1

Vissa bilar åldras och går vidare...
T3:an producerades vidare i Sydafrika, med ett par olika radmotorer - Audi-5:or tror jag.
Det står en del på Internet om dem, reklamfilmer bland annat.

Någon som vet:
Var det bara syncro, eller fanns även klassisk svansdrivning där nere?
Vad skiljde mer i karossen än motor? Såg något om "bromsar", men jag skulle gärna vilja komma åt lite mer detaljerade fakta.
Skulle man kunna få in en sådan kaross i Europa, eller ändra en "europakaross" till en "Sydafrika".
- orsak: VW har tydligen intygat för hembyggarna att T3-karossen fixar max 121 hk, och då faller alla Subaru-motorer utom 1800 CC bensinare på 103 hk
- från tidigt 90-tal och huvudintresset vore ju att peta in en Subaru-diesel i en 80-talas T3 så den är 30 år men stark i dragkroken...

2

SA vagnar har tunnare plåt här och där och rostar på konstiga ställen.
Polaren har en AUDI 5 cylindrig medturbo i sin och 996låda.
280hk och går som ett troll.
Reggad i UK, kanske lättare där.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

En skillnad i karossen är fönsterna baktill, som är aningen större.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/320670.jpg


Fast, det tror jag spelar mindre roll i ditt fall om orsaken är att ha in en starkare motor  Default/lol
Men men. Skillnad är det iaf. ICQ/ab

Läs inte detta.

4

Den tillverkas inte längre. Sista "SA Microbus" tillverkades 2002.
Grillen är annorlunda med fyra lika stora runda ljus, positionsljus i botten, andra stötfångare. Växellådan är uppbiffad och har en del bra detaljer som kan vara värt att jaga tag i om man renoverar en låda. Ventilerade skivor fram, större trummor bak.

Det byggdes gott om 2WD, snarare så var Syncron en liten prodution i SA.

5

Hmm, tackar så långt. Jag kanske skulle ha skrivit "chassie", inte "kaross"...

Vet forumet mer fakta om bromsarna, växellådesdelarna mm.? (Storlekar mm, eller rent av art. nr). Har den förbättrade växellådan en egen / ny beteckning? (SFRO kräver ju manuell låda typ "AAR eller AAP" för 112 hk -eller "NJ eller NK" för automater)
Är vi säkra på att det inte är några ändringar på bärarmar, bussningar, kränghämmare, huvudbromscylinder eller dyl, eller i värsta fall infästningar i bilen eller själva naven? Om de blivit klenare så känns det inte intressant att kopiera, men åt andra hållet...

Är det "SA-Transporter endast där dessa delar används, eller hittar man samma komponenter på andra VAG-bilar?
Eller finns det vettiga kanaler för att handla komponenter från Sydafrika? Kanske något kunnande redan t.ex. i UK?

Jag viste nog faktiskt om grillen, lamporna mm, men som Ni redan konstaterat; de detaljerna intresserar mig inte så mycket...
Mer intresse då om ABS kom i dessa vagnar t.ex... Mitt intresse vore inte att göra en exakt utställningskopia av en SA-bil, utan tvärt om att göra en bra och fungerande brukslastbil 2,5 (eller varför inte 3) ton, med god dragförmåga och robust motor. Det senare räknar jag inte för en vattenmantlad Typ-1 motor som stressats till 112 hkr... Helrenovering var 10 000 mil ingår inte i mina tankar, även om det är väldigt "klassiskt VW"!

Är det någon som "tagit fighten" med SFRO om att ha mer än 66 kW/ 147 Nm .ELLER. 82 kW / 174 Nm med tilläggskraven: "Växellåda märkt AAR el AAP (5-vxl man). Växellåda märkt NJ el NK(aut). För 1985 o tidigare årsmodell skall fästen för denna växellåda finnas."...  (90 resp 112 hkr). Det skulle ju kunna bli intressant med "ursprungskontroll" om den måste utföras av en verkstad som är auktoriserad av SA-VW, jag gissar att någon sådan norr om Sahara inte existerar  ICQ/ac
Vanliga VW vill väl inte ta i sådant här musealt skrot med tång kan tänka. Inte för att ett "hembygge" kräver sådan kontroll, men samtidigt sätter ju deras "lista" en gräns för effekt/vridmoment i karossen, vid siffror som VW-SA klart har gått över!

