1

Tänkte lägga upp en projekttråd här.

Jag ha köpt en kit-car
Den är byggd på en 1600TL platta någon gång på 80-talet. Den blev reggad som ombyggt fordon -86 och rullade som jag har förstått det tom -93 med en vw 1600 motor.
Därefter ska vw motorn fått lämna plats för en 12a wankelmotor.

Karossen i fråga är riktigt bra byggd, den ska likna en McLaren M6 GT och byggd i flera lagers glasfiber. Det finns ett gäng spännande detaljer så som, splitfälgar (centrumet ska vara aluminium från stommen på ett viggenplan, hur detta stämmer låter jag vara osagt) elhissar, elektrisk kupéfläkt, röramsbakvagn och en massa knappar i kupén (som jag ej har klurat ut vad de gör).

Då det suttit en wankelmotor i så satt det adapterplattor för detta monterat, likaså en stor kylare med elfläktar och en del elektronik som hör till wankelmotorn. Däremot så fick jag tyvärr inte med den gamla vw-motorn, den är försvunnen sedan länge.

Första målet är att få den besiktad!

Jag har aldrig sysslat med varken vw eller luftkylt tidigare så det kommer säkert komma en massa "dumma" frågor, hoppas att ni har överseende med detta!

Med vänlig hälsning, Berni


*bilden nedan är från gamla ägaren.

Post's attachments

image.jpg, 127.25 kb, 752 x 752
image.jpg 127.25 kb, 185 downloads since 2015-03-04 

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.

2

Lycka till! Du har hamnat bland folk som GÄRNA svarar på frågor! Så välkommen...!!!  ICQ/ad

3

Gillart!! Mata oss med bilder ICQ/ab

4

Vilken farkost!  ICQ/ag

VW 1200 -56
VW 1300 -68

5 Senaste redigerad av MrPete (2015-03-04 20:21:09)

Inte så illa pinkat för att vara replica kitcar, här är originalbilen (säg till om jag ska ta bort den). Googlade bara snabbt.. den kan ju sett olika ut olika år, den är ju lite rundare i formerna än replican iaf..

Post's attachments

images.jpg, 7.83 kb, 307 x 164
images.jpg 7.83 kb, 147 downloads since 2015-03-04 

6

shysst åk  ICQ/ag

7 Senaste redigerad av Berni (2015-03-04 22:36:11)

Karossen ska vara gjuten i ex exemplar av Fredrik Pellebergs på Civinco.
Den skiljer sig utseendemässigt mot originalet på flera punkter, formerna på originalet är rundare (som påpekat), originalet har dörrar, både framlyktorna och baklyktorna skiljer samt att originalet har en kåpa över motorn för att nämna det uppenbara.
Men båda är 101cm höga(!)

Här kommer lite bilder från när jag var och hämtade bilen i Borlänge där den har stått det senaste åren.

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/11041632_10155253167840284_5201341457442533230_n.jpg?oh=fec8492caa8ab8434423cce4ddeaf8b0&oe=559238B8

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/1454768_10155253167055284_8048403815612189743_n.jpg?oh=b1243a3eda69e456da50e7dcf4f0de20&oe=5589CFED&__gda__=1433629254_bb94f41e1a3934ffb0f06a10b09c3c80

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11021197_10155253167620284_7896941703209360290_n.jpg?oh=50da1dcbb26cf31d1db15c53c05efb4e&oe=557C8D3B

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/1621996_10155253166880284_5163426434640376335_n.jpg?oh=c55efa499f6a1f72ab3d757676aea069&oe=55729B6A&__gda__=1433894575_745bd9dcd6bf6171cd3c05029d04fc12

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/s720x720/11018884_10155253166620284_7643424368370663624_n.jpg?oh=616d23d5951d166026da53f90d3f2fb7&oe=5571BF52&__gda__=1434126763_482f099372e34de7f0462a4f34a6ddd2

15x11" breda bakfälgar!!

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.

