som rubriken är det möjligt att få bilen besiktigad med ett sådant ingrepp? på en bil med irs och porsche drivknutar som ska tåla (mera)? vinkel, framflyttningen handlar om ca 80-100 mm
Är det bara växellådan som flyttas fram.. hur går det med torrisions röret ..... det brukar behöva kapas vid dylika till tag fjäderstavar osv.. .... och då blir hela bakvagnen ju något lösare i hullet.../mer modifiering...
Berätta gärna mer om detta bygget / tänkta bygget..
Vid tveksamheter hör med Sfro.. dvs en besiktningsman i din närmaste ...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
har börjat riva ner/kapat lite i en 1302 och ja det är enbart växellådan som skall flyttas fram. detta p.g.a en fuktskadad passat/golf diesel ska bo där. har kapat ur splinshylsan ur torisonsröret
och den skall delas i två delar som svestsas fast i varsin sida av växellådan och med torisions stavar från en äldre bil så blir det lagom längd. den biten verkar genomförbar men det skall självklart kompenseras att torisionsröret är kapat med diverse förstärkningar.
framflyttningen är endast för att motorn ska gå under huven, det längsta jag skulle kunna sträcka mig till är utflyttade gångjärn åt huven, men helst inte...
folk byter ju drivlinor i andra bilmodeller/märken och då hamnar väl knappast växellådorna lika, men de allvarligaste med mitt tänk är väl det kapade röret följt av taskiga vinklar åt drivknutarna
För att regga med motorbytet åker du förmodligen på en reg för ombyggt fordon.. Då du troligen får för hög effekt och vrid för en vanlig reg besiktning för ökad effekt..
Ombyggt fordon innebär att du måste byta både motor och låda.. Sedan bromsar... Till icke original för att uppnå kvoten.
Men som innan prata med en Sfro besiktinigs man för klara besked.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Angående torrisions stavarna så kan man ju flytta ut den yttre delen genonm att förlänga med en rörbit.. Men det kanske inte får plats i skärmen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
I och med att han har IRS så funkar det ju som Skrot säger att istället för irs original långa torsionstavar använda sej av standard korta torsionstavar med IRS egna svärd. Då blir ju stavarna 123mm kortare i mitten av bilen. Dvs. han får totalt 246mm rum mellan stavarna för lådan. Bara genom att flytta centrumsplinesröret utåt till båda sidor. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Hmm då borde man ju kunna flytta fram en 5växlad subarulåda och slippa göra uttag i bakkant för cylindrarna....
(detta under förutsättningen att man vänt rotations riktningen i nämda låda med grejer från subbagear. )
Det känns bra... Får nog beställa ett kit till.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
angående motoreffekten så bör den inte vara för hög, verkar ju som om det är ok med 78 hk på bilarna efter 70- och skivbromsar eller ej verkar ju heller inte spela någon roll? inte enligt sfro boken. vridmomentet vet jag dock inte hur det blir med?,
jag menar alltså att det inte skulle behövas en sfro besiktning?
Är jätte nyfiken på vilken växellåda som du använder
Jag hoppas du vet att man vill ha vinkel på drivknutana för dom skall få rätt smörjning(0,2-0.5 grader)
När jag lekte med 944 på bana så hadde vi ett helvete att få dom å hålla när vi sänkte bilen
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
hehe, tänkte köra med original växellåda fast annan utväxling, tyckte att jag läste någonstans att porsche 911 fick växellåda framflyttad 57mm 1969 kan det stämma? visserligen kanske drivaxlarna är längre på en 911 så antalet grader är ju färre, har även för mej att jag läst någon annan stans att de flyttat fram växellådan på en 911 med en tum och de skulle tydligen hålla.
men någon har kanske en annan uppfattningar/erfarenhet?
vid framflyttning med 100 mm blir vinkeln ca 15-16 grader, de kanske är döden för en drivknut? men en 930 knut ska väl hålla för mer? 24 grader?
Ska man tolka bilden som att det är fritt med vridmoment? eller har de bara tänkt sig att det inte blir någon större skillnad?
hehe, tänkte köra med original växellåda fast annan utväxling, tyckte att jag läste någonstans att porsche 911 fick växellåda framflyttad 57mm 1969 kan det stämma? visserligen kanske drivaxlarna är längre på en 911 så antalet grader är ju färre, har även för mej att jag läst någon annan stans att de flyttat fram växellådan på en 911 med en tum och de skulle tydligen hålla.
men någon har kanske en annan uppfattningar/erfarenhet?vid framflyttning med 100 mm blir vinkeln ca 15-16 grader, de kanske är döden för en drivknut? men en 930 knut ska väl hålla för mer? 24 grader?
Det var well för tyngd punkt förändringen man flyttade lådan
På 944an längde man IRS armana för det var lättare (så har jag gjort)(20mm på räsen)
Om du har den så mycket hk så du behöver 930 löbroknutar (mer än 250whk ) (ps dom är jävligt tunga)
Dina knutar som sitter som std klarar lätt 150whp om dom är ny in fettade (man kan byta till gti inre knut)
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
På 911 flyttades ju inte lådan framåt på -69 utan bakhjulen bakåt.... äldre sk. Shortwheelbase är axelavståndet 2211mm medan nyare Longwheelbase har 2268mm axelavstånd...