Som Ni ser utgår jag från att man måste ta det som ett "hembygge" - att få Svenska regler att acceptera "kaross-spec" ano 1991++ i Sydafrika som uppgradering i en kaross från Hannover på 80-talet vore nog inte så lätt ;-) Men med annan motor, nya nav och bromsar (gärna ABS), och så någon 3.e "fantastisk" ändring, typ ett extra plattjärn på bärarmen "som förstärkning" eller så... (eller kanske en ny instrumentpanel om det skulle räcka) - jag har för mig att de kräver total ändring av minst 3 vesäntliga komponenter för att godkänna ett "hembygge", men jag har inte ens skaffat handboken ännu.

Och förresten, var det bara T2 (70-talare) där det fanns olika bakaxlar/fjädringar, så att "smeden" typiskt köpte sin pick-up med större lastförmåga, eller hittar man egentligen samma fenomen på T3? Jag tänker i första hand på enkelhytt, för det är vad jag är sugen på att göra projekt av - gissa varför jag inte vill ha en bula över motorn, när jag tänker efter så kan två luftbälgar som fjädring bak kanske bli den 3:e ändringen  Default/hmm

De SFRO-krav jag tagit texten från står för "VW-transporter 1980 - 1990", så om man har en äkta SA med byggår 1991 - 2002 är det ju uppenbart att deras tabell inte stämmer, men för mig som funderar på att ha en 80-talare med bättre motor (utan att ha en erkänt törstig och tråkig audi-5:a med tillhörande bula i motorrumsluckan...).

Finns det förresten något intresse av en Subaru-boxer - 4 1820 cc från en S.Legacy 1990 - hela bilen finns till salu "körbar". 103 hk enligt regbevis, 110 hk / 149 Nm enligt Internet (inte Svenska uppgifter), motorn bör heta EJ18 och är en bensinare. Jag suktar efter en brännoljekokare själv, 30+ år gammal.

Bästa hälsningar!

6

En del sökande på Internet ger att "största motorn" i SA var motorkod ADV med 100 kW (133 Hp) / 200 Nm.
Detta från en 2,6 l insprutare, förvånande liten ökning från 82 kW(112 Hk) / 174 Nm i 2,1-boxern!

Det verkar finnas en del av Audi-motorer i UK i "T-25:or", kanske inte att förvånas över. liksom att det finns varianter för gasolbränsle (LPG).

Jag ser inga uppgifter om dieselmotorer, så det bränslet kanske inte är gångbart på SA-marknad?

Det som intresserar mig är att fundera på en Subaru EE20 motor som skall ge 110 kW (150 Hk) / 350 Nm enligt
https://subdiesel.wordpress.com/boxer-d … gine-info/
Starkast tänkbara växellåda lär nog vara på sin plats, möjligen bör man väl tänka på en Subaru-låda, men de driver ju på 4 hjul, så då måste man ha en syncro...
Att komma över en "billig" syncro enkelhytt från årsmodell 86 - 90, gärna med rasad motor, gör sig nog inte av sig själv dock    ICQ/ac

Effekt/momentkurvan de tagit verkar gå 1200 rpm - 4400 rpm, så jag skall nog känna mig hemma ur den aspekten jämfört med min nuvarande luftkylda 2-l bensinare (kod CU) på 51 kW (70 Hkr) - förgasarmotor. Bara lugn, det är inte samma kaross som jag tänker på, jobbet att bygga om från luftkylt till vattenkylt tänkte jag inte ta...

7 Senaste redigerad av Kjell T (2015-02-23 10:30:11)

Det finns företag i Tyskland som sljer SA delar, se hur det är med tex www.bussschmide.de eller www.ha-projekt.de

8

Av någon anledning går det inte att koorigera skrivfelet, det skall vara :  www.busschmiede.de

9

Hej. Kul att du funderar på ett sådant projekt.
Det är inte bara vilka tre detaljer som helst som kan bytas för att regga som ombyggt fordon.
Ska motor bytas så är det även bromsar och drivlina eller hjulupphängningen som behöver bytas...

