1 Senaste redigerad av johan_l (2011-01-20 21:44:43)

Lägger upp lite bilder från min blogg här...

Fick tipset av en jobbarkompis (som fö är reggad på forumet, han kanske kommenterar något i tråden?;)) som hämtat en barndoor från samma ställe. När man ser bilderna (de 2 första nedan) jag fick så undrar jag hur jag kunde ge mig in på detta...

Bilen är ett skogsvrak från sundsvallstrakten som stått i en backe där skrot och skräp tippats, Skrotet hade fyllts på så att "marken" (topppen på tippen) var i nivå med taket på bilen, märkligt nog så hade ramtunneln" inte rostat - som man kan se på bilderna är mycket chassigrejjor ovanligt bra, men eftersom det forsat in vatten var givetvis golven tvärslut.

Tanken är att bygga en brukssplit, ev med senare låda delsynkad låda. Men med splitutseende.

Eftersom jag blev farsa för ett drygt år sen har arbetet gått lite trögt sista året, men tanken är komma igång igen så smått....

Tyvärr var jag inte split-kunnig då jag hämtade denna och slängde rester av golv, stolschassin och lite annat som jag nu i efterhand borde sparat.

http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Sum8PpY7IUI/AAAAAAAAAI8/jeaAWGN--j8/s320/splittsopan2.JPG

http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Sum8MqjP7hI/AAAAAAAAAI0/1x76j8fbfOQ/s320/splittsopan.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SwhO9PIBeVI/AAAAAAAAAKk/emTMj0db0ZA/s320/reg1.JPG
http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SwhO-BlzbWI/AAAAAAAAAKs/ZRhQEqv1usk/s320/reg2.JPG

Bilen skrotades 1963, och måste därav ursprungsbesiktigas. Redan fått ett godkännande på första steget, så nästa nålsöga är bilprovningen... ett tag kvar väl.. ICQ/ab
http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SxQwdCCeHVI/AAAAAAAAALs/Ir5hH7JVu3s/s320/ursrungskontroll_SML.JPG

Gick inte att komma intill med lastbilen, så vi fick kapa isär och bära bilen genom skogen bit för bit. Att rädda detta som "en hel bil" hade varit omöjligt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/474575.jpg

Här är bilen uppgrävd och ställd ovanför tippen:

http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Slb3RIgSUyI/AAAAAAAAAAU/DQInqJJOcgc/s320/splitiskogen.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/474567.jpg

Skräpet hemsläpat.

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SxBFzp9DedI/AAAAAAAAALM/Ns-99hU9MJo/s320/splitfram.JPG

http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SxBF3DAQx0I/AAAAAAAAALU/bLldxPPe7rM/s320/splitbak.JPG

Jag inhandlade en kaross från 1953 som var callook-misshandlad. Har även under tiden köpt massa lösa delar. Plattan lagats med nyare platthalvor, nästa steg är att få dit fram & bakvagn samt sedan flytta över bakruta och instrumentpanel.

Karossen från 1953 är faktiskt, förutom kasst lagad och ombyggd, väldigt frisk i trösklar etc. Så från splitten blir det ju bara bräda och bakfönster, samt ramen... Den grå är altså 53an, det andra är en 64 kaross jag köpte billigt och tänkt använda innan jag hittade 53an, men slutade med att jag kapade ned för den var för sopslut.

http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SlceX2w9ZII/AAAAAAAAABM/kE8w7kRuhDg/s200/53kaross.JPG

http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/StiwDbnjREI/AAAAAAAAAH8/Y3slj3PMb5s/s320/lastat.JPG

