1

Som en del vet har min bubbla 62a blivit påkörd av en annan bil och eftersom skadan var ganska omfattande kommer den att lösas in av försäkringsbolaget

Problemet är att bolaget anser att min bubbla är en dussin bil och att den endast är värd 10 000:- eftersom den är en ratlook

Att det är en 62a som har rullat 8000mil , har en 4" kortad framvagn med dubbla sänksatser, nya bromsar runt om, breddade plåtfälgar, nya däck fram, nästan rostfri platta och ganska lite rost på karossen osv har ingen betydelse eftersom den har en sliten inredning som en rat ska ha

Nu vet jag att det är känsligt för en del att berätta vad dom har köpt/sålt sin ratlook för men om ni skulle vilja lägga upp en bild på eran bil med månad/år för försäljning samt pris så skulle jag kunna vissa detta för försäkringsbolaget och få ett realistiskt bud för min pärla.

jag börjar med min egen  ICQ/ab
http://i861.photobucket.com/albums/ab178/mathias_swe/IMG_19531_zps9dau7rje.jpg
Köpt nov 2014 för 23 000:- ink frakt hem

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2 Senaste redigerad av larsson (2015-03-05 13:26:21)

skicka ett sms till nollsjunoll tvåhundra 44 79 så ska du få bevis på en rättvis jämnförelse. fick precis 48000 för min i samma skick.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

3

Det är ingen mening med att diskutera det med försäkringsbolaget. Dom försöker ju få ner priserna. Dom har förmodligen nån slags provision eller en budget som dom måste hålla.

Det är bra att du får ett lågt bud av dom. Kontakta en oberoende värderingsman istället. Han gör en noga koll på vad din bil ligger i för prisklass. Om han värderar din bil högre än försäkringsbolaget, så gäller hans pris. Och då får även försäkringsbolaget betala hans kostnader på ca 1000:- Om han värderar bilen lika eller lägre än försäkringsbolaget, så får du betala 1000:-  Så därför är det bra att försäkringsbolaget sätter ett lågt pris.

Jag råkade ut för samma sak och kontaktade en värderingsman. Han sa att han var grymt trött på försäkringsbolagen, som bara försökte ge skambud.

Googla oberoende värderingsman, så hittar du en i ditt område.

4

http://besiktning.nu/Inspectors

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5

Försäkringsbolagen skall betala rätt ersättning. Rätt ersättning är vad det kostar att skaffa motsvarande fordon. Försäkringsbolaget representerar alla försäkringstagare. Problemet med äldre bilar är att få fram rätt värde. Det finns mig veterligt inga skadereglerare som får provision på att betala för lite. Jag skulle ta en vända till med försäkringsbolaget, innan jag gick till oberoende värderingsman. Kommer du fram till något du är nöjd med, kan det vara bättre än det värderingsmannen säger.

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

6

Eftersom krocken inte var ditt fel (som jag förstår av ditt inlägg) så sitter du med triumf på hand!

Om försäkringsbolaget vill ge 10000, så säg 20000 som motbud, eller reparation.

Fick 8000 själv för en 84:as Saab 99 när jag för några år sedan krockade på huvudled. Bolaget ville ge 5000, tänkte begära 10000 men var inte girig så sa 8000 då.
Kostade runt 2000 att laga bilen för mig...  ICQ/ab

Att leva på en Ö är att aldrig ha ryggen riktigt fri.

7

Jag har ingen erfarenhet själv men de påstås bolag med entusiastbilsförsäkringar är mer förstående och insatta när det gäller den försäkrade bilen. Har någon erfarenhet om det går att försäkra "patinerade" fordon som sjunkit ihop lite som entusiastbil? Eller skall det vara renoverat endast?

8

MattsR skrev:

Försäkringsbolagen skall betala rätt ersättning. Rätt ersättning är vad det kostar att skaffa motsvarande fordon. Försäkringsbolaget representerar alla försäkringstagare. Problemet med äldre bilar är att få fram rätt värde. Det finns mig veterligt inga skadereglerare som får provision på att betala för lite. Jag skulle ta en vända till med försäkringsbolaget, innan jag gick till oberoende värderingsman. Kommer du fram till något du är nöjd med, kan det vara bättre än det värderingsmannen säger.