Det är klart enklast med subarukonvertering... men personligen kommer jag att göra en AFN Diesel konvertering så fort som ekonomin tillåter.
Har en redan konverterad donatorbil som är reggad med 69hk JX men har AFN motorn monterad, vid besiktning rycker man bara magnetventilen till turbon så går den som en påse nötter dvs slött som en JX.
Det står ju VW på motorblocket och ingen har ifrågasatt att det även står 1.9 ingjutet i blocket...

Min plan är att en vacker dag montera den i min 16 buss som har en 95 hk MV motor.
Räknar kallt med att de godkänner den ökningen utan att jag ska behöva registrera som ombyggt och slipper då byta allt det andra.
16 tummaren har ju redan större kraftigare bromsar och dämpare.
De tillåter ju en ökning med 10% hk och 20 % vrid och AFN motorn ger i mitt fall 15% motoreffekt och vrid vet jag ej.

Måste dock skicka lådan på renovering och inmontering av SA oljekylplåtar, sånt fixar Aidan Talbot i England men det är inte billigt...

Jag hade alla gånger valt AFN framför Subaru, det skall sitta en VW motor i en VW bil.
Tillgången på reservmotorer/slaktbilar är stor, större och billigare än att få tag på Subaruboxer.
Dessutom blir det lagligt och enkelt, framförallt om chassiet du bygger på är en 112 från start, då finns inga hinder, som jag kan se, med besiktning.

Lycka till

10

Vart kan man få tag på det där intyget om att VW intygar att karossen håller för 121 hästar?

11

Hmmm, Jag har utgått från att det är VW som intygat för SFRO "var gränsen går", men det kan ju egentligen vara vem som hellst som hittat på siffrorna, bara tagit "största sålda motorn de hittat". Samtidigt vore det lite udda, för SFRO har en regel om max xx% ökning för modeller som inte är med på listan, så någon orsak måste de tycka sig ha att sätta strecket just på just nivån 0 (noll)% för dessa karosser.

Uppgiften om gränsen har jag hämtat från deras lista:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … ranser.xls
(man når den genom www.sfro.com / Bil / Tillåten effektändring ändrade fordon)

Jag får väl erkänna att jag inte har skaffat deras "bygghandbok"  (ännu), kanske står det en motivering däri?

I svaren (och länkarna från dem) omnämns fordon i både Tyskland och UK som har kraftigare motorer, och i alla fall i UK antyds det att de är i "vanlig trafik". Har andra EU-länder andra (snällare) regler än Sverige? Vore tricket att regga sin ombyggda bil i lämpligt land och sedan importera den hit "utan ändring"? (fri rörlighet skall ju gälla...)

OCH, snälla;
missförstå mig inte; det är en självklarhet för mig att kaross, bromsar etc måste vara avvägda mot motorstyrka, topphastighet och maxvikt, det jag ser som ett problem är att det till och med verkar vara ont om möjligheter att sätta en bra, modern motor samtidigt med lämpliga chassie-komponenter för den motorstyrkan.

Som VW-busskörare (med 51 kW/70 Hkr bensinare) är man van att lunka i 85 knutar i lastbilsfilen, det jobbiga är när det blir svårt att hålla 55 i backarna över Tiveden så att Polska tradare måste klämma sig förbi :-(  Högre hastiget ger virvel i tanken, och det lockar inte, men att kunna följa med i dagens trafikflöde lockar mycket!

12

dom fanns ju med porschemotor så högre effekt borde inte vara ett problem

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

13

Oettinger tillverkade vattenkylda boxer sexor till dessa bilar. Jag har en del papper där hemma på dessa. De var då utrustade med skivbromsar på samtliga hjul.

14

Fanns en svensk kille som konverterade till 6:or proffisonellt i Sverige.
På -90 talet någon gång.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT

Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!



För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK


Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.

Copyright © 2015 Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, Postadress: Dvärsättsvägen 35, 835 41 Dvärsätt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.
Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

16

Första fundering (och tack för de mycket kunniga svaren!)

Hur ställer sig SFRO till tillverkarens intyg (VW Tyskland) för bilar de gjorde 1980-90 när man kommer med en kaross som är ombyggd till ett utförande som en annan tillverkare (VW Sydafrika) hade 1991 - 2002?
Tyskland har ju intygat max 112 hk, och VW Sydafrika har serietillverkat med 133 Hp.  (I mina ögon borde väl listan kompletteras med "SA-effekterna" och krav på växellåda och bromsar som de var i SA för denna effekt). Dock skulle det inte hjälpa mig fullt ut ändå - Audi-femman med 200 Nm i vrid skulle ju sätta gränsen, och Subaru-dieseln jag tittar på ger 350 Nm...

