1

har monterat en 2,0i i ¨bussen min. Köpte motorn och vet inte mycket om den förutom att den förmodligen suttit i en tidig T3:a så var lite meck innan den passa men nu är den på plats. Gjorde en enklare koll innan montering alltså så komp fans och i med fräsh olja osv.

Bensin kommer fram gnista finns. Men den startar fan inte! Ett enda puff har jag fått ifrån den, ändå har den dragits efter bil samdigt som vridning på fördelare för att få fram något form av liv men icke ICQ/ac

För att utesluta lite grejer:
Gnista på alla stift check!
bra tändstift check!
bensin kommer fram check!
Vaccumslangar sitter på plats och läcker inte Check! ( så gott som jag har kunnat kolla de.)
rotorns kondition verkar ok.
Kompet verkar ok, har inte mätt de men verkar ok!

frågor:
Kan jag ha kopplat elen fel på något sätt?
Något jag borde tänkt på?

Alla svar är guld!

Tack på förhand!

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

Sitter tändkablarna rätt ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Kolla jordpunkter till insprutningen. Sitter en under insugsrören bla.
Funkar dubbelrelät som det ska?
Kolla www.ratwell.com, där hittar du massor av information och felsökningsguider på insprutet

Lycka till!

Pickup EH -76
1303 cab -78

4

Tändkablar sitter rätt och även om de inte gjort det borde det väl smälla av tändning fast lite fel?

Jorden på insprutning ska jag kolla!

Jag tänker att det kanske är luftproblem? Menar vad som behövs för att det ska tända är ju fyra saker komp luft bensin och gnista. Komp är nästan sekundärt men de andra tre är ett måste för att någon action ska ske. Luftblandningen beror på insprutning så klart så om jorden är fel kan det bli kaos? Korrekt?

Latebay -79 2,0i

5 Senaste redigerad av michaelth (2015-01-30 14:39:52)

Vad händer om du sprutar in startgas i insuget?

edit tilllägg
och sedan låter motorn gå runt med start ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Tänder den på rätt ställe, dvs under kompressionsfas?

Gubbjävel; dvs originalfantast

7

Har inte testat med startgas då jag inte för tillfället har en fungerande startmotor utan försöker dra igång den Default/hmm

Den ska tända under kompressionsfas, har ställt rotorn enligt någon bild jag hittade här på forumet. Har för mig att när ettans cylinder är ut skulle rotorn ha en vinkel på 60 grader eller något i den stilen ICQ/ad  Låter detta bekant? det är ju som sagt en T3 motorn så det är väl inte riktigt samma inställning som en vanligt T2 eller? den ena motorn har god GE tror jag och den andra CV omjag inte minns fel  (A)

Latebay -79 2,0i

8

Nu kan jag inget om T3 motorer men generellt vid tändföljd 1342 så skall väl rotorn peka mot jacket i fördelaren när 1:ans cylinder är i TDC.

//Björn

9

nu går den nästan.var bara sur som fan nu startar den lätt men fortsätter inte att gå sen Default/hmm har testat att köra bensinpumpen på egen el så den går konstant men den ger bara startpuffarna och sedan död Default/hmm tips?

Latebay -79 2,0i

10

http://youtu.be/rwmzgaDSv1k rätt likt!

Latebay -79 2,0i

11

Dör motorn direkt efter att den startat eller går den om du håller varv på motorn? Hade liknande problem med min insprutare, i mitt fall var det luftmängdsgivaren/luftmängdsmätaren som felade. Den mätte helt rätt men spjället öppnade inte som det skulle, lättast är att sätta dit en fungerande för att utesluta att den felar. Annars är det rätt vanligt med luftläckor på dessa motorer, byt alla misstänkta slangar och sätt dit slangklämmor.

Kan rekommendera denna sida för information och felsökning av typ4 motorer.
http://www.ratwell.com/

Lycka till!

/foppa

12

Den dör direkt. Luftmängdsmätare ska det inte vara fel på då den fungerar på en annan motor dock inte på samma insprut... Tar jag väck kallstarten så startar den inte alls så funderar på om man ska testa och se att det kommer bensin ur spridare som det ska:)

Ska gå igenom slangarna igen men tror inte tjuvluften är problemet i detta f all ICQ/ab tack för svaren kom gärna mer förslag ICQ/ab

Latebay -79 2,0i

13

Funderar på om det är olika styrdon på de olika motorerna,  kan det vara så? det är ju lite skillnader på inspruten, så inte helt omöjligt`? Har nu boxen från min gamla motor som är till en -79 buss på motorn från en -82 buss. Vad tror ni? kommer inte ihåg motorkoderna ICQ/ac

Latebay -79 2,0i

14

Blir lite smått skogstokig nu... Den går med startgas  men dör utan...

Tänkte jag skulle testa spridarna så satte burkar på dem men ingen bensin sprutas ur dessa. Finns de något sätt att testa dem utanför motorn? Det klickar i dem när jag trycker på den högra vippan på dubbelrelät så antar att de öppnar och stänger. Det kommer bensin fram till dem så det är inte ett problem heller.

Har nu även rätt "dator" till motorn så det ska inte vara de heller. Vad ska jag göra? ICQ/ac

Latebay -79 2,0i

15

Ger pumpen tillräkligt tryck.

Anders

16

Det gjorde den på förra motor så har svårt att tro att den tappat trycket till denna. Förut var det en CV motor i som hör till -79 men nu sitter en GE motor i som ska vara till en -80+ Default/hmm Kan det vara skillnad på dessa i tryckkrav? svårt att tro?

Om jag ska mäta behöver jag något verktyg antar jag? vart kan man köpa ett sådant?

Latebay -79 2,0i

17

Har nu lokaliserat tilll 100% varför den inte startar, spridarna skickar inte in någon bensin. Så då är ju frågan, varför gör dom inte detta? Väntar på att flickvännen kommer hem med en bränsletrycksmätare, tror dock inte att det är den som är problemet. När jag mäter på kontakterna till spridarna vid påslagen tändning så är det + på bägge kontakter. Ska det vara så? har läst i min verkstadshandbok att det ska blinka i testmejseln när man kopplar på de bägge och drar på strömmen. När jag kopplar mellan de bägge händer inte något när jag sedan drar på starten...

Varför? gråter snart av förtvivlar ICQ/ad

Latebay -79 2,0i

18

Det brukar ligga spänning över spridarna, de jordas oftast av drivsteget i boxen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

19 Senaste redigerad av SperiX (2015-02-28 19:39:29)

Kommer en snäll man imorgon med diverse mätinstrument som ska hjälpa mig att mäta på box och spridare för att se att motstånd m.m stämmer.

ändrar lite i mitt inlägg här då jag kom på de själv ICQ/ad

Problemet är ju att inte spridarna öppnar sig så antingen så är det väl ett jordfel i ECR boxen då eller för lite volt som kommer fram till spridarna? korrekt? Kan de vara något mer? Och vart jordar ECR boxen?  Kan de vara något annat?

Latebay -79 2,0i

20

Tackar för alla tips och råd jag fått, nu har den äntligen startat! Satt och rulla igenom gamla trådar igår och när jag kom över svaret var det så uppenbart att jag övervägde att ta bort denna tråd av skam...

Den vita kabel på tändspolen satt på + sida och skulle sitta på -, när jag gick ut och förde över denna startade den med en gång! Glad kille som nu ser fram emot bug run ICQ/ad

Tack än en gång för all hjälp ICQ/ab

Latebay -79 2,0i

21

ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  Bra gjort att du hittade felet!

Gubbjävel; dvs originalfantast

22

Bra att det löste sig.

Anders