Jag tror att försäkringsbolag drivs som vilket företag som helst. Det är aktieägare som vill ha utdelning.  Försäkringspremien pressas och det tvingar dom att vara försiktiga med utbetalningar.
Tidigare har dom varit väldigt generösa, men jag tror tiderna har ändrats.

Jag kan bara tala om Trygg Hansa. För tre år sedan löste dom in min Passat. Den hade gått 18000 mil och var en 1,8t i fint skick, utan rost.

Jag kollade upp värdet och såg att jag inte skulle hitta en liknade med dom milen för 30000:-   Jag skannade av Blocket och hittade nån risig vit 1,6 för 25000:- med dåliga däck mm.

Försäkringsmannen erbjöd mig 18000:- om jag minns rätt. Ett riktigt hån.  Jag försökte ta diskussionen och sa att jag hade varit kund i 20år och nog betalat in premier för över 200 000:- under årets lopp och inte haft skador. Han var helt ovillig att ens prata om värdet utan hänvisade till en oberoende besiktningsman.

Den oberoende besikningsmannen förklarade för mig att han var trött på försäkringsbolagens skambud.... Det lät på honom att de hade satt det i system.

Jag fick 30000:- för bilen.

Hade jag inte drivit det vidare hade Trygg Hansa tjänat 12000:-   Tänk om bolaget alltid lägger sig ca 10000:- under listpris på bilar och 20% av kunderna drar det vidare. Det är ändå stora pengar som bolaget slipper betala ut.

Om dom har erbjudit 10000:- för bubblan, så har dom ju inte ens bemödat sig att kolla på blocket. Kee fick ju också ett liknande skambud då han krockade med bussen.

9 Senaste redigerad av umekille (2015-03-05 15:59:20)

Du kan få en bilverkstad räkna på jobbet(om nu bilen går att laga ihop)
Då räknas både delar,lackering ,jobb och det viktigaste timtiden enligt tabell ihop som kostnad.
Hört om fall där folk godtagit en inlösen för en låg slant då de varit så godtrogna mot försäkringsbolaget
att deras ord går typ inte överklaga.
Du kan häva kravet på inlösen och få en slant för reparationen att utföra den själv eller lejja bort den.4
Så bilen behöver inte skrotas i onödan om det är så.
Och en bra sak är att ha kostnadsförslaget från en bilverkstad när du går vidare,samt en värdering på bilen i
sitt skick innan olyckan.(vad det kostar köpa en ersättningsbil i samma skick idag på marknaden)

Edit: att snåla in och bara ha trafik på försäkringen är en ren dumhet.
Kostar ju inte många sekiner till få hel eller halv försäkrad och ett tips
nyköp så halvförsäkra minst bilen...trafikar du och sen vill höjja upp vill
dem se bilen innan,tar du den direkt vid nyköp så behövs det inte  Default/hmm

10

Jobbar på Auktoriserad Ford, Peugot och  Jaguar/Landrover bilverkstad ansluten till IF/Länsförsäkringar

Vi har räknat på vad det kostar att laga bubblan och eftersom vänster bak ytter/innerskärm, vänster fälg, motor, troligen växellådan, motorluckan, taket osv är skadat så är lagning uteslutet

Länsförsäkringar har hittat en 62a på 4700mil i mycket fint skick för 30"  på blocket denna är ju förövrigt ett kap och de använder denna för att beräkna värdet på min bubbla, detta är en original bil, vad kostar det inte att bygga om framvagnen, bredda fälgarna osv?

Har meddelat bolaget att jag vill ha 25" eller 20" och behålla bubblan

En skadereglerare ska komma ut och titta på bubblan i nästa vecka, får se hur det går ICQ/ad

Bubblan är halvförsäkrad men det har ingen betydelse eftersom den räknas som parkerad och det är motpartens bolag som ska betala

11 Senaste redigerad av kee (2015-03-05 17:48:26)

Håller med tidigare talare i tråden, det är bara låta en person som förstår sig på grejerna få göra jobbet. Att en skrivbordsnisse som mest av allt vill ta sig en after work med polarna på Firdhemsplan och kanske inte ens har ett körkort, värdera ens ögonsten på det här viset känns ungefär lika kränkande som att bli utsatt för ett inbrott eller mobbing. Det är bara att stå på sig, jag är övertygad om att du får rätt.

