1

Har sett att det monterats andra karosser på VW plattor. Reggas som karossbyte.
Sett bland annat Passat med motorn bak, likaså Cittra kaross på Vw platta.
Jag har en hyfsad typ-1 platta med en upprostad kaross och tänkte göra något roligt med den nu i sommar.
Söker lite bilder på annorlunda Vw byggen.
Alltså inga kitcars eller andra glasfiberbyggen, utan en standardbil med vw chassie.

Man kanske skulle ta en gammal Volvo PV kaross att sätta på plattan.
Stor och härlig baklucka till VW motorn.
Och sen inte att förglömma ljudet av en boxer i stället för en B18.
Jag söker lite inspiration för något roligt...

2

Kanske inte är så "långsökt", men en luftkyld golf etta hade iallafall jag gärna haft ICQ/ag

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

3

Spännande tråd! ICQ/ab Väntar spänt!

4

Andymalm skrev:

Kanske inte är så "långsökt", men en luftkyld golf etta hade iallafall jag gärna haft ICQ/ag

   ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

5

En Golf etta är ingen dum ide.
Dom har samma hjulbas.
Men överhänget bak på Golf karossen kan vara i minsta laget för en bakmonterad motor...

6

http://i59.tinypic.com/5d2bex.jpg

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

7

bekar skrev:

En Golf etta är ingen dum ide.
Dom har samma hjulbas.
Men överhänget bak på Golf karossen kan vara i minsta laget för en bakmonterad motor...

Allt går med lite våld o vaselin har jag hört  Default/lol

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

8

9

Tänk på.. i sverige måste du ha plattan i original utförande.. dvs du får bygga ut karossen så den går in till plattans kant, och bultas fast där..

Mr 300 slaktade en golf2, och tänkte sig svetsa plåtbitar från karossen in till plattan men det gick inte.. godkänns inte, sedan måste en Sfro besiktning göras, för "ombyggt fordon". sedan en reg besiktning..därefter en vanlig besiktning dom 2 sista kan göras vid samma tillfälle men då måste detta bokas.. tja det vill säga om du vill köra lagligt... ICQ/ad
som det är nu, utrustas Polisbil efter bil med kamerasystem . detta kan på några millisekunder läsa av regplåten och kolla upp den mot data i datorn, om vilka bilar som inte är besiktigade skattade(där så krävs) avställda osv... så att rulla runt obesiktigat är mycket svårare numera.
att jag vet detta är pga jag bygger dylika fordon och vi har en strid stöm av bilar som eftermonteras.

Bilderna man ser är ju oftast på utländska byggen... eller dylika som aldrig reggades..
(med vissa undantag)
En del har köpt sig en vw buggy och utnyttjat faktum att där redan är ändringar inskrivna i papperen..... men att göra så är inte rätt... ICQ/an

Tanken är kul.. sen e ju frågan om man vill ta en nyare kaross, och sätta mycket äldre ofta sämre mekanik hjulupphängning under den....sedan betala div kostnader för det..

jag skulle ju hellre gjort tvärt om... gammal kaross, nyare mekanik/motor... ja just det gör jag ju redan ICQ/ae  men det e jag de..... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Du har inte några foto på utländska bilar med karossbyte.

Med en vettig SFRO kille och hyfsat jobb på karossen tror jag inte det skall bli några problem med besiktningen.
Länge sen jag läste SFROs bok, men tror inte dom vill inte ha en kaross svetsad direkt mot ett chassie med "ram".
Om man nu spånar på VW golf så åker ju golvet ur och en profil svetsas i karossen som följer plattans alla bultfästen.
Så vad kan dom klanka ner på? Ja den får nog inte väga mycket mera än vad min gamla bubbla vägde som original.
Väger den mer blir det väll lite tjafs om bromsar o dylikt. Men annars skall det "nog" inte vara så stora problem...

Gammal kaross o nyare mecanic, ja nu står jag ju med en platta från sent sextiotal och vill göra något billigt o kul.
En bil som går att besiktiga "ganska" enkelt. Där jag kan behålla mitt chassie original.
Jag är mera inne på att ta en gammal kaross från en tvåtakts Saab, Volvo PV eller någon tidig Opel kadett.

Har sett från England där dom sätter en Saab 96 kaross på en Saab 9-3 aero chassie, men detta gör man inte på en semestervecka.
  http://www.neobrothers.co.uk/saab-b207r … d3da12bdfe

11

Men kan ni ladda in bilder istället för att snacka skit!!!! ICQ/am  ICQ/am  ICQ/am

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Lugn o fin nu Mogge ICQ/ad
En snabb sökning på Instagram under hashtagen #vwchassi gav snabbt några resultat ICQ/ab

From Instagram:

http://forumbilder.se/EANSL/image.jpg

http://www.fildirekt.se/dl/1427038490.jpg

http://www.fildirekt.se/dl/1427038278.jpg

http://www.fildirekt.se/dl/1427091688.jpg

http://www.fildirekt.se/dl/1427091216.jpg

http://www.fildirekt.se/dl/1427074062.jpg

http://www.fildirekt.se/dl/1427083970.jpg

13

Jag som alltid varit svag för svansmotoriserde Renault slår ett slag för dauphine ICQ/ae . Hittade en gammal annons på the samba http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1490572

Post's attachments

image.jpg, 106.65 kb, 640 x 480
image.jpg 106.65 kb, 203 downloads since 2015-03-22 

image.jpg, 108.28 kb, 640 x 480
image.jpg 108.28 kb, 229 downloads since 2015-03-22 

VW typ 3 1600 TLE 1971