Hejsan,
Har en nybesiktigad (och godkänd) Baybuss från 1975 som har motorrelaterat problem som jag försöker få bukt med.
Tänkte lista upp de symptom/felaktigheter som jag har och om någon där ute har någon idé på vad det kan vara för fel så får ni gärna hjälpa!
Tror nämligen att symptomen de hör ihopa och kan ledas till samma källa:
Bilen är mycket svårstartad varm (startar oftast felfritt kall (-12*C utan problem) men stängs motorn av 5 sekunder efter så kan den lika gärna vara svårstartad därefter, så är lite 50/50)
Vid problem: Startmotorn går runt fint tycker jag (inte trött), tändningen växer fram liksom, det smäller mer frekvent tills den går igång. 20 sek-10 min kan det ta innan den går igång
Bytt tändstift och de gamla var kolsvarta
Luktar mycket bensin vid misslyckade startförsöken, bensin i den bytta motoroljan också
Problemen har gradvis ökat tycker jag
Tomgången är högre varm än kall, dör gärna första 5 min efter start om man inte håller igång men går stabilt när den är varm
Motorn känns relativt normalkraftigt i hastigheter upp till 50km/h därefter finns det knapp någon kraft. Ville inte gå över 80km/h senast och fick då ligga i 3:an, med 4:an i sjönk hastigheten direkt
Bensinpumpen tickar på hela tiden tändingen är på
Någon som kan hjälpa till med förklaring?
Har själv spekulerat kring choken, för mycket/för lite bensin, bensinpumpen men vet inget säkert!
Tack!