Hade en ganska lång diskussion igår på Facebook angående detta och tänkte att vi startar en riktigt tråd om det istället.
Förutsättningarna är som följer
Jag har en Latebay med automatlåda som har en 1800 AP motor i sig, den är riktigt trött och förgasarna är helt slut. Ganska säker på att den har drivit dom 18000 mil som bussen gått, så den har ju gjort sitt nu
Råkade snubbla över en 1600 i mycket bra skick häromdagen så jag slog till. Tänkte då att "hur svårt kan det va liksom" Trodde att jag fortfarande hade ett "vanligt" svänghjul och att automat-prylarna kom sen, men det fick jag ju lära mig igår att så va det inte.
Så nu har jag lite olika alternativ
1. Försöka på nått sätt få in 1600-motorn i bussen, typ3 KANSKE har flexplatta som kan passa nämnde någon på Facebook. Hur svårt är det att hitta? Hur mycket krångel blir det? Vad kostar det?
2. Dra ut och renovera motorn som sitter i, har ju redan avslöjat min okunskap men man får väl lära sig lite. Har förstått att det inte är helt billiga motorer att renovera?!
3. Sälja 1600 och försöka få tag i en skaplig typ4-motor att sätta i istället. Alla typ4 passar direkt va?
3. Konvertera till manuell låda, Vore ju trevligare att ha manuell, hur mycket jobb är det? Hur svårt? Då kan jag ju använda den 1600 som jag har står.
Hoppas ni vill vara med och dryfta mitt problem lite. Vi är bara ute efter en buss som går bra, inga höga hastigheter.
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975
Som en parantes så kan jag säga att jag va uppe på 3l/mil och vände förra sommaren så det kan knappast bli sämre i alla fall...