26

Pop skrev:
Svwerker skrev:
Pop skrev:

varför är det speciellt med bubbla att sätta i soltak? polaren har satt i stort glastak och tygtak på sing golf etta, en annan på sin vento, en tredje på sin golf. ingen av dom har reggat med det och det gått genom besiktningen, det går göra så med takluckor (sunroof) också vad jag vet, men med bubbla går det inte?

De har bara haft tur och det finns inget som hindrar att man utför samma modifiering på en folkvagn, tvärt om.
Bilar med självbärande karosser har ofta en balk i taket som det inte är så bra att kapa i.

ingen balk i en gammal golf. venton vet jag ej. nej, inte tur, det är okej att besikta med dom i, det vart massor med snack om det på ett annat forum, och då slutade det med några ringde och kollade och då svarade teknikern "nej, behövs inte regg besiktning, lägg dom pengarna på annat i stället"

Sedan när gäller de reglerna?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

27

Peter S skrev:
Svwerker skrev:

Ok så taket är bärande trots att karossen inte är det? Hur fick du ihop det?
Största anledningen till att man förstärker är att chassiet inte är så vridstyvt. Vi kan diskutera detta hela dagen men faktum kvarstår att karossen inte är en bärande del på en bil som inte har självbärande kaross.

Jag tror inte att det är upp till dig att avgöra om din bil ska regbesiktigas eller inte, det avgör besiktningsmannen. Har man fått genom en bil utan att göra det så har man nog bara haft en ouppmärksam besiktningsman.

Jag tror att du förstår vad jag menar.
Det står utom allt tvivel att även karossen på en sedan (med tak alltså) bidrar till hela fordonets styvhet/vridstyvhet även om karossen i sig inte är "självbärande".

Jämför själv styvheten på en kartongskiva med en låda i samma material (förenklat sett).

Självklart är det regler som avgör vad som tarvar en reg.besiktning och detta är ju ingen stor grej som normalt skall ställa till det. Tvivlar dock på att folk vet om det, tänker på det eller ens bryr sig när de lägger i ett soltak.
Då kan jag tycka att en besiktningsman har viktigare saker att kolla när det drar ihop sig till kontroll än att stelbent påpeka att det ilagda soltaket minnsann inte finns noterat i papprena  ICQ/ab

Viktigare saker? Vad skulle det vara isf? Ta till dig uttrycket "If You cant beat them, Join them. Alltid detta snack om att man ska ha viktigare saker för sig, gäller det på ditt jobb också? ;-)

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

28 Senaste redigerad av JockeL U-a (2012-05-07 19:27:50)

Har lagt i soltak i 2 av mina bilar. Första gången ringde jag "ingenjörerna" vid 2 tillfällen, fick olika svar båda gångerna. Enl den ena så behövdes ingen regbes då inget bärande är borttaget. Enl den andre så krävdes en mindre regbes, typ dragkrok. Väl i hallen så sa besmannen att det inte krävdes då dom lättat på reglerna, och jag fick "karross;täckt, taklucka" Min andra bil är inte regbes, o det är ingen som haft några synpunkter, annat än att "Det där taket hade du väl inte sist? Snyggt".
Så mina erfarenheter är att det INTE behövs nån regbes. Fast det är iofs 4 år sen sist jag la i ett tak.
Men ring gärna själv o fråga. Skadar ju inte att ha hålet på papper.

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

29

Svwerker skrev:
Pop skrev:
Svwerker skrev:

De har bara haft tur och det finns inget som hindrar att man utför samma modifiering på en folkvagn, tvärt om.
Bilar med självbärande karosser har ofta en balk i taket som det inte är så bra att kapa i.

ingen balk i en gammal golf. venton vet jag ej. nej, inte tur, det är okej att besikta med dom i, det vart massor med snack om det på ett annat forum, och då slutade det med några ringde och kollade och då svarade teknikern "nej, behövs inte regg besiktning, lägg dom pengarna på annat i stället"

Sedan när gäller de reglerna?

det vet jag ej, men som jag sa, det är inte en slump att 4 bilar med självbärande kaross går igenom med soltak som är lika stort som taket.

exempel denna vento var med vid första i läggning av soltak.
http://www.garaget.org/?car=209451&image=2003508

den går igenom besiktningen. även han som citerade bilprovningen till mig

och här är bild på golfen som förra året utan problem gick igenom ( eskil här på forumet)
http://img31.imageshack.us/img31/4859/6 … fea7az.jpg

han äger även en open air polo, där det sitter i från fabrik, "kaross täkt" står det på den

