Hmm, tackar så långt. Jag kanske skulle ha skrivit "chassie", inte "kaross"...
Vet forumet mer fakta om bromsarna, växellådesdelarna mm.? (Storlekar mm, eller rent av art. nr). Har den förbättrade växellådan en egen / ny beteckning? (SFRO kräver ju manuell låda typ "AAR eller AAP" för 112 hk -eller "NJ eller NK" för automater)
Är vi säkra på att det inte är några ändringar på bärarmar, bussningar, kränghämmare, huvudbromscylinder eller dyl, eller i värsta fall infästningar i bilen eller själva naven? Om de blivit klenare så känns det inte intressant att kopiera, men åt andra hållet...
Är det "SA-Transporter endast där dessa delar används, eller hittar man samma komponenter på andra VAG-bilar?
Eller finns det vettiga kanaler för att handla komponenter från Sydafrika? Kanske något kunnande redan t.ex. i UK?
Jag viste nog faktiskt om grillen, lamporna mm, men som Ni redan konstaterat; de detaljerna intresserar mig inte så mycket...
Mer intresse då om ABS kom i dessa vagnar t.ex... Mitt intresse vore inte att göra en exakt utställningskopia av en SA-bil, utan tvärt om att göra en bra och fungerande brukslastbil 2,5 (eller varför inte 3) ton, med god dragförmåga och robust motor. Det senare räknar jag inte för en vattenmantlad Typ-1 motor som stressats till 112 hkr... Helrenovering var 10 000 mil ingår inte i mina tankar, även om det är väldigt "klassiskt VW"!
Är det någon som "tagit fighten" med SFRO om att ha mer än 66 kW/ 147 Nm .ELLER. 82 kW / 174 Nm med tilläggskraven: "Växellåda märkt AAR el AAP (5-vxl man). Växellåda märkt NJ el NK(aut). För 1985 o tidigare årsmodell skall fästen för denna växellåda finnas."... (90 resp 112 hkr). Det skulle ju kunna bli intressant med "ursprungskontroll" om den måste utföras av en verkstad som är auktoriserad av SA-VW, jag gissar att någon sådan norr om Sahara inte existerar
Vanliga VW vill väl inte ta i sådant här musealt skrot med tång kan tänka. Inte för att ett "hembygge" kräver sådan kontroll, men samtidigt sätter ju deras "lista" en gräns för effekt/vridmoment i karossen, vid siffror som VW-SA klart har gått över!
Som Ni ser utgår jag från att man måste ta det som ett "hembygge" - att få Svenska regler att acceptera "kaross-spec" ano 1991++ i Sydafrika som uppgradering i en kaross från Hannover på 80-talet vore nog inte så lätt ;-) Men med annan motor, nya nav och bromsar (gärna ABS), och så någon 3.e "fantastisk" ändring, typ ett extra plattjärn på bärarmen "som förstärkning" eller så... (eller kanske en ny instrumentpanel om det skulle räcka) - jag har för mig att de kräver total ändring av minst 3 vesäntliga komponenter för att godkänna ett "hembygge", men jag har inte ens skaffat handboken ännu.
Och förresten, var det bara T2 (70-talare) där det fanns olika bakaxlar/fjädringar, så att "smeden" typiskt köpte sin pick-up med större lastförmåga, eller hittar man egentligen samma fenomen på T3? Jag tänker i första hand på enkelhytt, för det är vad jag är sugen på att göra projekt av - gissa varför jag inte vill ha en bula över motorn, när jag tänker efter så kan två luftbälgar som fjädring bak kanske bli den 3:e ändringen
De SFRO-krav jag tagit texten från står för "VW-transporter 1980 - 1990", så om man har en äkta SA med byggår 1991 - 2002 är det ju uppenbart att deras tabell inte stämmer, men för mig som funderar på att ha en 80-talare med bättre motor (utan att ha en erkänt törstig och tråkig audi-5:a med tillhörande bula i motorrumsluckan...).
Finns det förresten något intresse av en Subaru-boxer - 4 1820 cc från en S.Legacy 1990 - hela bilen finns till salu "körbar". 103 hk enligt regbevis, 110 hk / 149 Nm enligt Internet (inte Svenska uppgifter), motorn bör heta EJ18 och är en bensinare. Jag suktar efter en brännoljekokare själv, 30+ år gammal.
Bästa hälsningar!