1

Till min bubbla tänkte jag mig följande:

Konvertera en 1300dp till 1641dp med 2,5mm planade toppar(1600dp) och hårdare enkelfjädrar samt dubbla idf 40

Väljer mellan en W100 276 grader, 10,703 lyft med original vippor (tycker att 1,25 ger för lite för pengarna)

eller en FK-7 288 grader, 12,695 lyft med 1,4 vippor, räcker det med hårdare enkelfjädrar till denna?

Har fått lite olika bud angående FK-7 kamaxeln, dels att den kräver större toppar typ 40*35,5 samt större cylindervolym

En kamaxel som är för utväxlade vippor sliter väll mindre på lyftargalleriet i motorn ?

Vill ha en körbar maskin med maxvarv vid ca 5500  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Jag hade 105hk på 5200rpm med w110, std vippor, ventiler och hårda enkelfjädrar.

FK-7 låter ju roligare än w100 iaf ICQ/ae

3

Hej ni måste missupfattat det hela här med kamaxlar och vippor
Ja kamen är 288 Grader men vad är den på vippan i grader (det är det som gäller )
samma med en sådan där W100 med 1,25   efter som mät värdet är på 1,1 vippa
det är som att prata om äpple o päron
Ja kamaxelens mätvärde är sådant 276/288 g
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Även om motorn kommer att gå ändå så gör det inget om man matchar kammen till de toppar man har. Har man en kanal som slutar flöda vid 10 mm ger det inte så värst mycket att ha en kam som lyfter 12.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

jag fattar inte heller riktigt grejen med att stoppa i en vass kamaxel med toppar som inte matchar flödet.. slutar toppen att öka i flöde efter 10mm lyft finns ingen större vits med att stoppa i en kamaxel som lyfter 12-13mm.. öppen dörr men inget drag..

6

Jag kör med W100 och 1,25 vippor med originalventiler - mitt max varv 5500....
Ingen anledning till "vassare" kam, bara sämre vrid på lågvarv och högre(?) soppaförbrukning.

Däremot om du vill varva 6500...

7

Om du skall köra med 1 till 4 vippor så är nog FK-65 mer lik W100 än vad FK-7.
Nedan stulet från aircooled nets sida
The Engle FK65 is a very mild Ratio Rocker Grind. It is designed for 1.4-1.5 rockers, and it's specs are .342" Cam Lift, .478" Valve Lift (1.4 Rockers), 280 degrees of advertised duration, and 236 degrees of duration at .050", on a 108 Lobe Center.
This is a good cam for small or medium engines with very mild heads. It has a powerband from idle to 5000 RPM, with a silky idle. You can use any carb(s) with this with good results, even centermounts!

We recommend a Compression of 7.75-8:1, you can get by with single valvesprings with this cam.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

8

Nä 1:4 vippor var det nog inte tal om, däremot 1:1,4.  ICQ/ab

Sen är vi där med vrid när det är effekt man menar. Hur svårt kan det vara?  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Nä nu undrar jag om någon läste vad jag skrev ICQ/ad  ICQ/ad

PPRMicke skrev:

Hej ni måste missupfattat det hela här med kamaxlar och vippor
Ja kamen är 288 Grader men vad är den på vippan i grader (det är det som gäller )
samma med en sådan där W100 med 1,25   efter som mät värdet är på 1,1 vippa
det är som att prata om äpple o päron
Ja kamaxelens mätvärde är sådant 276/288 g
/// M

Nu skrev jag ju att om jag skulle ha en W100 kamaxel så skulle det vara med original 1:1,1 vippor

Sedan måste väll ändå  FK-7 durationen på 288 grader vara vad den är på vippan eftersom värdena på denna kamaxeln är beräknade med 1:1,4 vippor

10

Svwerker skrev:

Även om motorn kommer att gå ändå så gör det inget om man matchar kammen till de toppar man har. Har man en kanal som slutar flöda vid 10 mm ger det inte så värst mycket att ha en kam som lyfter 12.

Jag skrev "2,5mm planade toppar(1600dp) och hårdare enkelfjädrar samt dubbla idf 40"

"Har fått lite olika bud angående FK-7 kamaxeln, dels att den kräver större toppar typ 40*35,5 samt större cylindervolym"

Eftersom jag inte vet vad en original 1600dp flödar ställde jag frågan om jag behöver större toppar till en FK-7 och tydligen är det så

11

https://absolutman.wordpress.com/2012/1 … ridmoment/

Learning by experience is a great way to spend money...

12

RSK 718 skrev:

Om du skall köra med 1 till 4 vippor så är nog FK-65 mer lik W100 än vad FK-7.
Nedan stulet från aircooled nets sida
The Engle FK65 is a very mild Ratio Rocker Grind. It is designed for 1.4-1.5 rockers, and it's specs are .342" Cam Lift, .478" Valve Lift (1.4 Rockers), 280 degrees of advertised duration, and 236 degrees of duration at .050", on a 108 Lobe Center.
This is a good cam for small or medium engines with very mild heads. It has a powerband from idle to 5000 RPM, with a silky idle. You can use any carb(s) with this with good results, even centermounts!

We recommend a Compression of 7.75-8:1, you can get by with single valvesprings with this cam.

Har helt missat denna kamaxeln, låter intressant  ICQ/ab

Men lite högre komp än det vill man ju ha, jänkarna kan inte ha särskilt bra bensin  ICQ/ag

13

Toppen flödar inte bättre för att den är planad. Det gör de däremot med bearbetade kanaler, säten och ventiler. Större än original lär knappast behövas med den kamaxeln. Original 043:or går att få riktigt bra flås på även med 35,5mm insugsventil. (Drygt 140cfm i mina förra).