Reparation av bottenplattan gjordes andra halvan av 2009;

http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SohwszW54WI/AAAAAAAAABc/Jcd_0gYU49Y/s200/under.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SqNv2URBoDI/AAAAAAAAADs/PJPUc5ZBKLQ/s320/pluggsvets.JPG

http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SqtZdfT-URI/AAAAAAAAAEM/Id16wsAfAc4/s320/plattamedkitt.JPG

http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SrPU8crPp5I/AAAAAAAAAEs/GLs8IoeUl8o/s320/framehead1.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SrPWrsI0yFI/AAAAAAAAAE0/wgTXsTnoomE/s320/framehead2.JPG

http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SrPXQCzce6I/AAAAAAAAAE8/na41l2ZK5RM/s320/pedal.JPG

http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SqNvtxIxtKI/AAAAAAAAADk/TkFNsz4PPEM/s320/primer.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Sr0Zubif0OI/AAAAAAAAAFE/Vq5EnIQfVMM/s320/painted0.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Sr0aBFhhXwI/AAAAAAAAAFM/ARKXODECPXE/s320/painted1.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Sr0buNmwuhI/AAAAAAAAAFc/mmxXVuM1FpU/s320/painted2.jpg

Uppfräschad osynkad växellåda som kommer från en annan bil:
http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Ss-DCzRsMRI/AAAAAAAAAG8/XSDtTvdSqaw/s320/gear2.JPG

En redan sönderkapad donator för bromsar, samt ev senare om jag vill ha nyare framvagn och låda - har inte bestämt ännu - men för ursprungsbes ska osynkad låda och splitframvagn monteras. Lutar nog åt att det istället blir en delsynkad låda då de sägs passa nästan rakt av - och troligen är jäkligt mycket mera lättkörd i storstadstrafik... Bilen är ju tänkt att kunna användas till vardags...
http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Stiu3IOFAFI/AAAAAAAAAH0/TGmO_zJPhA8/s320/avlastn.JPG

Montering av karosslist, med spik, biltemas vindrutetätning och sikaflex:
http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/S1IbefjbdVI/AAAAAAAAAOk/xiL937jjcoU/s320/halpipa.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/S1IcCDJ3etI/AAAAAAAAAOs/INJJvkJe7Vk/s320/list_lim1.jpg

53 karossen provmonterad på plattan.
http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SusyivSTPEI/AAAAAAAAAJs/ZcICzg5xugw/s320/30okt6.JPG

En tysk manual i nyskick jag snubblade över.
http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/Sww3QT7ptsI/AAAAAAAAALE/z39kolbdi24/s320/DSC01773.JPG

Lite mera delar:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/634983.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/S7uB64uSWdI/AAAAAAAAAPM/4LZ__36saAw/s320/damper.jpg

NOS handbromswire (jag kapade av de som satt på av okunskap att de inte gick att köpa nytillvekade).
http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/S8N-vOkM0GI/AAAAAAAAAPc/jOr5x3AoPh0/s320/tradera_bromswire.jpg

Var tvungen att städa lite, då spitvraket "dumpats" i mina föräldrars trädgård, så fick kapa ned det litegranna.

Instrumentpanelen bortkapad.
http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TIUp24br2kI/AAAAAAAAAQs/HwAHTe5d-S8/s320/SPLITTEN_IP.jpg

Bakpartiet bortkapat.
http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TIUqSdGikUI/AAAAAAAAARE/v5m2b6K3ZFc/s320/SPLITTEN_bak.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TKOamKieHrI/AAAAAAAAARQ/vjCRzR7Z8gs/s320/others.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TNLOLpauggI/AAAAAAAAARk/qxPTWZLKgX8/s320/framsida.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TO98nFaZbeI/AAAAAAAAARo/PDtc_WtRSl4/s320/framsk%25C3%25A4rm.jpg

Inköpta mätare, finns även en fräsch ratt som ej är med på bild.
http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TSQyHfkjK-I/AAAAAAAAASI/JOn3vlttkcI/s200/pod.jpg

Saknar podden till klockan.
http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/SpL4zOgf51I/AAAAAAAAADc/lJfiRyzWWX0/s320/clock.JPG

