Nu har jag tillfälligt också tappat gnistan...
Jag får ingen gnista på stiften.
Har bytt mellan tre olika tändspolar och två olika fördelare, dessutom olika lock och rotorer.
Om jag kopplar ett tändstift direkt till tändspolen så får jag gnista...
Men bara ibland då det är kopplat som det skall vara....
Misstänkte att fördelaren och brytarna inte fick ordentlig jordförbindelse så jag skruvade dit en extra jordkabel i godset på fördelaren och till motorblocket, och då funkade det en stund... Har mätt på tändspolar, som funkar och har bytt, har kollat fördelarlock och rotor som funkar på en annan bil och bytt... Tog sedan hela fördelaren från en fungerande motor och skruvade på, men inte fasiken fick jag nån gnista ändå...
Alltså bevisligen fungerande fördelare, fungerande tändspolar, och naturligtvis spänning till tändspolen, men lik förbaskat inga gnistor...
Fulladdat batteri, med underhållsladdaren 13,5 V, och tändspole tillsammans med förgasarens avstängningsventil och automatchoke drar ungefär 1A.
Bensin kommer fram till förgasaren och förgasas som den skall.
Har även lyft på ventilkåporna och sett till att ventilerna lyfter och stänger.
Motorn gick så sent som i lördags, misstände då litet vid acceleration då den var kall, men startade lätt och gick bra när den blivit varm.
Jag tror det är så här, jag skulle nog inte kollat på SVT's alltmer okulta tv-serie, "Jordskott", det har gått troll i det här...
Och, väntar på lösningen...
, men jagvfår kolla denna också, hur man nu gör det på de nya moderna helkapslade pumparna..?
