Borde vara rätt stor efterfrågan på dessa prylar.
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Bilstereo » USB/ minneskortläsare i gammal blaupunkt - nu med Bluetooth
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Borde vara rätt stor efterfrågan på dessa prylar.
Det där såg ju smutt som fan ut, själv har ja redan fixat blåtands dongel till den ja köpte av dig, men bilen är ju inte klar så har inte hunnit provat nått än.
MEN nu har ja en liten fråga, har du testat om det skilljer nått i volymen?
mellan sladd och blåtand?
JimmyEriksson: Nej jag kunde inte höra någon skillnad i ljud. Volymen kan jag inte riktigt uttala mig om, då hade jag behövt koppa in sladden precis efteråt. Annars har jag varit lite skeptisk till bluetooth, ffa till mer hifi, men i detta sammanhang lät det suveränt. Blev lite förvånad att det gick att styra iPhonen med den medföljande fjärren också. Nu har jag har inte provat den så mkt, lödde bara ihop det lite temporärt för att snabbtesta. Planen är att gjuta av typ2 askoppen och integrera den i detta. Blir det inge bra blir det en enklare adapter för askkoppen.
Swerker: Jag har lite svårt för det där, hårdvaran är relativt billig om man importerar den själv så mitt samvete får ont av att lägga på något, samtidigt som arbetet med att bygga dem gör att jag skulle behöva det. Därför har jag sagt nej. Men om någon är intresserad så kan jag göra undantag. I mitt tycke är det en rätt häftig pryl att koppla in i blaupunkten.
För flera år sedan när jag köpte min första bilstereo med mp3 insåg jag att jag aldrig mer skulle köpa en bilstereo med CD-spelare. CD är i mitt tycke lika utspelat som kassetten var för några år sedan. När man insett det, inser man ganska snart att det inte längre finns någon mening med att installera moderna bilstereos, i instrumentpanelen eller i dolt i handskfacket. Antingen kan man köpa en sådan här liten spelare (som har radio, mp3 och Bluetooth) och dölja någonstans och koppla till ett slutsteg (som ger bättre ljud än vad en förstärkardel i en bilstereo gör) eller om man vill att det ser original ut gör man som jag och kopplar den till blaupunkten och får alla funktioner som en modern bilstero har fast i en 40+ år bilradio. Sen kan man koppla ett slutsteg till blaupunkten och man har dessutom bra ljud.
Jag skaffade en liten kinesisk 20w RMS förstärkare med inbyggd radio, minneskortsläsare, usb (som både läser alla mp3-format och laddar mobil) samt mp3 ingång på en stor svensk auktions-sajt för runt 350 spänn. Det fina i kråksången är att den går alldeles utmärkt att montera i radiofacket i bubblan! Naturligtvis så gick hela installationen så bra att när jag vände ryggen åt min tvååring i femton sekunder hann karmalagen ifatt mig. (Han högg en skruvmejsel i usb-kontakten så hela skiten kortslöt när jag startade den). Jag ska skaffa en likadan förstärkare snarast.
hur fungerade dina lösningar med koppling till slutsteg/ baslåda orka den driva? gillar och är inne på samma banor att inget ska synas men kan gärna få höras!
så jäkla fränt har själv funderat på liknande projekt och trots att jag läst flera gånger fattat jag inte hur du har kopplat så att den går via radion? förklara gärna så en treåring fattar
han har gjort egna kablar som funkar kanon bra,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=16476
Skall finnas en kabel man kan koppla i utaget bak på en bilradio sen är det en
kabel med stereopropp docka in i en extern spelare. (såg en sådan på tradyra)
Sen har vi en annan skoj grej ni som har diggat in på stereo8
en ipod inbyggd i ett stereo8-band.
http://youtu.be/63kxRMJA69w
Visst går det att koppla till slutsteg/ baslåda. De minneskort/USB/bluetooth spelare jag byggt på driver inga högtalare av sig själv utan kodar bara av signalen och fungerar som ett slags "förförstärkare" och är just tänkta att koppla till någon slags förstärkare.