Handtag från splitbuss med SG-låscylinder som jag moddat för att passa min nyckel från ovalrutan.
http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TSQ3R3ewIXI/AAAAAAAAASQ/WD9r6D1nTDg/s200/handtag.jpg

Fick mina nycklar från beetlekey förra veckan (http://www.kaeferschluessel.de/) - en nyckel med VW logga plus en extranyckel i icke VW utförande för mycket vettiga pengar, original ska det vara HUF märkt nyckel men... detta duger, tror de såg ut så här om man fick en ny tilverkad på VW verkstad.... Kaeferschluessel rekommenderas verkligen!

http://1.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TSQ38X9lDuI/AAAAAAAAASg/InG9JWcqU4I/s200/key2.jpg

53 karossen ska altså byggas om till split. Lite synd då ju det inte finns massor med 53 ovaler precis, men den var så misshandlad så att man nästan får tårar i ögonen. Men konstigt nog verkade den varit hyfsat rostfri innan misshandeln började. Tex är främre mittplåten sönderkapad och ombyggd till (tror jag) 1302 huvlås... Varför? Vet ej. Men säkert coolt på callook tiden?


För den som vill läsa om allt möjligt strunt finns hela bloggen på; http://fridaysplit.blogspot.com/

Startade faktiskt svetsen förra veckan för första gången på lääääänge...

La igen några hål nån borrat upp i framvagnen, samt svetsade dit en saknad mutter för karossinfästning framvagn...

http://3.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TS__1kM3GZI/AAAAAAAAASw/b4gNcPJrhEY/s1600/karossframvagn.jpg

Och fixade klart 2st karossmuttrar för främre fästet... men den ena studsade iväg nånstans när jag plockade ihop - kanske ned i nån sophink eller under nån bänk... Så jag lär väl få såga ut en till, tur man gängade 2st extra hål i plattjärnet när man ändå var på g med det...

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TS__r7nvlUI/AAAAAAAAASo/pzIUbwHEfdg/s1600/karossfram.jpeg

Tidigare i veckan var det dags att jobba lite på bilen när man hade fixat barnvakt av farmor... så åker man på ryggskott, dock ett milt sådant...

Men lite jäklar anamma och ett par voltaren och lite thinnerdimma som bedövning så blev det ändå något gjort på bilen...

Lite mer än det på bilderna blev målat, men som vanligt hade jag bara en usel mobilkamera med mig...

http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TTc4hbRTqCI/AAAAAAAAATI/sgLGs_u0DTw/s200/framvagn1.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TTc4iDg2shI/AAAAAAAAATQ/QJXYcdAJyx0/s200/framvagn2.JPG

http://2.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TTc4iXjP0sI/AAAAAAAAATY/PO3bY_5Ss2s/s200/trumma1.jpg

Långsamt framåt iallafall...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Fick till ett par timmar i garaget igår...
http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TUJwRjEVy3I/AAAAAAAAAUI/TR3svK3Mkbg/s200/monteradfv%2B%2528Small%2529.jpg

Se bloginlägg för mera bilder...
http://fridaysplit.blogspot.com/2011/01 … ering.html

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Härligt Johan - det rör på sig ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4

Bra jobbat!

Alte Liebe rostet nicht!

5

Lite till jobbat, men glömde helt av att ta någon bild...  ICQ/ad 

Jag monterade iallafall växellådan och fick empiriskt lära mig hur man lättast monterar "dörrstängardämpare"... De är ju lite annorlunda splittarna...

