1

Nu har jag tillfälligt också tappat gnistan...

Jag får ingen gnista på stiften.
Har bytt mellan tre olika tändspolar och två olika fördelare, dessutom olika lock och rotorer.
Om jag kopplar ett tändstift direkt till tändspolen så får jag gnista...

Men bara ibland då det är kopplat som det skall vara....
Misstänkte att fördelaren och brytarna inte fick ordentlig jordförbindelse så jag skruvade dit en extra jordkabel i godset på fördelaren och till motorblocket, och då funkade det en stund... Har mätt på tändspolar, som funkar och har bytt, har kollat fördelarlock och rotor som funkar på en annan bil och bytt... Tog sedan hela fördelaren från en fungerande motor och skruvade på, men inte fasiken fick jag nån gnista ändå...

Alltså bevisligen fungerande fördelare, fungerande tändspolar, och naturligtvis spänning till tändspolen, men lik förbaskat inga gnistor...

Fulladdat batteri, med underhållsladdaren 13,5 V, och tändspole tillsammans med förgasarens avstängningsventil och automatchoke drar ungefär 1A.

Bensin kommer fram till förgasaren och förgasas som den skall.

Har även lyft på ventilkåporna och sett till att ventilerna lyfter och stänger.

Motorn gick så sent som i lördags, misstände då litet vid acceleration då den var kall, men startade lätt och gick bra när den blivit varm.

Jag tror det är så här, jag skulle nog inte kollat på SVT's alltmer okulta  tv-serie, "Jordskott", det har gått troll i det här...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Kikat på tändkablarna/ bytt? Ffa Tändspole-lock om gnistan saknas på samtliga stift.

3

Det sitter på nya tändkablar, dom funkade i lördags. Men jag skall ta fyra gamla från en fungerande motor.
Har provat tre olika lock och lika många rotorer. De senaste togs från en fungerande motor, senare tog jag hela fördelaren från denna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Kurtivan (2015-03-10 16:57:54)

Har haft ett sånt problem och då var det brytarna som var boven. Den som rör sig ska inte ha kontakt med jord när den är öppen. Skruven genom fördelaren hade kommit snett trots isolerbrickorna så den jordade.

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Kollade brytarna, fick gnista då jag manipulerade spetsarna med en skruvmejsel.
Så helt plödsligt hade jag gnista på alla stiften. Men vad hjäpte det... Bytte till den brytarlösa fördelaren och den funkar, gnista på alla stiften. Bensin kommer fram, 1-4-3-2... Men inte ett hostande ens... Bytte förgasare, samma resultat, nu är batteriet slut. Men jag skall kolla med att skruva ur stiften, får se om dom blir blöta, jag tycker att det luktar alldeles för litet bensin ut avgasrören nu. Testade nu med ett extra tändstift, medan ordinarie satt iskruvade.
Har aldrig varit med om liknande, hur feliställt det än är så får man ju iallafall något livstecken.
En gång för inte så längesedan fick jag ett kamaxelhaveri på en annan motor, det startade inte heller....

Jag har två motorer till, som bara ligger i garaget, och iallafall en av dessa har jag haft igång nyligen... Så i värsta fall får väl den komma i igen, men det känns som att ge upp.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6 Senaste redigerad av Kurtivan (2015-03-10 20:16:20)

Nää, ge inte upp. Vi hejar på.  ICQ/ag Och, väntar på lösningen...

Gubbjävel; dvs originalfantast

7

Sätt i fyra nya stift så gården igen ICQ/ab

8

Jag är nog ändå inne på trollteorin, även om skogarna inte är så djupa här, så finns det nog en hel del urbant oknytt.
Provar väl att sätta i nya stift, och passar en än gång på att kolla att lyftare och ventiler arbetar som dom skall, denna motorn sitter i en buggy, så det är ju lätt att komma åt allting.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Du har förmodligen NGK-stift, och då kan man förvänta sej alla problem.

10

Nej, äkta Bosch-stift!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11 Senaste redigerad av Björn J. (2015-03-12 14:57:50)

Kan ett år gamla tändstift gå sönder helt plötsligt?

Jag skruvade ur alla fyra stiften, Bosch av rekommenderad modell.
Tre av dem funkade inte efter det att jag torkat dem rena, kopplade den ett i taget till fyrans kabel och drog runt samtidigt som jag jordade i godset ( jag har en startknapp i motorrummet).

Skruvade istället i fyra bättre begagnade Bosch-stift, och då smällde motorn igång medetsamma.

Så nästa problem....
Då började det att pissa någon slags lågviskös petroliumprodukt mellan ena toppen och ventilkåpan... Tvättade rent, ny korkpackning i klister, så var det fixat.... Luktade mer bensin än olja, så jag tror att det runnit ned en massa bensin i vevhuset efter alla fruktlösa startförsök häromdagen....

Men nu blir det en fontän av samma vätska ur oljestickshålet istället... Om det läcker bara litet då oljestickan sitter i, men det känns inte bra alls.
Oljetryckslampan tänds också, trots att det är "vätska" upp på halva stickan.

Jäkla troll!

Det är ju nu lätt att tro att det är något allvarligt fel, typ slitna vevlager eller något.

Vad tror ni?

Jag får väl börja med att byta oljan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Barken är ju synsk  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

13

Björn J. skrev:

Kan ett år gamla tändstift gå sönder helt plötsligt?

Jag skruvade ur alla fyra stiften, Bosch av rekommenderad modell.
Tre av dem funkade inte efter det att jag torkat dem rena, kopplade den ett i taget till fyrans kabel och drog runt samtidigt som jag jordade i godset ( jag har en startknapp i motorrummet).

Skruvade istället i fyra bättre begagnade Bosch-stift, och då smällde motorn igång medetsamma.