Eller är det så att SFRO:s intyg endast gäller för just åren 80-90, men att åren 91 -2002 går på "procentregel" eftersom man inte har något tillverkarintyg på dessa?
Då blir det extra intressant om jag bygger om en 80-talare till utförande av SA (med Audi-spis), och sedan bygger om den till "motorbyte"...
Innan jag är klar har det nog gått 6 år till, så jag kunde lika gärna skaffa mig en tidig SA-tillverkad kaross från start, dock. (Och byta styrväxel så jag får ratten på vänster sida...)

Annars är ju de klargörande svaren lovande;

Att byta till Subaru-motorn (ovan), samtidigt till en anpassad Subaru växellåda är ju helt rimligt. (i en Syncro-kaross, alltså). VW-lådor är ju inte väldigt hållbara, och med en starkare motor...
För jag gissar att byte från en manuell VW växellåda till en VW-automat (från samma bilfamilj) inte räknas som "byte av växellåda", för en ombyggnad, eller?

Och att bromsarna samtidigt måste får rimlig storlek är självklart, dvs byte bromsar är helt förståndigt.
Jag får fundera på vad man skall tänka sig för broms-donator som är lagom stor, men med tanke på alla stora SUV:er vi har i trafiken idag dröjer det nog inte förrän skrotarna har vad som behövs... (Många SUV:er är väl uppemot 2,5 ton lastade, och de kommer med ett par hundra hästar i motorn, dvs de är "precis som VW-bussen i vikt", och troligen har de förmåga att köra fortare än en T3:a kommer att ha...)

Annars kanske någon LT31 eller så vore rätta vägen, men skall jag byta bromsar så är ABS givetvis av visst intresse, och då får man leta bland "nyare personbilar", väl? "Lastisar" tenderar väl att ha trummor.
Det allra smidigaste är ju något från "samma tillverkare som original", dva ATE / Girling / VW??? (och ungefär samma ålder)  som har snarlika fästen etc men är lite lagom mycket större/grövre än original.

Byta hela axlar, med hjulupphängningar etc, verkar vara ett betydligt mer avancerat arbete att genomföra (och få bra!) än att byta komponenter i form av bromsar och bromsstyrning. Det är ju inte direkt en stel bakaxel med bladfjäder vi talar om  ICQ/ad

17

BoxerGlädje skrev:

En del sökande på Internet ger att "största motorn" i SA var motorkod ADV med 100 kW (133 Hp) / 200 Nm.
Detta från en 2,6 l insprutare, förvånande liten ökning från 82 kW(112 Hk) / 174 Nm i 2,1-boxern!

Det verkar finnas en del av Audi-motorer i UK i "T-25:or", kanske inte att förvånas över. liksom att det finns varianter för gasolbränsle (LPG).

Jag ser inga uppgifter om dieselmotorer, så det bränslet kanske inte är gångbart på SA-marknad?

Det som intresserar mig är att fundera på en Subaru EE20 motor som skall ge 110 kW (150 Hk) / 350 Nm enligt
https://subdiesel.wordpress.com/boxer-d … gine-info/
Starkast tänkbara växellåda lär nog vara på sin plats, möjligen bör man väl tänka på en Subaru-låda, men de driver ju på 4 hjul, så då måste man ha en syncro...
Att komma över en "billig" syncro enkelhytt från årsmodell 86 - 90, gärna med rasad motor, gör sig nog inte av sig själv dock    ICQ/ac

Effekt/momentkurvan de tagit verkar gå 1200 rpm - 4400 rpm, så jag skall nog känna mig hemma ur den aspekten jämfört med min nuvarande luftkylda 2-l bensinare (kod CU) på 51 kW (70 Hkr) - förgasarmotor. Bara lugn, det är inte samma kaross som jag tänker på, jobbet att bygga om från luftkylt till vattenkylt tänkte jag inte ta...

Ja det är ju absolut drömbygget!