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Hur var det ned RPB Piraya som hade mittmotorbygge där var väl växellådan vänd?
och godkändes.
1968 när RPB byggde mittmotorbilen så godkändes den som ombyggt fordon, nu drygt 40 år senare så ser reglerna lite eljest ut och det skulle vara möjligt att registrera en mittmotorbil som ett amatörbyggt fordon.
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976
16 2015-02-12 17:50:33 Senaste redigerad av skrot (2015-02-12 17:52:22)
Det var well för tyngd punkt förändringen man flyttade lådan
På 944an längde man IRS armana för det var lättare (så har jag gjort)(20mm på räsen)
Om du har den så mycket hk så du behöver 930 löbroknutar (mer än 250whk ) (ps dom är jävligt tunga)
Dina knutar som sitter som std klarar lätt 150whp om dom är ny in fettade (man kan byta till gti inre knut)
hur menar du nu? är 75hk mycket om man har 15-16 graders vinkel på drivaxlarna? tror du att drivknutarna kommer att hålla? alltså typ dessa knutar http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=4485
Jag kan inte förstå hur du får 15-16 garder på knuten ( mät från drivaxel till knut och dela i två så får du vinkelen) när bilen står på backen
Jag har användt typ1 knutar på räserbilen i tio år då lämnader maskin 351,@422 nm och drog av en ytter knut
så jag bytte till typ2 på dom yttre
när maskin lämnade 400+ och 550 nm bytte jag till 930 knutar
Efter som du skall använda sothora motor på 76hk så är det nästan som gå över ån för att hämta vatten med 930 knutar
Om du skall ha en jävligt bra knut för rimliga pengar så skulle jag köpa en inre golf GTI knut eller typ 2 knut så slipper du byta drivaxlana
// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
18 2015-02-12 21:47:27 Senaste redigerad av skrot (2015-02-12 21:48:23)
ok här är ännu ett dåligt försök av mej att förklara vad jag menar (tänker fel)
vet dock inte riktigt hur långt det är från centrum på drivknutarna så det är bara ett cirka mått, eller ja allting blir ju cirka mått då
Vet inte om du tänker fel
Det måttet som du har ritat som 15g ser ut som bilen står på pallbockar ( dela med 2 = 7,5 grad på knutvinkelen)
Om jag inte minns fel så är drivaxelen 578mm(15,5/8")
en bild på min skit som står på ballbockarna med 930 knutar När den står på backen så är det bara 1,5grad
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
det jag ritat ska föreställa uppifrån, inte framifrån eller bakifrån, ska inte flytta upp lådan utan framåt.., eller så missförstår jag dig helt enkelt 
Det är nog så att teckningen är uppifrån och skrot menar vinkeln som blir pga att lådan flyttas framåt. Dvs att axlarna pekar bakåt och därmed så blir väl fjädringsvägen på axeln begränsad i knuten. Eller?
Hej
Exakt den operationen har jag gjort, åkt med och besiktat i många år. Jag byggde om för att för att höja Porsche 915 lådan till rätt höjd, då kom växelföraren mitt i torsionsröret. Kapade bort mellan rampiporna och flyttade innersplinsen utåt, körde med korta stavar och svärd med utstickande del för yttersplinsen.
På undersidan rampiporna förstärker fästet för växellådan och på ovansidan ett rör, gör man allt snyggt kommer inte besiktiningen ens att märka det tror jag.
/Juggas
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition
Sen angående knutar och drivaxlar så kolla på skroten efter Ford Granada 3.0 samma dimension på knutar och samma splines som Porsche, drivaxeln är oxå längre och kanske passar den som handsken för annars får du korta den, den borde hålla även om den är "fulkortad" för din effekt.
/Juggas
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition
det jag ritat ska föreställa uppifrån, inte framifrån eller bakifrån, ska inte flytta upp lådan utan framåt.., eller så missförstår jag dig helt enkelt
Det var mistförstånd där
Om du kollar lite närmare så ser du att mina armar sitter lite längre bak
så det är nästan raka som på 944 (s2)
Kolla med Juggas hur han fixade till det eller så köper du hans gammla chassi
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hej
Exakt den operationen har jag gjort, åkt med och besiktat i många år. Jag byggde om för att för att höja Porsche 915 lådan till rätt höjd, då kom växelföraren mitt i torsionsröret. Kapade bort mellan rampiporna och flyttade innersplinsen utåt, körde med korta stavar och svärd med utstickande del för yttersplinsen.
På undersidan rampiporna förstärker fästet för växellådan och på ovansidan ett rör, gör man allt snyggt kommer inte besiktiningen ens att märka det tror jag./Juggas
du råkar inte ha nå bilder på förstärknigar å sånt , vore kul att se. föresten hur mycket flyttade du fram lådan?
