1

ÄR i planeringsstadiet att montera in parallella batterier... i en T3 Transporter 1989 (inredd camper)

Dvs Ett extra sk förbrukningsbatterie som laddad under färd och som kan användas till diverse 12 volts förbrukning under ex fricamping...

Har ett koncept via AlbyBilel enligt nedan

https://plus.google.com/u/0/photos/113374902951646500009/albums/6115683387248740849/6115683396108751330

samt med nedan skiljerelä


http://www.albybilel.se/

Frågan är bara var man sätter det andra batteriet lämpligen...

Startbatteriet sitter ju under passagerarsätet i fram..
En plats för det andra förbrukningsbatteriet kan vara i ett tomt "fack" på vänster sida i motorrummet baktill.
En annan plats för förbrukningsbatteriet skulle kunna vara mellan de främre sätena eller i facket som blir via Rock and Roll sätet baktill framför typ bakvangen...

Men det är ju mycket att tänka på...
Vad det gäller kablar, mm2 tjocklek och längd för att få minsta möjliga motstånd och strömfall..

Är det någon som har erfarenthet av en sådan installation, eller har den tekniska kunskapen för att göra beräkningar kring mm2 tjocklek, batteriernas placering mm..

Förutom lämpliga inköp av två likvärdiga batterier,
Skiljereläet samt
tillgänglig kablage att köpa in på ex Biltema..
(50 mm2) 6 m längd
35 mm2 6 m längd
16 mm2 6 m längd
1,5 mm2

Tips och annat välkomnas, gärna med bilder om så finns...

/Ripa

2 Senaste redigerad av Björn J. (2015-02-14 18:41:09)

Jag har byggt elsystem i fritidsbåtar efter detta koncept.
Där har man ofta fler än två batterier, men uppdelade i två batteribanker, en av dessa försörjer bara startmotorn, och kanske något ankarspel och bogpropeller, sådant som bara används då motorn går. Den andra banken försörjer belysning, kylskåp och annat som används vid stillaliggande.

Ditt upplägg låter bra, ett batteri bara för bilens ordinarie elsystem, ja du vet startmotorm strålkastare, tuta etc...
Det andra batteriet försörjer bara sådan du använder när du bor i bussen, kylskåp, läsbelysning, värmare, stereo och kanske något mer. Om du kör slut på förbrukarbatteriet så skall du ändå ha kräm i startbatteriet så att du får igång motorn.

Efter generatorn kopplas ett skiljerelä, den prioriterade utgången på detta laddar startbatteriet, den andra, den sekundära, laddar förbrukarbatteriet. Det finns helt elektronikska sådana här också, heter då oftast "skiljedioder". Vitsen med dessa är att strömmen inte vandrar mellan batterierna.

Till förbrukarbatteriet skall du ha ett traktionärt batteri, som tål kraftiga urladdningar, dessa ger i allmänhet en liten ström under lång tid. Startbatteriet har motsatta egenskaper, dessa lämnar stora strömmar under kort tid.
Typiska förbrukarbatterier är  exempelvis Tudor Marin och Tudor Camping. Marinbatterierna är tippsäkra.

Efter förbrukarbatteriet bygger du ett nytt elsystem, börja med en huvudsäkring på omkring 30A, sedan en batterifrånskiljare/huvudströmbrytare. Sedan en säkringsdosa, köp en för flatstiftssäkringar. Välj en med 6 eller 8 säkringar. Koppla så få förbrukare som möjligt på varje säkring.

Kabelarean behöver inte vara jättestor, om du skall ha ett kylskåp kan du ju ha 4 eller 6mm2, likaså värmaren, lämpligtvis klipper du kabeln till Ebersprächern och kopplar den till den nya säkringsdosan istället, tänk bara på att du inte får bryta strömmen med batterifrånskiljaren förän ebern har jobbat klart.

Gissningsvis använder du strömsnåla "lampor" till belysningen, LED-lampor. Till sådana räcker det gott och väl med 1 eller 1,5 mm2 kabel.

När det gäller batterikapacitet kan man ju göra en enkel "budget", räkna ut hur stor den sammanlagda förbrukningen är, och hur länge du skall förbruka ur batteriet innan det är dax att ladda.
I båtarhamnar och på capingplatser brukar man ju kunna koppla in sig på "landström". Det brukar finnas stolpar med vanligt jordat uttag eller trepoligt EU-uttag med 240, här kan man ju alltid plugga in en batteriladdare, osäker på om det är tillåtet att koppla in kupévärmare här, då stolparna bara brukar vara avsäkrade med 10A. En jordfelsbrytare är ju aldrig fel att ha på sin kabel iallafall, även om sådana alltid finns på stolpen.

Sedan är det ju det där med generatorns kapacitet, om du har tur har du en före detta polisbuss, dessa hade kraftigare generatorer. Men om du har en standard 40 eller 45 amperesgenerator så funkar det ändå, men det tar lång tid att ladda båda batterierna, ja förbrukarbatteriet får laddning först när startbatteriet har fått 95% av full kapacitet, beroende på vilken typ av skiljerelä du valt. Vid sådana här installationer är en växelsrömsgenerator nästan ett måste, visst det funkar med likströmmarna också, men du får köra åtskilliga kilometer innan du fått i batterierna nån laddning att tala om.

