1

Hejsan,
Har en nybesiktigad (och godkänd) Baybuss från 1975 som har motorrelaterat problem som jag försöker få bukt med.
Tänkte lista upp de symptom/felaktigheter som jag har och om någon där ute har någon idé på vad det kan vara för fel så får ni gärna hjälpa!
Tror nämligen att symptomen de hör ihopa och kan ledas till samma källa:

• Bilen är mycket svårstartad varm (startar oftast felfritt kall (-12*C utan problem) men stängs motorn av 5 sekunder efter så kan den lika gärna vara svårstartad därefter, så är lite 50/50)

• Vid problem: Startmotorn går runt fint tycker jag (inte trött), tändningen växer fram liksom, det smäller mer frekvent tills den går igång. 20 sek-10 min kan det ta innan den går igång

• Bytt tändstift och de gamla var kolsvarta

• Luktar mycket bensin vid misslyckade startförsöken, bensin i den bytta motoroljan också

• Problemen har gradvis ökat tycker jag

• Tomgången är högre varm än kall, dör gärna första 5 min efter start om man inte håller igång men går stabilt när den är varm

• Motorn känns relativt normalkraftigt i hastigheter upp till 50km/h därefter finns det knapp någon kraft. Ville inte gå över 80km/h senast och fick då ligga i 3:an, med 4:an i sjönk hastigheten direkt

• Bensinpumpen tickar på hela tiden tändingen är på

Någon som kan hjälpa till med förklaring?
Har själv spekulerat kring choken, för mycket/för lite bensin, bensinpumpen men vet inget säkert!
Tack!

2

Hej! Hur är det med tändsystemets andra delar? Skick på brytare osv tänker jag?

3

Brytare har jag faktiskt inte kollat, men bytt tändstift, rotor, fördelarlock. Tändkablar verkar fungera bra.
Kan man testa så att tändspolen fungerar som den ska också?

4

Var ute och testade chokarna precis då jag börjar misstänka att de inte gör sitt jobb, men jag måste bara klara upp några frågetecken.
Då autochokarna är tidsinställda och inte temperaturställda (vad jag förstått) så hade jag på tändningen i ungefär 10-15 min och bevakade hur chok-spjällen agerade: De öppnades väldigt långsamt, den vänstra snabbare än den andra (såg nästan ut som den högra satt fast och sen släppte) och efter 15 minuter var båda inte helt spikrakt uppe men kanske kl 11/5.
Hur lång tid ska det ta för chokarna att öppna upp helt och ska de då stå helt rakt upp?

Dessutom, när motorn/tändningen stängs av, bör då inte chokarna gå tillbaka i samma takt som motorn bli "kall" ?

För när jag stängde av tändingen tidigare gick de tillbaka relativt snabbt och därefter slog jag på den igen ganska omgående då alltså med "varm" motor och då började chokarna om igen. Borde de inte varit fullt öppna då? Annars blir det ju att man startar varm motor med full choke=ingen start

5

den automatiska choken är temperaturberoende. Det sitter ett litet värmeelement i choken som värmer upp en bimetallfjäder som i sin tur släpper på choken. tror inte att det ska ta mer en 2-5 minuter för dom att öppna. Det finns ett inställningsmärke där man kan grundinställa choken så den inte ligger på för mycket?

6

ma-rkus skrev:

den automatiska choken är temperaturberoende. Det sitter ett litet värmeelement i choken som värmer upp en bimetallfjäder som i sin tur släpper på choken. tror inte att det ska ta mer en 2-5 minuter för dom att öppna. Det finns ett inställningsmärke där man kan grundinställa choken så den inte ligger på för mycket?

Men värms inte det elementet upp av tändspolen? Jag hade som sagt bara igång tändningen och då reagerade choken (dock inte riktigt) som de skulle. Läste på denna sida där de förklarade: http://www.vw-resource.com/automatic_choke.html

7

svarta stift=för mycket bensin, luktar bensin om oljan =för mycke bensin m.m den motorn dränks av bensin o när du säger att pumpen tickar på så är det en efter marknads grej så pumpen lämnar ev för högt soppa tryck =flödar eller förgasare behöver underhåll någon av dom flödar,strömen till tändspolen är också ström till choken, nr15 på tändnings låset styr allt som skall ha ström när du vridit nyckel till tändläget

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

8

Måste fråga vad det är för buss, en grön köpt i värmland?

9

Trycker du ner gasen något vid varmstart? om du gör det prova att inte göra det, min blir tjurig om jag ger gas vid start av varm motor (typ4 2l)

10

Tuffefreddan, nepp inte grön utan en gul buss ICQ/ab

Majesty, Var tvungen att ha fullgas vid kallstart innan jag bytte luft-/ och bränslefilter. Men efter det ingreppet brukar jag inte ge gas vid varm motor, känns snarare som det surar ner än gör nytta!
Verkar finnas olika skolor angående det där med att ge gas eller ej, är det helt individuellt per motor eller?

11

Hej. Har du kollat brytarspetsarna? Jag har haft samma symtom som du, och det blev bra efter två minuters mekande.

Bay -70 Sammetsgrön

12

Har inte kollat brytarspetsarna, någon längre upp i tråden nämnde också detta så får väl ta och köpa nya sådana, vet inte hur länge de andra suttit. Har inte bytt spetsar förr: är det bara att montera på där de gamla satt eller behövs det ställas in? Läge att byta kondensator när man ändå är igång kanske?

13

Köp nya och justera in dom med bladmått till rätt avstånd, som jag tyvärr inte kommer ihåg men som du busenkelt googlar fram. Ja, en ny kondensator skadar aldrig heller! Sen ska det vara lite fett på axeln som brytaren löper mot, annars är det snart fel avstånd igen. Det finns säkert speciellt fett till det men du kan ju prova med nåt vanligt för att se resultat.

14

Har lyckats få fram via andra forum bl.a. att 0,4-0,5mm vid största läget verkar vara ett generellt mått, såvida det inte är speciellt med vw-motorerna? Ska fixa med detta om någon vecka då jag befinner mig på annan ort just nu!

15

Har nu bytt kondensator + brytare och justerat avståndet till ca 0,4mm. Var ute på en provtur och kände av liten förbättring i gången, men problemet kvarstod när motorn stängdes av och skulle startas igen= Ingenting. Dock efter kanske 30 minuter vila startade den problemfritt... Misstände gjorde den också rejält när den väl var i gång, främst på höga växlar/varv, men gick att köra. Kan det vara tändinställningen som rubbats i.o.m bytet (eller var fel tidigare?) som orsakar misständningar men dessutom gör den svårstartad varm? Börjar bli lite tröttsamt.. Default/hmm