Jag har ju valt att integrera blaupunktradion i mina byggen. Kör man med slutsteg är detta egentligen onödigt för själva ljudet, men jag tycker det är ballt att spela mp3 via radion och bygga ut med förstärkare från den. Utsmyckning och funktion skall kombineras
Ja blaupunktradion (även andra märken) har en DIN-kontakt som jag kopplat in mig via. Den användes för att koppla in skivspelare när det begav sig och är som gjord att koppla in mp3 idag Har man ingen DIN-kontakt på sin radio går det att göra en liknande anslutning genom att löda in sig tex vid volympotten. Vill man att radion skall fortsätta fungera behöver man en växlande funktion tex som adaptrarna jag byggde. Tror jag lagt ut en hel del info om detta? I några av mina byggen har jag löst det så att man växlar med fjärrkontrollen till mp3 spelaren. Bygget i bubblan blev jag riktigt nöjd med, där jag gömde allt under baksätet, startar när man slår på radion och sedan har jag lödit/dragit om mp3 spelarens IR-mottagare så att jag kan styra allt framifrån med fjärren.
Roliga byggen!
Askoppen är ju en elegant lösning, även om jag funderar på att bygga in en sån här inuti Blaupunkt Frankfurt, låta några av band-knapparna styra play-paus (via t ex extra switchar, men det är lite ont om plats).
Vore ju flott med ett SD kort fulltankat med vintage radio, så vintage radion bara spelade gammal radio...
http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=T … 7675.m4100
Hmmm... kortet är inte så stort...
... en stabb för 12v till 5v borde få plats utan större problem också.
Haken brukar vara att få det mekaniskt stabilt och avstört nog... (även om den här grejen funkade i hemmet)
Blir nog suveränt! Håller på att bygga något liknande, fast där blir hela innandömt utrensat
http://s169.photobucket.com/user/pickabay/media/7BD3292A-BA49-421A-97B2-7DCB46B60B1B_zpsbnd0apsq.jpg.html]
Har någon provat att gömma högtalare _helt_? Eller typ bara köra diskanten genom lilla högtalargallret och komplettera med Exciters för dörrsidorna (dvs vibrerande magnet-element som "gör en högtalare av vad man skruvar fast det på".
Typ:
från: https://www.amazon.de/gp/product/B0057G … KAKR8XB7XF
eller
I två av mina 12v bilar har jag en koaxialhögtalare i original uttag (som blaupunktradion får driva) och så kompletterat med en platt aktiv bas som går att gömma under sätet/ annat ställe. Ger rätt trevligt ljud, ffa basen brukar annars drunkna i motorljudet.
I Bubblan har jag två små högtalarlådor (sateliter från hemmabio/data) gömda under framsätena, vinklade uppåt/framåt. Tycker detta ger bra ljud som "kommer upp" under instrumentbrädan. Förvisso hade jag tidigare även en högtalare i originaluttaget men nu sitter det en varvräknare där istället. Hade tänkt ersätta detta med en mindre diskant bakom lilla gallret, då 60an ändå inte har tankmätare.
I två av mina 12v bilar har jag en koaxialhögtalare i original uttag (som blaupunktradion får driva) och så kompletterat med en platt aktiv bas som går att gömma under sätet/ annat ställe. Ger rätt trevligt ljud, ffa basen brukar annars drunkna i motorljudet. ... (kortat).
Låter ju lysande. Får prova vad man kan göra av utrymmet under stolarna.
--- By the way, har du sett vad den här snubben gjort med en Mustang-radio? Påminde lite om några av dina projekt: http://forums.vintage-mustang.com/vinta … ect-2.html Listig lösning med microswitchar som hämtar info från originalknapparna.
Här en som byggt in en DAB-radio via microswitchar+extrakort för dubblering av funktionerna:
http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=447407
EDIT:... och här ett ställe som verkar sälja konverterade gamla radios. En del pengar, men dom ser fina ut. http://www.tadpoleradios.co.uk/RadiosFo … l=Standard
Man vill ju kunna fjärrstyra telefon (eller vad det nu är) direkt från Blaupunktens knappar - utan att sabba radion.
Lurar på, 5 microswitchar, som kan läsa av Blaupunkt mekaniken, som kan styra via motstånd (eller en sån där liten MP3-modul)
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Bilstereo » USB/ minneskortläsare i gammal blaupunkt - nu med Bluetooth
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.