Så nästa problem....
Då började det att pissa någon slags lågviskös petroliumprodukt mellan ena toppen och ventilkåpan... Tvättade rent, ny korkpackning i klister, så var det fixat.... Luktade mer bensin än olja, så jag tror att det runnit ned en massa bensin i vevhuset efter alla fruktlösa startförsök häromdagen....

Men nu blir det en fontän av samma vätska ur oljestickshålet istället... Om det läcker bara litet då oljestickan sitter i, men det känns inte bra alls.
Oljetryckslampan tänds också, trots att det är "vätska" upp på halva stickan.

Jäkla troll!

Det är ju nu lätt att tro att det är något allvarligt fel, typ slitna vevlager eller något.

Vad tror ni?

Jag får väl börja med att byta oljan.

Om tändstiften blir blöta så tränger soppan in mellan porslinet å elektråden och kortsluter med dagens skit soppa
Om det blir mycket oförbränt bränsle och dåliga kolvringar(0vala cyllar) så trycker man det det i blocket ( det kan vara bra komp men väskan läcker igenom)
Då får man högt vevhustryck o trycker ut oljan
Skulle oxå kolla så det inte läcker i pumpen (dåligt membram )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Kurtivan skrev:

Barken är ju synsk  ICQ/ag

Haha nej de är ja inte men har stöt på problemet förut ICQ/ag

15

Synsk eller ej, tack för tipset!
Jag tror att jag satte dit en ny bränslepump när jag fixade till denna motorn, den ser iallafall blank och ny ut ICQ/ae , men jagvfår kolla denna också, hur man nu gör det på de nya moderna helkapslade pumparna..?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Det kanske är den nya pumpen som är boven i dramat ifall det är en kinapump så kan ju de ge för högt tryck så att inte nålventilerna tätar o förgasarn flödar och då späder oljan och dödar stiften.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

17

Torpa skrev:

Det kanske är den nya pumpen som är boven i dramat ifall det är en kinapump så kan ju de ge för högt tryck så att inte nålventilerna tätar o förgasarn flödar och då späder oljan och dödar stiften.

Ja, kanske det. Men hur har det då hamnat bensin i vevhuset?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Björn J. skrev:
Torpa skrev:

Det kanske är den nya pumpen som är boven i dramat ifall det är en kinapump så kan ju de ge för högt tryck så att inte nålventilerna tätar o förgasarn flödar och då späder oljan och dödar stiften.

Ja, kanske det. Men hur har det då hamnat bensin i vevhuset?

Det förklarade PPR Micke ovan. Soppan som flödar i förgasaren rinner i insuget och in i cyllen och förbi ringarna och ned i vevhuset.
Jag tror också att du ska kolla soppa pumpen. De nya kinapumparna brukar ge för högt tryck. Schimsa med packningar eller slipa ned tryckstången till pumpen tills du får rätt tryck.

Bubbla -62

19

Ok. Jag får se om jag hittar någon tryckmätare. Hur högt skall trycket vara?
Jag har ett gäng gamla pumpar, men dum kanske är slut i membranen.
Jag tror att jag har en elektrisk membranpump nånstans...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Skulle vilja säga att 0,15- 0,2 barg är lagom bränsletryck.

Anders

21

Bytte oljan, den utspädda oljan.... nu är det bättre, det kommer fortfarnde litet olja från oljestickshålet vid höga varv. Jag har inte original oljesticka utan en temperatursond från VDO, jag skall trä en lång silikonslang på röret vid oljestickehålet och stoppa ned sonden i denna, så blir det tätt.
En symptomatisk lösning.
Men skall inte övertrycket från vevhuset ventileras ut i, eller under generatorfoten?

Bränslepumpen har jag inte testat ännu.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

Först så fixar man felet som gör att oljan blir utspädd av bensin, och sen byter man olja! ICQ/ad

23

Mätte nu med en gammal manometer, som jag hittade, 1kg/m2, vilket blir ungefär 0,1 bar.
Hade även en från en blodtrycksmanchett men den gick i botten...(och blev full med bensin... så om det luktar bensin på din vårdcentral så vet du varför  ICQ/ab )

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

24 Senaste redigerad av Björn J. (2015-03-14 18:36:13)

stickan skrev:

Först så fixar man felet som gör att oljan blir utspädd av bensin, och sen byter man olja! ICQ/ad

Varför göra allt rätt och riktigt...? ICQ/ae
Mätte även kompressionen, billig mätare, men mellan 7 och 7,2 kanske litet mer, om nu denna manometer visar rätt. Så egentligen är den motorn frisk... kanske. Jag planerar ett fixa till ännu en motor som jag tog tillvara i somras, från en bortglömd 1303 -75 som stod invuxen i en törnrosahäck i en villaträdgård, ett dödsbo här intill. Bilen väldigt rostig, så den skrotades, men jag behöll motorn och litet småplock. Bara det att alla skruvar och bultar har rostat fast...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Björn J. skrev:
stickan skrev:

Först så fixar man felet som gör att oljan blir utspädd av bensin, och sen byter man olja! ICQ/ad

Varför göra allt rätt och riktigt...? ICQ/ae
Mätte även kompressionen, billig mätare, men mellan 7 och 7,2 kanske litet mer, om nu denna manometer visar rätt. Så egentligen är den motorn frisk... kanske. Jag planerar ett fixa till ännu en motor som jag tog tillvara i somras, från en bortglömd 1303 -75 som stod invuxen i en törnrosahäck i en villaträdgård, ett dödsbo här intill. Bilen väldigt rostig, så den skrotades, men jag behöll motorn och litet småplock. Bara det att alla skruvar och bultar har rostat fast...

Det var vell ganska lite komp När den statiska är 7.7/1  Skulle tippa på 9-10kg på en frisk maskin
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke