På en folkamotor finns bara en kam, är den 108° så är den 108° det går inte att ändra på men man kan som du skriver flytta öppningsgraden framåt eller bakåt med ett ställbart kamdrev. Vilket man även kan göra med en kam som är 105° respektive 112° då 105° kammen fortfarande kommer att ge mer bottenvrid, hur du än vrider och vänder på det kommer du inte ifrån det faktum.
27 2015-02-12 21:08:06 Senaste redigerad av MrPete (2015-02-12 21:31:04)
Klart att lobcenter kan vara olika, men det är bara vad nocken står i då kammen är nolljusterad, sen kan man flytta ett antal grader åt varje håll, men det flyttar både insug och avgas då det bara är en pinne.
Vad som aldrig ändras genom inställning är som du skriver lobseparationen, dvs det som ger överlapp mellan insug och avgas. Har man dubbla kamaxlar kan man vrida den ena eller den andra för att ange olika överlapp mellan insug och avgas.
Som sagt, det är skillnad på lobcenter och lobseparation. Lobcenter går att ändra, inte lobseparation (med en kamaxel för både insug och avgas på samma pinne).
Alternativt att det är så att när man annonserar som 106 lobcenter så menar man att bara insugssidans lobcenter är flyttat till 106 grader och således ökar avståndet till avgas = mindre överlapp, sämre verkningsgrad på höga varv = kamaxel för lägre varvtal och effektkurva i registret.
Smiter in med en liten fråga då på tal om att flytta fram/bak 2grader på kammen. Kan man vinna något på det? Flytta effektregistret upp/ned med varven eller något liknande?
Ja, man kan få olika effekt och effektregister genom att förskjuta kamaxel framåt eller bakåt.. Det är inga ny kusar som dyker upp men kamprofiler kan ofta matchas bättre till motorn och användningsområde.. För effekt på högre varv backar man kammen och rvärtom.
30 2015-02-13 07:43:39 Senaste redigerad av Silverbug (2015-02-13 17:18:48)
Äpplen och päron.. 
Det är mest på andra sidan atlanten man pratar om LCA, Lobe Center Angle, eller ibland bara Lobe Center LC. Det vill säga var kamnockens center är i förhållande till TDC. LSA är Lobe Separation Angle och något helt annat, dvs graderna mellan kamnockarna när kammen blev slipad. Det är bättre att titta på kam-korten för att jämföra olika kamaxlar, och se öppnings- och stängningstider. Exempelvis de flesta Engle är som standard framflyttade 4 vevaxelgrader, vilket gör att varvtalet flyttas ner något.