8 Senaste redigerad av Berni (2015-03-05 00:28:23)

Lite bilder från när jag var och tittade på den innan köp.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11024620_10155253169140284_2594007082705349464_n.jpg?oh=d907ba9aa93f8076f0042f8f10ef288c&oe=5587C590&__gda__=1435796870_5211379bb49513b05e8f844229801dd5

Med fronten borttagen

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11034277_10155253168115284_6240493365690593558_n.jpg?oh=ed5acbd2099b1a3b7836a7e25f826b89&oe=5576E460&__gda__=1435811702_7d70e6713e471475cea3eb3fa00f7919

Med fronten på, tror den skulle se mycket bättre ut med runda lyktor

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/s720x720/11043050_10155253168790284_2053356903988304793_n.jpg?oh=fae60944d16d42226ec1caf52a14a728&oe=55776D39&__gda__=1435685324_c280e6efe84e112a0c7fcbf143c8c90d

Den enda av fälgarna som är putsad, så det finns hopp för dem.

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.

9

Häftigt nu får man ännu en tråd att följa  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

10

Den bilen mins jag!
Fredrik monterade en sugturbo någon gång i mitten av 80- talet!
Kul att dem dykt upp'
Mats

11 Senaste redigerad av Berni (2015-03-04 23:56:11)

@hotvw ,vad roligt att höra. Jag har letat som en tok efter info på nätet om bilen och hur den var innan och annan övrig info om den men jag har kammat noll..

Fanns en tråd på rejsa.se som han som köpte bilen innan han jag köpte den av startade men med knappt någon info eller bilder.
Bara drömmar om röram, v8:or m.m. Han jag köpte bilen av fick den med wankel motor och den var kass så han hade aldrig startat bilen eller sett den gå...

Jag och en kompis körde upp till Borlänge och kikade på bilen och jag bestämde mig ganska snabbt för att den skulle jag bara ha,
en av de största anledningarna förutom att den var ball som fan var att den hade varit besiktad, visserligen med vw motor på 40kw som inte fanns kvar men hur som helst, besiktad i det ombygda utförandet.

Dagen innan vi åkte så pratade jag med en kompis i Uppsala som håller på med luftkylt, han har en 50-tals bubbla som har åker/meckar med. Han hade en 1500-motor stod i en lada som han kunde skänka så problemet med att bilen inte hade någon motor verkade löst. Vi åkte och tittade på motorn men bonden som hade ladan hade ställt den utanför ladan och dessutom visade sig att det var en 6V så då sket sig det.

Men skam den som ger sig, samma kompis hade sommaren 2013 köpt 3st bubblor av ett gammalt par som bodde strax utanför Uppsala som hade hade 13st(!) bubblor stod i en lada så vi åkte dit och knackade på dörren...

De hade "bara" tre bubblor kvar varav en var till salu, en 1303S från -74, vi tittade på den och 1600-motorn gick runt utan något särskilt glapp och enl mannen som ägde den hade hade han kört den i somras. För övrigt var den genomrutten och stod utomhus på en gräsplätt m.a.o. det fanns inget värt att rädda från den förutom motorn.

Jag köpte den för en tusen-lapp!

Vi hämtade bilen i Borlänge, lämnade av den i garaget och åkte direkt och hämtade bubblan och plockade av motorn direkt utan att ens lasta av bubblan från släpet.

Dagen efter så monterade vi motorn i bilen och började kika på elsystemet.

Lite mer bilder från när bilen är i mitt garage under montering av 1600-motorn

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11037346_10155253166155284_208452432358282133_n.jpg?oh=6e7fe7e58d4bc6ea84ec862983c8396a&oe=5587CB6B&__gda__=1435457728_cf88f65f892931a2cf309150f09ceffa

Precis vid ankomst till mitt garage.

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/10995486_10155253616960284_2019414105679956580_n.jpg?oh=1e8c84b06eba68a322cec819e7cccf12&oe=558D1B04

Bakdelen borttagen

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11034894_10155253168385284_5389043839851198547_n.jpg?oh=2c64db4564170414b5eeac4588f9c04e&oe=5595A3F7&__gda__=1434122465_e12ded5d8180e8d84a267e8bc69fc5f4

Vattenkylaren och expansionskärlet till wankelmotorn

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/11022538_10155253615160284_6929767710788834771_n.jpg?oh=8a62686da8fd3d3a947458d388125739&oe=558D9D52&__gda__=1435922605_7f94cf8158aa6748ef1a669c8890e259

Elfläktarna till vattenkylaren

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/s720x720/11021214_10155253165905284_5544960225613068361_n.jpg?oh=2dbc02959aa6b1cc824db0f8599e64e8&oe=558895B0&__gda__=1434851595_ccd18c5ce82917ae7bd7ebc1c2dbeb6d

Bilen sedd från sidan med front och bakparti borttagna

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/1621996_10155253165350284_1358525188441633623_n.jpg?oh=8f2dd3f62ca127297aef70856881ae85&oe=5548212B&__gda__=1434521838_350d9d296e6ed3e6c14da43cf07b88b2

Motorn monterad

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/10953726_10155253165535284_5130741905300557641_n.jpg?oh=f9cad29cc07b8e06d8bd4bf1ff63ff40&oe=55728FEF

Närbild på motorn

Allt detta gjordes kvällen efter att vi fått hem bilen.