Tyvärr är EE20 motorerna och subbalådan i kombination väldigt dyrt för tillfället och jag har inte gett det nån chans alls, därför kör jag på ej22 bensinare och kan njuta av bra länge med prisskillnaden på projekten..Alltså lär jag tanka många gånger och njuta av den länge tills jag har kommit upp i dryga 100k som jag kan tänka mig det kostar...
Men defenitivt nåt för framtida planer...
Sen ska den ju vara skattefri annars skulle jag inte...Min syncro dh kostar fläsk i skatt enligt mig som bensinare...så med diesel skulle jag inte ha råd att köra den ens ICQ/ag

18

Har hört talas om att det skulle räcka med att montera en "decoupler" på växellådan och byta till Porsche 911/944 drivaxlar eller syncro 16" till en 14".

VW lådorna håller om man byter lager i dem, har en AFN konverterad Doka med AAN låda nu som gått 5000 mil, men då byttes alla lager i lådan i samband med konverteringen.
Den bilen har fått skivbromsar från en VW Sharan runt om.

Byte från automat till manuell inom samma vw familj räknas också som utbytt drivlina.
Men antar att du inte vill göra det då du pratar om en syncro kaross? Eller vill du ha 2 wd?

Vissa T3 har levererats med ABS bromsar så det finns original men kan vara svårt å hitta.

Till hjulupphängning räknas dämpare och fjädrar vilket är förhållandevis enkelt å byta på T3, då har du ändrat hjulupphängningen från orginalutförande.


Ända chansen du har att få räkna den högre effekten SA modellen hade är att du kommer över en bil som har den effekten i papprena original, det är inget som du på egenhand kan åstadkomma genom motorbyte av en Europeisk VW T3, du måste ha en original SA.

Men att lyckas med en "laglig" inreggning av en motor med 350 NM, så får du först hitta en av typ 50 tillverkade Porsche T3 or, som kostar typ en mille, och sen bygga på det chassiet som i pappren intygar den effekten.
Eller möjligtvis en Oettinger för 200.000 - 250.000 kr som du kan bygga på.


Med andra ord, glöm subarudieseln om du vill ha den lagligt inregistrerad i Sverige.

19

Pukan skrev:

Har hört talas om att det skulle räcka med att montera en "decoupler" på växellådan och byta till Porsche 911/944 drivaxlar eller syncro 16" till en 14".

VW lådorna håller om man byter lager i dem, har en AFN konverterad Doka med AAN låda nu som gått 5000 mil, men då byttes alla lager i lådan i samband med konverteringen.
Den bilen har fått skivbromsar från en VW Sharan runt om.

Byte från automat till manuell inom samma vw familj räknas också som utbytt drivlina.
Men antar att du inte vill göra det då du pratar om en syncro kaross? Eller vill du ha 2 wd?

Vissa T3 har levererats med ABS bromsar så det finns original men kan vara svårt å hitta.

Till hjulupphängning räknas dämpare och fjädrar vilket är förhållandevis enkelt å byta på T3, då har du ändrat hjulupphängningen från orginalutförande.


Ända chansen du har att få räkna den högre effekten SA modellen hade är att du kommer över en bil som har den effekten i papprena original, det är inget som du på egenhand kan åstadkomma genom motorbyte av en Europeisk VW T3, du måste ha en original SA.

Men att lyckas med en "laglig" inreggning av en motor med 350 NM, så får du först hitta en av typ 50 tillverkade Porsche T3 or, som kostar typ en mille, och sen bygga på det chassiet som i pappren intygar den effekten.
Eller möjligtvis en Oettinger för 200.000 - 250.000 kr som du kan bygga på.


Med andra ord, glöm subarudieseln om du vill ha den lagligt inregistrerad i Sverige.

Hmm... Det håller jag inte med om. Det är skillnad på motorbyte (20/10-regel) och ombyggt fordon. Om SFRO godkänner dina ändringar inom ramen för ombyggt fordon är det inte ett problem att byta till en effektstark motor (har gjort det). Däremot blir det problem om motorn kommer från en nyare bil då avgaskraven gäller hela paketet och då räknas drivlinan med. Därför är det ett problem, det går inte att regga en ombyggd bil med en EE20 för att den är för ny - inte för att den är för stark.
Vad Porsche har gjort har ingenting med Subarus motor att göra eftersom det är Subarus avgasreningscertifiering som gäller, ombyggnationen av chassit som ombyggt fordon är ditt och SFRO-besiktningens dilemma och i slutänden går Bilprovningen (ska gå) på SFRO-besiktarens omdöme.