14

MrPete skrev:

Toppen flödar inte bättre för att den är planad. Det gör de däremot med bearbetade kanaler, säten och ventiler. Större än original lär knappast behövas med den kamaxeln. Original 043:or går att få riktigt bra flås på även med 35,5mm insugsventil. (Drygt 140cfm i mina förra).

Förstår också att toppen inte flödar bättre för att den är planad, skrev detta för att slippa kommentarer som " om du vill få ut lite extra kräm så plana topparna" och sedan kanske det är bra att veta om man ska rekommendera en kamaxel ICQ/ab

Eftersom det krävs mycket tid eller pengar om man ska bearbeta kanaler/säten och ventiler så tänker jag använda obearbetade toppar i denna motorn

FK-65 kamaxel kanske är bättre till min motor?

15

Behöver faktiskt inte ta så mkt tid eller pengar. Det är relativt enkelt att utjämna ojämnheter och ta bort kanter mot flödets riktning. Att få ventilsäten frästa i tre vinklar samt 30 graders backcut på insugsventiler är inte heller så kostsamt, då kan man passa på att jämna till övergång mellan kanal och säte, vips har man ökat flödet med 5-20cfm beroende på arbetets omfattning.

Snälla toppar vill ha en snäll kamaxel för att ge mest körglädje.

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-02-10 15:25:09)

Hej M
Kunde inte låta bli att köra i en simulering på W100/ FK 7
använde värdena från test toppen 35,5/32 i min tråd kombin var 1915  9,0 i komp 950mm långa (35mm) avgasprimär rör IDA fuggar med 35mm h ringar
På 2800 varv 32hk/28hk    5000 varv 100/107,5           Max hk 5800/6300 varv  lite mera men skilnaden var bara 8 hk
testade oxå med om det var oröda kanaler då var det inget roligt  bara 26hk/21 hk på 2800varv  och vridet var katastrof  ICQ/ac
Det skiljde oxå mycket innan kamaxelen   började jobba riktigt bra  skilnad på cirka 1500 varv uppåt i registret
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Får nog ta mig en titt på topparna trots allt, tur att dom bara kostade 200:- ifall jag klantar till det

Tack för simuleringen PPRMicke , trodde faktiskt att skillnaden skulle vara större samt att effekten/maxeffekten skulle vara lägre ner i registret på FK-7 kamaxeln

Har du någon uppgift på FK-65 kamaxeln ? ICQ/ag

18

Skåningen - visst ska motorn i en buss?
Har du kollat på FK41 kammen? Jag funderar på en sån med 1:1,4 vippor till min bussmotor.
Jag ska iof ha en större motor, men det verkar vara en ok busskam med rätt delar runt om såklart.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

19

Nä har inget kamkort på den kamaxelen (fk65)
Vad jag kan läsa ut av kam infon ör den är 280 grader
Hur mer grader = sämre låg fart Man kan lura men då måste lobvinkelen vara högre typ 110-112 g
Byggde en husvagns motor med en web cam som var ganska vass med 112g lobvinkel den var stark som fan från 1500 till 5000
Men om man inte tittar i locken så blir det ofta över kammat motor blir trött o tråkig tills man får upp varvtalet Är ofta jäkliga att få till förgasana på låga o mellan varv
Så gör som i min tråd fila lite så kommer det bli som en ny motor
Du kan fråga Mr Pete som åkte med STD kam och 1,4 vippor med idf  som många trodde det var en annan kam
Det var mycket bra körbarhet o stark som fan på låg/mellan/topp
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

Kör du med eldriven dremel och sliprulle så är det inte så stor risk förstöra grejerna, akta ventilsäten bara.. Även om de ska fräsas vill man inte ha hack i dem.. Ventilen ska helst sitta ganska högt i sätet. Kör lugnt och ta där du ser direkt med ögat att det är trångt eller ojämnt.

Ja, min 1600 med filade 043:or och weber 40:or gick duktigt bra med std kam och 1,4:1. Drog direkt från låga varv, kunde ligga i 110-120, gasa fullt och den bara drog mätaren runt :-D hade 1,1/2" avgassystem. Kul med sniktrim, men man får inte många glada hästar gratis eller utan insats.

21

Micke, du får nog läsa på lite ang lobecenter graderna och vad dom gör

22

Jag tror att Micke syftar på lobseparation och överlapp.

En kamaxel med samma lyft och duration men olika lobseparation beter sig olika.

23

No shit sherlock, vad jag menar är att vill man ha mer bottenvrid drar man ihop lobcentret.

24

lasslo skrev:

Skåningen - visst ska motorn i en buss?
Har du kollat på FK41 kammen? Jag funderar på en sån med 1:1,4 vippor till min bussmotor.
Jag ska iof ha en större motor, men det verkar vara en ok busskam med rätt delar runt om såklart.

Denna motorn ska sitta i min -62a bubbla ICQ/ag

Håller även på att samla på mig delar för en motor till min Bay -71a som ska bli en 2007a eller något, med en 78,4 vev osv hade tänkt ha original kamaxel på denna med 1:1.4 vippor eftersom "alla" rekommenderar original kamaxel på en bussmotor, ska dock kolla FK-41 kamaxeln och kanske lägga ut en fråga om denna i min andra tråd  ICQ/ab

25

Jo jag tror att problemet ligger i hur man specar kamaxlar.. I beskrivning står ofta tex 288 duration @ 0,05" 0,394 108 lobecenter. Där syftar lobecenter på insugssidans lobecenter när kamaxeln är grundinställd. Har man sen ställbart drev och justerar 2 grader så blir lobecenter för insug 106 eller 110 men lobseparationen är fortfarande densamma.