Fortsättning följer.....

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.

12

Väntar...http://www.sps.nu/forum/images/smilies/nervos.gif

13 Senaste redigerad av Berni (2015-03-05 11:45:46)

Nu började det roliga med att försöka starta motorn så man ser att den fungerar.
Tanken är att ha 1600motorn som besiktningsmotor och sedan ha en annan motor till "vardags"

Började med att googla runt och kolla hur elektroniken till motorn skulle vara, det visade sig att vi hade glömt ta bort laddrelät från bubblan innan vi skickade den på skroten så jag fick köpa ett sånt, fanns på Mekonomen så det var riktigt smidigt! Sen passade jag på köpa nya stift då de gamla så rent utsagt förjävliga ut.
Sen så var det bara att koppla på bränsletillförseln och provstarta.

Postar en video på när vi försöker starta den

Den startade nästan i alla fall ICQ/ab

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.

14

Leta rätt på Fredrik! Om du inte har gjort det? Han var en kul kille för 30 år sedan

15

Leta rätt på Fredrik! Om du inte har gjort det? Han var en kul kille för 30 år sedan

16

Leta rätt på Fredrik! Om du inte har gjort det? Han var en kul kille för 30 år sedan

17

Leta rätt på Fredrik! Om du inte har gjort det? Han var en kul kille för 30 år sedan! så Han är säkert en kul gubbe nu! Finns nog lite bilder bla. Från nåt tidigt BugRun.....

18

Fan va du tjatar, haha

Vore det inte jävligt ball med en porsche 6:a bak på denna, det skulle göra bilen mer rättvisa än en trött 1600 :-)

19

Eller åka turbo? Braaap...
Vw 1915 Turbo motor
Bildelar & Biltillbehör
Göteborg
http://www.blocket.se/goteborg/Vw_1915_ … amp;imgs=1

20

Ska försöka skriva/ringa till Fredrik och fråga lite om bilen.... är en del lösningar som jag inte riktigt förstår mig på hur/vad han har gjort (om det nu är han som gjort dem), bl.a elhissarna samt låset på förarsidan.

Vi startade motorn efter att ha slipat lite på rotorn och i fördelarlocket samt bytt tändspole och jag kan säga att det finns inte en chans att den var körd senast i somras.... så mycket skit som kom ur det där avgassystemet när den väl startade. vi fick flöda den rejält och ösa på med startgas men sen så startade den och gick fint, (kan tilläggas att vi monterade gasvajern så att man slapp svedda ögonbryn...

Film nedan:

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.

21

Default/lol  ICQ/af

Loud pipes save lifes

22

Riktigt fränt bygge!

23

fan den ser ball ut jocke_c nämde att du köpt en kit car. 
ja som dom säger den skulle förtjäna en lite ballare motor sen i framtiden ICQ/ab
den lär ju inte väga speciellt mkt så man måste ju inte ha as mkt hk för stt den ska flytta på sig.

24

Den väger 710kg med motor och full tank (har dock inte vägt den själv)

Kommer att bli en vassare motor också helt klart!
Har adapterplattorna för wankelmotorn, annars verkar Dalhems ha det
mesta variationerna i adapterplattor till dessa växellådor.

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.

25

Det hände en grej...

Hittade en komplett 2liters vw bussmotor som jag ska byta
min befintliga motor mot!
Är på väg norrut just nu för att hämta den...

Blir till att montera den motorn istället och då blir det lite mer effekt i alla fall...

Vad är det som behövs för att få den att passa min låda?
Tack för svar!
Med vänlig hälsning, Berni

Post's attachments

image.jpg, 180.35 kb, 720 x 960
image.jpg 180.35 kb, 151 downloads since 2015-03-05 

Ödmjukhet inför uppgiften, oeftergivlighet i dess lösande.