SFRO vill ändra kraven för ombyggt fordon så att det går att använda nyare och bränslesnålare (miljövänligare) motorer.
http://www.sfro.com/index.php/bil/89-sf … fekt-och-b

20

fundera lite om man skulle byte ut en vattenboxer 112hk till en agg (golf 2.0 gti) motor. den har 115hk
få man den godkänd av besiktningen?

T2 Buss, t3 doka, Lt distance wide

21

dns_georg skrev:

fundera lite om man skulle byte ut en vattenboxer 112hk till en agg (golf 2.0 gti) motor. den har 115hk
få man den godkänd av besiktningen?

Momentmässigt är det ju en nedgradering, så ja.

AGG:
output - Horsepower :    115 PS (113 bhp) (85 kW) @ 5400 rpm
torque :    166 Nm (122 lb.ft) @ 3200 rpm

DJ:
output: 82kW - 112bhp DIN @4800 RPM
torque: 174Nm - 128 lb-ft @2800 RPM

22

svenne duva skrev:

Hmm... Det håller jag inte med om. Det är skillnad på motorbyte (20/10-regel) och ombyggt fordon. Om SFRO godkänner dina ändringar inom ramen för ombyggt fordon är det inte ett problem att byta till en effektstark motor (har gjort det). Däremot blir det problem om motorn kommer från en nyare bil då avgaskraven gäller hela paketet och då räknas drivlinan med. Därför är det ett problem, det går inte att regga en ombyggd bil med en EE20 för att den är för ny - inte för att den är för stark.
Vad Porsche har gjort har ingenting med Subarus motor att göra eftersom det är Subarus avgasreningscertifiering som gäller, ombyggnationen av chassit som ombyggt fordon är ditt och SFRO-besiktningens dilemma och i slutänden går Bilprovningen (ska gå) på SFRO-besiktarens omdöme.

Och som framgår av inläggen ovan som är kopierade från SFRO så godkänner de endast:
Motorer motsvarande starkaste motoralternativet som det chassiet producerats med, i deras lista anger 112 hk som har 174 Nm vridmoment för VW T3.
Eller så godtar de 20/10 regeln, ökning från original motorn som just din bil levererades med.
Eller 15kw per 100kg, dock så nämner de inget om vridmomentet här och det är den springande punkten här som jag inte har någon klarhet i (möjligtvis är detta chansen till en starkare motor.)

23

Hitta den här tråden i arkivet på Typ2klubbens forum.
Användaren har reggat en T3a ombyggd med subaru EJ22 motor på 100kw.
http://www.typ2-klubben.com/index.php/k … t=70#81892

24 Senaste redigerad av svenne duva (2015-03-10 20:11:52)

Pukan skrev:

Och som framgår av inläggen ovan som är kopierade från SFRO så godkänner de endast:
Motorer motsvarande starkaste motoralternativet som det chassiet producerats med, i deras lista anger 112 hk som har 174 Nm vridmoment för VW T3.
Eller så godtar de 20/10 regeln, ökning från original motorn som just din bil levererades med.
Eller 15kw per 100kg, dock så nämner de inget om vridmomentet här och det är den springande punkten här som jag inte har någon klarhet i (möjligtvis är detta chansen till en starkare motor.)

Ring till din närmsta SFRO-besiktningsman och fråga. Det är ett sammandrag av vad du kan göra och godkännandet under 20/10 gäller om du INTE gör några ombyggnationer. För att få gå på 15 kW-regeln behöver du göra mer än att bara byta motor och du kommer att ha ett fordon som är mer eller mindre ombyggt. Läste du ens vad jag skrev? Jag har gjort det flera gånger. Jag har ägt ett garage med 10 andra fordonsbyggare. Jag har SFRO-besiktat förut så att säga.


Pukan skrev:

Hitta den här tråden i arkivet på Typ2klubbens forum.
Användaren har reggat en T3a ombyggd med subaru EJ22 motor på 100kw.
http://www.typ2-klubben.com/index.php/k … t=70#81892

Ja, och det är Magnus R och hans buss. Jag var hans bollplank tills han fick genom den (och jag har även postat i den tråden). Jag var dessutom med på hans första SFRO-besiktning i Västerås.