En solcellspanel på taket är ju aldrig heller fel, den hjälper till att peta i de där sista ampertimmarna i batteriet, ger det lilla även under soliga dagar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Sätt extrabatteriet under förarstolen och koppla in en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … ela-25230/ enligt instruktionen. lätt värd 150 pengar.. ICQ/ab

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

4

Tack Björn, blir att läsa igenom och ta till sig under em..

Bra ide Peter, men tyvärr har jag ett slutsteg där...

Kommer jobba vidare med upplägget under feb, lite inköp under mars och kanske även delvis installation  färdigt innan vårens säsong börjar

/Ripa

5

Det finns en bok att läsa om detta (och mycket mer). Den heter "El Ombord" och så finns det några till böcker på samma tema, även om det är marina lösningar så finns det en hel del som är gemensamt för campingbuss, husbil etc. Dessa böcker brukar finnas på biblioteket.

Jag skrev litet fel angående solcellspaneler, dom ger ju inte så himla mycket inte ens mitt på dagen under kraftigt solsken, jag har en stor på 55A och den ger som max 4 ampere mitt på dagen om den är rätt vinklad och inte har någon skugga över sig. Men den ger alltid någon ting på dagen, även vid mulet ger den några tiondels ampere, och den hjälper till att pytsa i det där lilla extra som generatorn missar.

Sedan var du en placerar det extra batteriet, så sätt det i en sådan där plastlåda som är avsedda för ändamålet. Det är aldrig roligt att få ut batterisyra i bilen. Dessotom finns det väl en del säkerhetsaspekter som bilprovningen kollar, bland annat att det sitter fast och inte blir till en projektil vid en eventuell krock.

Du behöver ingen jättetjock kabel mellan batteri, avskiljare och extra säkringsdosa, det räcker säkert med 4 eller 6mm2. Det är bara mellan startbatteriet och solenoid/startmotorn som du behöver den där riktigt tjocka kabeln, och den har du ju redan!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

VW 412 hade dubbla batterier (ett under varje framsäte!) det "extra" laddades under färd men bröts när man slog av tändningen med ett speciellt relä (med diod mot backström), så man kunde ta ut ström till förbrukare (radio, Ebenprächer osv..) när bilen stod.

7 Senaste redigerad av Björn J. (2015-02-17 14:10:35)

Dioder är bra, men man skall tänka på att dom ger 0,7 volt spänningsfall i framriktningen (oändligt i backriktningen), om nu 411 bara hade en diod så fick det extra batteriet bara ungefär 13,2 volt när generatorn gick, men som Mettis skrev så styrde väl dioden ett relä som såg till att hela laddningsspänningen på 13,9 volt kom fram till extrabatteriet. I diodbryggorna för flerbatteriersladdning finns det en annan sorts diod som ger mindre förluster, och ofta också annan elektronik som kan kompensera för spänningsfall, och i vissa fall även kompensera för temperatur..

Men jag tror nog inte Ripa skall ta ut så stora strömuttag ur sitt batteri, och jag tror inte heller hen skall bo i bussen "flera veckor i sträck", så det är den enkla och billiga lösningen jag rekommendrar, ett fritidsbatteri, en frånskiljare, en säkringsdosa och litet kabel, samt då exempelvis Biltemas skiljerelä. Sedan ser man till att använda strömsnåla förbrukare, som LED och dessutom ser till att stänga av förbrukarna när de inte används.
Bilens ordinarie batteri försörjer ju sedan "typ2" ljus, tuta och startmotor, det vill säga dom elektriska prylarna som installerades i Wolfsburg, förutom innerbelysningen och ebersprächern som då kan kopplas på extrabatteriet, och även möjligtvis radio/stereo.
Den elintresserade kompletterar sedan denna utrustning med en liten digital volt- och amperemeter, för att hålla koll på extrabatteriets kondition. Å andrasidan gör inga elintresserade personer sådana här enkla installationer, dessa personers elsystem tenderar att expandera kraftigt med en och annan "Citroënlösning" alltså en teknisk lösning på ett problem som knappast existerar... ICQ/ae

Kort sagt, allt som skall ha spänning och ström då bussen rullar försörjs via ordinarie elsystem och batteri, allt annat som man använder då bussen står stilla kopplas till extrabatteriet, och då gör det inte så mycket om man laddar ur detta, man kan ju ändå starta på det ordinariebatteriet då de båda batterierna är åtskilda, inte bara då utan även under laddningsfasen då dess laddningsström inte kan gå bakvägen frn det mest laddade till det sämst laddade batteriet, det är det som är vitsen med skiljerelän.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Blir att hämta en reserverad "El ombord" från stadsbiblioteket i helgen!!!

/Ripa

9

Du kan hoppa över kapitlet om galvainsk korrision och om offeranoder..... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."