Jag kan förtydliga det hela lite. För ett antal år sedan hade vi (jag arbetar på ASB) direktiv som sade att att om en ändring hade gjorts på ett fordon, dragkrok monterats, motor trimmats, skåpinredning monterats i skåpbusstyp etc, då skulle fordonet föreläggas om registreringsbesiktning. Dessa görs i de flesta fall av en BI som innehar en viss kompetens där hållfasthet och vridmoment kan vara en del av de punkter som behandlas. För andra, enklare registreringar typ montering av EU godkänd dragkrok eller omregistrering (demontering) av taxi till personbil så kan en besiktningstekniker utföra dessa registreringar.
Idag ser läget ut på ett annat sätt. I takt med att förändringens vindar blåser över kontrollbesiktningsvärlden så har Transportstyrelsen, som är den instans som faktiskt reglerar hela marknaden vad som gäller fordons utförande, helt andra krav och direktiv. Sålunda har man släppt lite på vad som kontrolleras vid en besiktning. DOCK så gäller mycket av det "gamla" även idag. Vi brukar informera kunden om läget och rekommendera en registrering avseende ändringen, sedan är det dennes ansvar att göra vad som känns bäst, alltså inga pekpinnar att man ska ditt och datt. Det är som det så fint heter en "brukandefråga". Det är därför en trafikpolis kan skicka ett fordon till en besiktningsstation (jag skriver så eftersom det numera finns flera aktörer på denna marknad) med ett föreläggande om registrering då ett fordon bedömts vara ändrat från det registrerade utförandet.
Och det är just detta jag har velat få fram i mina beskrivningar, att man kan slippa onödiga besök med pärlan om man själv vill. Dessutom är det ju najs att ha det på papper.
Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015