Vettig ljuddämpare till en orginal 1600motor? Har tänkt att plugga rören för värme på fläktkåpan och ta bort värmekammrarna så ett system utan värmegrejerna är klart det bästa!
Tips på alla möjliga system tas emot med öppna armar!
2 2015-03-23 20:05:52 Senaste redigerad av germanbug (2015-03-23 20:07:35)
Dyrt men riktigt kanonnöjd med den här dämparen. Både med ljudet, passformen och utseendet 
http://www.vintagespeed.com.tw/Exhausts … -main.html
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Dyrt men riktigt kanonnöjd med den här dämparen. Både med ljudet, passformen och utseendet
Ser riktigt grym ut, har kollat lite åt det hållet men..priset var kanske lite i överkant,
Hittade denna http://www.classicvw.se/ljuddampare-gt- … ts_id/4828
Ja att det är som dag och natt kan jag ju tänka mig MEN har för mig att du testat lite olika?
4 2015-03-24 05:52:58 Senaste redigerad av germanbug (2015-03-24 06:06:19)
Den fungerar ju bra den med... 
Jag har provat en del olika dämpare. Men även byggt eget liksom denna för en massa år sedan, som då jag ville ha ut slutröret i ett av uttagen o bakplåten:
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Den fungerar ju bra den med...
Jag har provat en del olika dämpare. Men även byggt eget liksom denna för en massa år sedan, som då jag ville ha ut slutröret i ett av uttagen o bakplåten:
Inte dumt! Får nog snåla med det jag hittade och kanske uppgradera till ett vintagespeed senare
vill gärna ha båda rören bak 
A1 har bra prylar nu med dubbla rör ut
Om man väljer cotade rör så slipper man så hög värmestrålning som ett rör som är obehandlat
Rostfritt är mera värmestrålning än stål
Som vanligt är det smaken som avgör
Om du vill ha ut mera ur maskin så skall du välja ett rör som har 4 till 1 i kolektorn
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
A1 har bra prylar nu med dubbla rör ut
Om man väljer cotade rör så slipper man så hög värmestrålning som ett rör som är obehandlat
Rostfritt är mera värmestrålning än stål
Som vanligt är det smaken som avgör
Om du vill ha ut mera ur maskin så skall du välja ett rör som har 4 till 1 i kolektorn
/// Micke
Ja dem verkade fina med! 4till1...?

Ett så kallat merged header
4 rör (ett från varje cylinder) går ihop till ett som går in i en ljuddämpare... eller stinger ger mer effekt än då alla 4 rören går in i dämparen
Eller som många säger, ormbo!
Jo men vill ha dem 2 rören bak..funns väl inget att koppla på ormbot?
Sådan här med en riktig merget korlektor och två rör ut i mitten
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=3510
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Nä då måste du nog göra något hemmaknåp.
http://www.classicvw.se/index.php?cPath … filter_id=
Finns kompletta system för 1000-1500.
Tydligen fanns det! Fast då får man hosta upp några slantar 
Sådan här med en riktig merget korlektor och två rör ut i mitten
Jävligt fint men ännu en gång för dyrt tyvärr! 
Tydligen fanns det! Fast då får man hosta upp några slantar
Ja det ser inte bättre ut, får bli ett av dem billigare alternativen 
16 2015-03-25 21:17:45 Senaste redigerad av Syxez (2015-03-25 21:19:39)
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … =3208&
Är inte Dethär något åt det hållet?
Finns även ett ännu billigare där som ser likadant ut fast inte i rostfritt..
http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … =3205&
svårt att förstå endel då det är google translator, stämmer ju inte ordentligt på engelska heller tycker jag..
Gillar inte alls vilken snål inriktning jag fick på den här tråden men vill hitta "billigt och bra"
Du får vad du betalar för
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping) A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Du får vad du betalar för
![]()
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping) A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M
Ah jo att det är stor skillnad på passform och kvalitet är solklart även för mig, men tänker mig att jag försöker hitta ett med hyfsat ljud och sådär nu, ny motor lär ju tittas närmare på när min bil har rullat ett tag och då får jag ju ändå tänka om vad det gäller system tänker jag.