Den enda skillnaden mot detta och mitt fall, var att försäkringsbolaget själv hänvisade till en oberoende besiktningsman när jag nervöst började känna mig uppgiven över situationen och förklarade för dem hur jag kände.

Och det är väl litegrann som i själva skuldfrågan, även om man vet att man har rätt, är alltid vägen till erkännande jobbig, så jobbig att man aldrig mer vill vara med om det igen. Den stora frågan är således hur gör man för att slippa detta i framtiden? specialförsäkringar är ju uteslutna på en bil som används. Eller har det dykt upp någon ny produkt på marknaden nu?

Även om jag tror det är onödigt, så lycka till!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Tyvärr är skaderegleraren på LF en mycket kunnig person med 20års erfarenhet av värdering av bilar, vet inte varför min pärla inte faller honom i smaken  ICQ/an

13

det där e roligt hur dom bedömmer ibland. min bror gjorde i ordning en opel ascona b 2 veckor efter den va reggad och klar med gsi 2,0 motor manta lamellaxel nylackat större bromsar mm så vart han påkörd bakifrån då erbjöd bolaget honom 10k för bilen men det tyckte han va ett hån så då skulle en annan besiktningman på bolaget kolla på ärendet och vips när han hörde av sig så erbjöd dom brorsan 20k + att behålla bilen.

14

Skåningen skrev:

Tyvärr är skaderegleraren på LF en mycket kunnig person med 20års erfarenhet av värdering av bilar, vet inte varför min pärla inte faller honom i smaken  ICQ/an

Jo det vet du nog ICQ/ab
För honom är den i bästa fall ett renoveringsobjekt Default/hmm
Rat stuket har ju inte funnits i så många år, kanske bara något decennium Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15

har en 61:a med 1600, sänkspindlar, hygglig inredning och ser bra ut. nya däck runtom. skulle inte släppa den under 30.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

16

Jag blev påkörd bakifrån för två år sen, vi stod still för o komma in i en rondell. Kofångare o motorluckan blev skrot, visade sig visserligen i våras att den blev lite sned när motorn skulle ur, men inget som syns. Bytte lucka o fångare själv Fick 11000- för besväret. Länsförsäkringar

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

17

Har dom erbjudit 10000 utan ens ha kollat på bilen?

Det låter ju konstigt.

För du skriver att dom skulle kolla på bilen nu.

18

Som jag sade tidigare. Ta detta med ditt bolag. Det är dom som är ditt ombud. Du skall inte behöva ta diskussionen med motpartens bolag (den bilen som körde på din), det arbetet skall ditt bolag göra. Ditt bolag vill att du skall vara nöjd, det har inte motpartens bolag lika stort intresse av...
Hoppas det löser sig.

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

19

Vi har skickat in bilder på skadan, inredning osv till bolaget, är ovanligt att dom åker ut och kontrollerar manuellt

Har pratat med mitt bolag och dom vill inte ta i det eftersom det är det andra bolaget som ska betala, jag har bara halvförsäkring och då säger dom att dom inte har med det att göra ICQ/an

20

Jo, men erbjöd dom bara 10000:- efter att ha sett bilderna då?

21

stå på dig och jag tycker det låter som du ska byta ditt bolag. gjorde en tabbe en gång och gick på priset. valde trygg hansa och det kostade mig nästan 30000. har länsförsäkringar nu och fått bra hjälp när nåt hänt!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

22

Ja jag blev erbjuden 10" samt att jag fick behålla bubblan, efter att de hade tittat på bilderna

Tänker inte ge mig det är 25" eller 20" och jag får behålla bubblan som gäller  ICQ/am

23

Stå på dig, fick upp ersättningen med 10 000kr efter 30 minuters samtal med " bolaget " när min passat totalkvaddades, väl använda 30 minuter.
MVH
Bensans
Jag som köpte din IRS växellåda,kom från Uppsala hållet.

24

Hur slutade detta?

25

Fick 25" efter att skaderegleraren hade varit och tittat på den, tyvärr var det inte möjligt att köpa loss den från bolaget, den lever nu vidare i många andra bubblor efter att ha blivit slaktad på returbilen i Falkenberg