1

Hade en ganska lång diskussion igår på Facebook angående detta och tänkte att vi startar en riktigt tråd om det istället.

Förutsättningarna är som följer

Jag har en Latebay med automatlåda som har en 1800 AP motor i sig, den är riktigt trött och förgasarna är helt slut. Ganska säker på att den har drivit dom 18000 mil som bussen gått, så den har ju gjort sitt nu

Råkade snubbla över en 1600 i mycket bra skick häromdagen så jag slog till. Tänkte då att "hur svårt kan det va liksom" Trodde att jag fortfarande hade ett "vanligt" svänghjul och att automat-prylarna kom sen, men det fick jag ju lära mig igår att så va det inte.  ICQ/ad

Så nu har jag lite olika alternativ

1. Försöka på nått sätt få in 1600-motorn i bussen, typ3 KANSKE har flexplatta som kan passa nämnde någon på Facebook. Hur svårt är det att hitta? Hur mycket krångel blir det? Vad kostar det?

2. Dra ut och renovera motorn som sitter i, har ju redan avslöjat min okunskap men man får väl lära sig lite. Har förstått att det inte är helt billiga motorer att renovera?!

3. Sälja 1600 och försöka få tag i en skaplig typ4-motor att sätta i istället. Alla typ4 passar direkt va?

3. Konvertera till manuell låda, Vore ju trevligare att ha manuell, hur mycket jobb är det? Hur svårt? Då kan jag ju använda den 1600 som jag har står.

Hoppas ni vill vara med och dryfta mitt problem lite. Vi är bara ute efter en buss som går bra, inga höga hastigheter.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Skaffa rätt motor! Alt renovera. En renoverad maskin kan du lita på länge sedan.. Att byta motor.. Kopplingpedal+ vajer+ låda.+jobb.. Vad vet du om denna 1600motor..helfrisk? Annars åker du på att renovera den oxå...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jag har en typ3 flexplatta för 1600-motor!  ICQ/ad

4

Den 1600 som jag har stående känns i alla fall som att den är i mycket bra skick. Har inte gått mycket efter renovering enligt tidigare ägare, och jag ingen anledning att misstro detta.
När den sen va så pass billig som den va så kändes det som en smidig lösning så länge i alla fall. Och dom tidiga bay kör ju med dessa motorer så jag tycker att det bör fungera i min med.

Men jag har i alla fall konstaterat att typ3:s flexplatta passar och en sådan är nu införskaffad genom detta fantastiska forum, stort tack Stickan!!!

Så nu ska jag bara få igång bubblan först så ska jag hämta hem bussen och börja pilla på den och se var detta slutar.

5

Passar flexplattan även mot konvertern? Hamnar det rätt i djup?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

har man kört bay med typ 4 tror jag man blir besviken med en typ 1 1600 . . .

2 liter + turbo däremot = körglädje!!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Jag tänker att med en fräsch 1600 istället för en total-slut 1800 så kommer jag bli glad i alla fall. Default/smile Som en parantes så kan jag säga att jag va uppe på 3l/mil och vände förra sommaren så det kan knappast bli sämre i alla fall...

Enligt det jag har fått fram så är det exakt samma flexplatta, bara att det är annan infästning mot vevaxeln, så det ska inte vara några problem. Men jag kommer säkerligen hitta nya spännande bekymmer när jag sätter igång. Vet att jag måste lösa nått med oljestickan till automaten för den kommer nog vara ivägen. Vi får se hur det slutar, antagligen i jämmer och elände, men då kommer jag och gråter ut här på forumet  ICQ/ad  ICQ/ae  Default/lol