Nu är det ju som sagt en tvärorginal, och om det passar dåligt men går att få dit så sitter det ju där sen, men är väldigt glad för tips på dyrare system då dem kommer ligga kvar i bakhuvudet till senare 
PPRMicke skrev:Du får vad du betalar för
![]()
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping) A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// MAh jo att det är stor skillnad på passform och kvalitet är solklart även för mig, men tänker mig att jag försöker hitta ett med hyfsat ljud och sådär nu, ny motor lär ju tittas närmare på när min bil har rullat ett tag och då får jag ju ändå tänka om vad det gäller system tänker jag.
Nu är det ju som sagt en tvärorginal, och om det passar dåligt men går att få dit så sitter det ju där sen, men är väldigt glad för tips på dyrare system då dem kommer ligga kvar i bakhuvudet till senare
Ps Glöm inte av att byta munstycke i förgasaren för motorn vill gå varm om du inte gör detta
Ex sitter det ett typ130 i förgasaren så går du upp till 135 har du bytt luftfilter oxå så brukar man hamna 140
Efter som soppan har ändras med sprit i (5-6%) så kan du få gå upp lite till (140>142)
Våra std motorer skall bestyckas upp enligt VW (service medelande )typ 130>132 för att slippa varmgången i maskin
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Syxez skrev:PPRMicke skrev:Du får vad du betalar för
![]()
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping) A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// MAh jo att det är stor skillnad på passform och kvalitet är solklart även för mig, men tänker mig att jag försöker hitta ett med hyfsat ljud och sådär nu, ny motor lär ju tittas närmare på när min bil har rullat ett tag och då får jag ju ändå tänka om vad det gäller system tänker jag.
Nu är det ju som sagt en tvärorginal, och om det passar dåligt men går att få dit så sitter det ju där sen, men är väldigt glad för tips på dyrare system då dem kommer ligga kvar i bakhuvudet till senarePs Glöm inte av att byta munstycke i förgasaren för motorn vill gå varm om du inte gör detta
![]()
Ex sitter det ett typ130 i förgasaren så går du upp till 135 har du bytt luftfilter oxå så brukar man hamna 140
Efter som soppan har ändras med sprit i (5-6%) så kan du få gå upp lite till (140>142)
Våra std motorer skall bestyckas upp enligt VW (service medelande )typ 130>132 för att slippa varmgången i maskin
/// Micke
Smart! Får leta upp nya då, o köpa ett par olika kanske? Konner nog köra orginal luftfilter sålänge med iallafall! Har inte börjat skruva med förgasaren och sådär ännu så jag har den biten kvar att lära mig med men då är det alltså en ide att gå upp en storlek iallafall 
Du får vad du betalar för
![]()
Skall bara förklara varför vissa system kostar
Om vi startar med CSPs så är dom tillverkade är i landet (jönköping) A1 står Tiger (han heter så) och tig svetsar ihop dom i jiggar
Kollade på han svetsade ihop ett system inte fan gick det fort så jag fattar varför dom kostar
Om du vill köpa kina system så var beredd att du får lägga någon timma extra
/// M
Njae, inte Jönköping.I Ljungsarp, på Simons fabriken görs dom. Där står en 90 talare mexico bubbla som "jigg"
Om vi komner till värmekammare eller ej, tänkte ta bort dem eftersom att det blir en sommarbil, ersättningsrör, hemmabygge eller köpa? 
Värme är jävligt skönt på sommaren också. Har åkt folka utan värme i många år men bytte kammare förra våren och kommer aldrig åka utan igen 
Kommer vakna med orena fingrar
Värme är jävligt skönt på sommaren också. Har åkt folka utan värme i många år men bytte kammare förra våren och kommer aldrig åka utan igen
Kanske det..men jag har en eber, tänker att det räcker..fast å andra sidan, kan ju kontrollera kamrarna o e dem fina kan man ju köra med dem.. 