30

Jag kan förtydliga det hela lite. För ett antal år sedan hade vi (jag arbetar på ASB) direktiv som sade att att om en ändring hade gjorts på ett fordon, dragkrok monterats, motor trimmats, skåpinredning monterats i skåpbusstyp etc, då skulle fordonet föreläggas om registreringsbesiktning. Dessa görs i de flesta fall av en BI som innehar en viss kompetens där hållfasthet och vridmoment kan vara en del av de punkter som behandlas. För andra, enklare registreringar typ montering av EU godkänd dragkrok eller omregistrering (demontering) av taxi till personbil så kan en besiktningstekniker utföra dessa registreringar.
Idag ser läget ut på ett annat sätt. I takt med att förändringens vindar blåser över kontrollbesiktningsvärlden så har Transportstyrelsen, som är den instans som faktiskt reglerar hela marknaden vad som gäller fordons utförande, helt andra krav och direktiv. Sålunda har man släppt lite på vad som kontrolleras vid en besiktning. DOCK så gäller mycket av det "gamla" även idag. Vi brukar informera kunden om läget och rekommendera en registrering avseende ändringen, sedan är det dennes ansvar att göra vad som känns bäst, alltså inga pekpinnar att man ska ditt och datt. Det är som det så fint heter en "brukandefråga". Det är därför en trafikpolis kan skicka ett fordon till en besiktningsstation (jag skriver så eftersom det numera finns flera aktörer på denna marknad) med ett föreläggande om registrering då ett fordon bedömts vara ändrat från det registrerade utförandet.
Och det är just detta jag har velat få fram i mina beskrivningar, att man kan slippa onödiga besök med pärlan om man själv vill. Dessutom är det ju najs att ha det på papper.

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

31

Ja, det var en rätt uttömmande tråd om solluckeproblematiken.
Jag har under några år monterat Britax´canvastak på div. bilar under 90-talet. Innan jag satte sågen i första bilen ringde jag till en tjänsteman i Stockholm på SBP som tyckte att jag skulle sätta i ett tak i en bil så skulle ha titta på det efteråt.
Han inspekterade installationen i en 412 Variant, ställde sig i dörröppningen och ruskade ordentligt på bilen.
Därefter tyckte han att konstruktionen var betydligt starkare nu än i originalutförande och jag fick muntligt på att det skulle kunna funka på vilken bil som helst - utom Vaz.
Därefter följde ett antal bilar med samma sorts tak: Jaguar XJ Coupé, 142, Suzuki, ett antal bubblor, Varianter etc.
Alla klarade efterföljande reg-besiktning utan problem.
2004 satte jag ett likadant tak i en 1970 dubbelhytt och skulle reg-besiktiga behövdes det inte längre och sedan dess har ingen frågat om det på någon besiktning.
I dagarna har jag sprungit på några Twingotak som har ungefär samma konstruktion. Jag har hela tiden trott att reg-besiktning inte behövs längre men borde alltså se till att köparna av taken informeras om att man NOG borde reg-besiktiga trots allt?
Lite luddigt måste jag säga.
Vet någon hur det förhåller sig med nyare bilar än våra gamla, rejält byggda vagnar?
I somliga nya bilar tycks "förstärkningsbalkarna" i taket snarast finnas till för att det tunna plåttaket inte ska fladdra i fartvinden.
Vågar man sätta kapen i en ny Golf som jag har fått förfrågan om idag?
Vart vänder man sig idag när SBP förmodligen inte har hand om det längre? Transportstyrelsen?
Kanske Lars Häsä har ett vettigt telefonnummer man kan ringa

Peter Reichler/Uppsala

32

Sök upp den besiktningsinstans du vill tillämpa, lättast att ta det den vägen, att prata med den som skall göra registreringen.
Så därför, nej, jag har inget vettigt nummer att ringa.
Sök annars via transportstyrelsens hemsida.

33

Nu har jag  tagit reda på fakta i frågan på Opus i Librobäck/Uppsala.
Vi har nagelfarit Transportstyrelsens anvisningar samt SFRO´s handböcker från 80-tal till den senaste.
Bilar som inte är helgodkända/Europagodkända får man montera taklucka i förutsatt att man inte minskar takets hållfastighet vilket i sin tur påverkar B stolparnas konstruktion, så även fästpunkter för säkerhetsbälten etc. Om man måste kapa bilens förstyvningsbalkar i taket för att få plats med taket funkar det endast om takluckan har en förstyvningsram i vilka förstyvningsbalkarna sätts fast (Dessa kan svetsas eller skruvas fast i Takluckans ram).
Man kan se om bilen är helgodkänd i registreringsdelens gula del: i den övre gula delen finns en ruta längst ned till höger - K - som i mina fall börjar med E3 eller E4 (Volvo 945 resp Fiat Punto).
De flesta bilar blev helgodkända under 90-talet, t.ex. Opel och BMW 1993, Volvo 1996. Man kan alltså sätta en taklucka i en 945 från 95 och tidigare men inte i en 96 eller senare.
För att vara på den säkra sidan kollar man sitt reg-nummer med en besiktningsanläggning och deras BI (besiktningsingenjör)
Registreringsbesiktning krävs officiellt - kostnad oklar - men ingen besiktningsman kommer förmodligen att kräva det pga. oklara regler.
När man läser i olika forum finns priser på 380 eller 480:- angivna för reg-besiktning. Mängder av människor har inte reg-besiktigat och heller inte fått några efterräkningar.
Jag hoppas jag har bringat klarhet i ärendet.

Peter Reichler