Glad i hågen startade jag idag upp senaste fyndet efter några års vila. Det är en 2 liters insprutare. Gick som en påse nötter först, men efter nya tändkablarna och lite ruckande på jordpunkter och kontakter slog choken in ok och den lät piggare en stund... MEN... Efter ca 2 minuters tomgångskörning började den låta funky och lät inget vidare. Nu är den svårstartad, får pumpas för att hållas igång och det kommer tydligen bara avgaser ur röret när motorn stängs av. Youtubade bent valve och hittade en Nissan med liknande ljud som bussen gav ifrån sig.
Stiften på 3:an och 4:ans cylindrar är svartsotade, men 1:an och 2:ans ser gyllenbruna ut. Enligt tidigare ägare sotade den på 3:an och han trodde det var insprutningen som var felet.
Är det ventilerna som krökts, fastnat i sot/smuts eller något annat som förhoppningsvis är mer tacksamt att åtgärda?
Tacksam för era erfarenheter och tips på vad som kan va galet.
Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