Tyvärr har mina baktrummor (eller snarare en hel bakvagn inkl ramgafflar) snöat in... Tillsammans med nästan alla lösa fälgar/däck jag har... Så jag kunde inte "ställa ned" bilen trots att fram och bakvagn var på plats... ICQ/ac Hade vart kul, då ju chassiet sist stod på hjul 1963...  ICQ/ag

Sen upptäckte jag också att jag troligen har nåt hål i bränsleröret... ICQ/ac  Eller fungerande inte mitt "täta i ena änden och blås i andra" test...  Har inte kommit så långt i monteringen av karossen så den är fortfarande lätt att lyfta av, en kompis säger att han monterade nytt bränslerör utan att lyfta karossen - i verkstadshandboken säger de att man måste lyfta karossen och att man matar in röret framifrån och "möter upp" med en 4mm ståltråd man matar i bakifrån och sticker in i röret så att det hittar ut i bak på ramgaffeln... Nån som har tips eller alternativa metoder?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Bränsleröret på mitt -59 projekt var fullt med gegga och när jag provade å blåsa hände inte ett smack så jag böt det mot ett 6mm hydralolje rör.
Jag matade in röret framifrån, iof så gjorde jag det samtidigt som jag IRS konverterade så jag hade plattan lite uppkapad baktill å fick ut det lite lättare genom ramgaffeln...

7

Vilket material är röret av?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Om du letar efter bra bensinrör så har jag lite sopparör i alu-legering hemma. gjord för bensin/e85/metanol och legeringen gör att den inte blir skör när det skakar och vibrerar. dock lite större dim (9.5mm)

9

På min split har dem monterat ett koppar rör utanför ramtunneln invändigt i bilen , när jag såg det tänkte jag så där kan det väl för fan inte se ut. Default/yikes
Men av en händelse så satt jag o läste VW´s verkstadsrepbok (original), och där hade dem en beskrivning på alternativ dragning på bränlseröret, som på min bil, så nu låter jag det vara, syns ju åndå inte. ICQ/ab

10

Kuus skrev:

På min split har dem monterat ett koppar rör utanför ramtunneln invändigt i bilen , när jag såg det tänkte jag så där kan det väl för fan inte se ut. Default/yikes
Men av en händelse så satt jag o läste VW´s verkstadsrepbok (original), och där hade dem en beskrivning på alternativ dragning på bränlseröret, som på min bil, så nu låter jag det vara, syns ju åndå inte. ICQ/ab

Jo, har sett det i boken, är ju iofs ett alt, men karossen ligger ju bara löst på och nästan allt annat som enl vhandbok ska väck för att dra in ett nytt rör innuti ramen är inte monterat ännu... men polarn trodde röret var av koppar och då vore det ju konstigt om det rostat av... kanske fungerade inte mitt "blåsjobb" nå bra, ska inte till garaget igen förrn slutet nästa vecka, då ska jag prova att plugga med en gummiplugg i änden och även ta fram tryckluften. Men är röret i koppar och bilen ju bara "gått" 13 år vore det märkligt om det var slut... För koppar lär väl bara nötas av... Man kan ju alltid hoppas...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11 Senaste redigerad av Kuus (2011-02-03 11:58:33)

Var precis ut i garaget, mitt gamla bränsle rör sitter kvar, så jag tog  en magnet o prova, det fäste,så det är nog stål rör monterat original,.
ja du har rätt i att montera det som det ska vara.  När du åndå har gått om plats ICQ/ab

12

Kanon! Tackar, då ska jag köpa mig ett rör till nästa vecka... För ett stålrör som stått 50 år i skogen är nog slut, eller kommer bli det rätt snart...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Kul att det går framåt!
Jag bytte på en 66a och började montera röret bakifrån i rambenet och det var smidigt. Bockade det 90 grader när det kommit genom luckan fram och drog sen tillbaka det en bit. Kollade aldrig materialet så noga men det var svartklackat och färgen hade börjat lossna. Såg ut som det var koppar under färgen.

California über alles, über alles California

14

Originalet är förkopprat stålrör, samma typ av rör används också på motorn på äldre bilar, förkoppringen ger ett visst rostskydd ICQ/ad

15

Ja där ser man, låter rimligt också då koppar rostar sämre än stål.

California über alles, über alles California

16

Rolig tråd. ICQ/ab bra jobbat.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

17

nice !!
bra jobba ICQ/ab

ålands volkswagen klubb på facebook