@hotvw ,vad roligt att höra. Jag har letat som en tok efter info på nätet om bilen och hur den var innan och annan övrig info om den men jag har kammat noll..
Fanns en tråd på rejsa.se som han som köpte bilen innan han jag köpte den av startade men med knappt någon info eller bilder.
Bara drömmar om röram, v8:or m.m. Han jag köpte bilen av fick den med wankel motor och den var kass så han hade aldrig startat bilen eller sett den gå...
Jag och en kompis körde upp till Borlänge och kikade på bilen och jag bestämde mig ganska snabbt för att den skulle jag bara ha,
en av de största anledningarna förutom att den var ball som fan var att den hade varit besiktad, visserligen med vw motor på 40kw som inte fanns kvar men hur som helst, besiktad i det ombygda utförandet.
Dagen innan vi åkte så pratade jag med en kompis i Uppsala som håller på med luftkylt, han har en 50-tals bubbla som har åker/meckar med. Han hade en 1500-motor stod i en lada som han kunde skänka så problemet med att bilen inte hade någon motor verkade löst. Vi åkte och tittade på motorn men bonden som hade ladan hade ställt den utanför ladan och dessutom visade sig att det var en 6V så då sket sig det.
Men skam den som ger sig, samma kompis hade sommaren 2013 köpt 3st bubblor av ett gammalt par som bodde strax utanför Uppsala som hade hade 13st(!) bubblor stod i en lada så vi åkte dit och knackade på dörren...
De hade "bara" tre bubblor kvar varav en var till salu, en 1303S från -74, vi tittade på den och 1600-motorn gick runt utan något särskilt glapp och enl mannen som ägde den hade hade han kört den i somras. För övrigt var den genomrutten och stod utomhus på en gräsplätt m.a.o. det fanns inget värt att rädda från den förutom motorn.
Jag köpte den för en tusen-lapp!
Vi hämtade bilen i Borlänge, lämnade av den i garaget och åkte direkt och hämtade bubblan och plockade av motorn direkt utan att ens lasta av bubblan från släpet.
Dagen efter så monterade vi motorn i bilen och började kika på elsystemet.
Lite mer bilder från när bilen är i mitt garage under montering av 1600-motorn

Precis vid ankomst till mitt garage.

Bakdelen borttagen

Vattenkylaren och expansionskärlet till wankelmotorn

Elfläktarna till vattenkylaren

Bilen sedd från sidan med front och bakparti borttagna

Motorn monterad

Närbild på motorn
Allt detta gjordes kvällen efter att vi fått hem bilen.
Fortsättning följer.....
Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.