Lägger upp lite bilder från min blogg här...
Fick tipset av en jobbarkompis (som fö är reggad på forumet, han kanske kommenterar något i tråden?;)) som hämtat en barndoor från samma ställe. När man ser bilderna (de 2 första nedan) jag fick så undrar jag hur jag kunde ge mig in på detta...
Bilen är ett skogsvrak från sundsvallstrakten som stått i en backe där skrot och skräp tippats, Skrotet hade fyllts på så att "marken" (topppen på tippen) var i nivå med taket på bilen, märkligt nog så hade ramtunneln" inte rostat - som man kan se på bilderna är mycket chassigrejjor ovanligt bra, men eftersom det forsat in vatten var givetvis golven tvärslut.
Tanken är att bygga en brukssplit, ev med senare låda delsynkad låda. Men med splitutseende.
Eftersom jag blev farsa för ett drygt år sen har arbetet gått lite trögt sista året, men tanken är komma igång igen så smått....
Tyvärr var jag inte split-kunnig då jag hämtade denna och slängde rester av golv, stolschassin och lite annat som jag nu i efterhand borde sparat.
Bilen skrotades 1963, och måste därav ursprungsbesiktigas. Redan fått ett godkännande på första steget, så nästa nålsöga är bilprovningen... ett tag kvar väl.. 
Gick inte att komma intill med lastbilen, så vi fick kapa isär och bära bilen genom skogen bit för bit. Att rädda detta som "en hel bil" hade varit omöjligt.

Här är bilen uppgrävd och ställd ovanför tippen:

Skräpet hemsläpat.
Jag inhandlade en kaross från 1953 som var callook-misshandlad. Har även under tiden köpt massa lösa delar. Plattan lagats med nyare platthalvor, nästa steg är att få dit fram & bakvagn samt sedan flytta över bakruta och instrumentpanel.
Karossen från 1953 är faktiskt, förutom kasst lagad och ombyggd, väldigt frisk i trösklar etc. Så från splitten blir det ju bara bräda och bakfönster, samt ramen... Den grå är altså 53an, det andra är en 64 kaross jag köpte billigt och tänkt använda innan jag hittade 53an, men slutade med att jag kapade ned för den var för sopslut.
Reparation av bottenplattan gjordes andra halvan av 2009;

Uppfräschad osynkad växellåda som kommer från en annan bil:
En redan sönderkapad donator för bromsar, samt ev senare om jag vill ha nyare framvagn och låda - har inte bestämt ännu - men för ursprungsbes ska osynkad låda och splitframvagn monteras. Lutar nog åt att det istället blir en delsynkad låda då de sägs passa nästan rakt av - och troligen är jäkligt mycket mera lättkörd i storstadstrafik... Bilen är ju tänkt att kunna användas till vardags...
Montering av karosslist, med spik, biltemas vindrutetätning och sikaflex:

53 karossen provmonterad på plattan.
En tysk manual i nyskick jag snubblade över.
Lite mera delar:

NOS handbromswire (jag kapade av de som satt på av okunskap att de inte gick att köpa nytillvekade).
Var tvungen att städa lite, då spitvraket "dumpats" i mina föräldrars trädgård, så fick kapa ned det litegranna.
Instrumentpanelen bortkapad.
Bakpartiet bortkapat.

Inköpta mätare, finns även en fräsch ratt som ej är med på bild.
Saknar podden till klockan.
Handtag från splitbuss med SG-låscylinder som jag moddat för att passa min nyckel från ovalrutan.
Fick mina nycklar från beetlekey förra veckan (http://www.kaeferschluessel.de/) - en nyckel med VW logga plus en extranyckel i icke VW utförande för mycket vettiga pengar, original ska det vara HUF märkt nyckel men... detta duger, tror de såg ut så här om man fick en ny tilverkad på VW verkstad.... Kaeferschluessel rekommenderas verkligen!

53 karossen ska altså byggas om till split. Lite synd då ju det inte finns massor med 53 ovaler precis, men den var så misshandlad så att man nästan får tårar i ögonen. Men konstigt nog verkade den varit hyfsat rostfri innan misshandeln började. Tex är främre mittplåten sönderkapad och ombyggd till (tror jag) 1302 huvlås... Varför? Vet ej. Men säkert coolt på callook tiden?
För den som vill läsa om allt möjligt strunt finns hela bloggen på; http://fridaysplit.blogspot.com/
Startade faktiskt svetsen förra veckan för första gången på lääääänge...
La igen några hål nån borrat upp i framvagnen, samt svetsade dit en saknad mutter för karossinfästning framvagn...

Och fixade klart 2st karossmuttrar för främre fästet... men den ena studsade iväg nånstans när jag plockade ihop - kanske ned i nån sophink eller under nån bänk... Så jag lär väl få såga ut en till, tur man gängade 2st extra hål i plattjärnet när man ändå var på g med det...

Tidigare i veckan var det dags att jobba lite på bilen när man hade fixat barnvakt av farmor... så åker man på ryggskott, dock ett milt sådant...
Men lite jäklar anamma och ett par voltaren och lite thinnerdimma som bedövning så blev det ändå något gjort på bilen...
Lite mer än det på bilderna blev målat, men som vanligt hade jag bara en usel mobilkamera med mig...

Långsamt framåt iallafall...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

Hade vart kul, då ju chassiet sist stod på hjul 1963...