ae