1

Glad i hågen startade jag idag upp senaste fyndet efter några års vila. Det är en 2 liters insprutare. Gick som en påse nötter först, men efter nya tändkablarna och lite ruckande på jordpunkter och kontakter slog choken in ok och den lät piggare en stund... MEN... Efter ca 2 minuters tomgångskörning började den låta funky och lät inget vidare. Nu är den svårstartad, får pumpas för att hållas igång och det kommer tydligen bara avgaser ur röret när motorn stängs av. Youtubade bent valve och hittade en Nissan med liknande ljud som bussen gav ifrån sig.

Stiften på 3:an och 4:ans cylindrar är svartsotade, men 1:an och 2:ans ser gyllenbruna ut. Enligt tidigare ägare sotade den på 3:an och han trodde det var insprutningen som var felet.

Är det ventilerna som krökts, fastnat i sot/smuts eller något annat som förhoppningsvis är mer tacksamt att åtgärda?

Tacksam för era erfarenheter och tips på vad som kan va galet.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-03-18 11:35:24)

Du kan starta med komp prova motorn så ser du om den är otät
Om det är en krokig ventil så har du inget tryck på en cyllen
Det finns flera osaker att det blir svarta tändstift  soppan är en Den troligaste är att dina kolvringar är slut (det ser du när du komp testar )
Det är inte så ovanligt på typ4 motorna efter som dom går gärna förvarmt
Sen kan det vara spridana som har gjort sitt Efter som dom är 40år gammla  Om bränslesystemet är missskött
Du kan läsa o lära om din motor här http://vwfiv.se/Repbok/3-Motorn.pdf

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag skulle misstänka dom hyduraliska lyftarna, dom kan lätt kärva efter långt stillestånd.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Du skriver inte vad det är för årsmodell på motorn. Men gör inget förhastat. En grej som kan bråka och förorsaka fet blandning är motortemperaturgivaren som sitter på vänstra cylinderlocket. Den kan kontrolleras med ohm-mätare. Byt inget förrän felet är lokaliserat! Allt går att mäta och kontrollera!

5

Kommer absolut inte göra något förhastat då jag är av lat natur och välkomnar enkla lösningar ICQ/ab

Med tanke på att den låter som ett tröskverk, med metalliska inslag, samt är brutalt orkeslös är min första misstanke ventilerna. Ska komptesta den vid möjlighet, och detta är även gjort av tidigare ägare strax innan den parkerades(han är en polare och har inga skäl till tvivel), då med bra och jämnt komp över alla 4:a cylindrar. Det rimmar ju inte riktigt med varken defekta kolvringar eller ventiler som inte är som dom ska, men jag upplever problemet som mekaniskt iallafall. Körde den med stiften ur på startmotorn och då var ljudet knappt märkbart.

Någon som har mer förslag? Annars blir det komptest, rengöring av lyftare, samt genomgång av insprutningselektronik.

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90

6

Motorn är en sen 2.0, så CJ eller GE gissar jag på.