Nu efter jag läst en massa andra liknande trådar osv så inser jag att jag kanske har ställt in vev och kam fel. Men jag är inte helt säker, ska kolla 100% imorgon med att skruva bort tändstiftet och känna med mejsel. För om man har installerat vev och kam med kammens 1prick mellan vevens 2prickar så ska väl TDC stämma 100%?
Nu efter jag läst en massa andra liknande trådar osv så inser jag att jag kanske har ställt in vev och kam fel. Men jag är inte helt säker, ska kolla 100% imorgon med att skruva bort tändstiftet och känna med mejsel. För om man har installerat vev och kam med kammens 1prick mellan vevens 2prickar så ska väl TDC stämma 100%?
Det ska det göra om kamdrevet är rätt monterat på kamaxeln.
Anders
Har gjort exakt samma fel med min motor. Hade isär och renovera. Tyckte allt såg bra ut, skruva ihop och monterade den häromdagen :-(
Men mitt tdc är faktiskt 0.5 varv fel. Eller står ventilerna stilla i tdc på 2cylindrar samtidigt fast på respektive olika sidor tex 1och3 ventiler är stilla samtidigt? hehe kanske låter helt vilsen men det är jag nog. Följde en renoveringsguide från youtube :-)
TDC kan inte flytta sig. Det är veven som bestämmer var TDC är och om du inte lyckats vrida den så är TDC alltid på samma ställe. Allt i motorn ska förhålla sig rätt i förhållande till veven, man ändrar inte veven i förhållande till exempelvis kammen, man ändrar kammen i förhållande till veven.
Så har du något fel så är det inte att TDC ligger fel, möjligen att kammen eler någon annat är fel.
Som att påstå att om du brutit av ett ben så är det friska benet för långt.
Ali G
IndianaJonas skrev:Har gjort exakt samma fel med min motor. Hade isär och renovera. Tyckte allt såg bra ut, skruva ihop och monterade den häromdagen :-(
Men mitt tdc är faktiskt 0.5 varv fel. Eller står ventilerna stilla i tdc på 2cylindrar samtidigt fast på respektive olika sidor tex 1och3 ventiler är stilla samtidigt? hehe kanske låter helt vilsen men det är jag nog. Följde en renoveringsguide från youtube :-)TDC kan inte flytta sig. Det är veven som bestämmer var TDC är och om du inte lyckats vrida den så är TDC alltid på samma ställe. Allt i motorn ska förhålla sig rätt i förhållande till veven, man ändrar inte veven i förhållande till exempelvis kammen, man ändrar kammen i förhållande till veven.
Så har du något fel så är det inte att TDC ligger fel, möjligen att kammen eler någon annat är fel.Som att påstå att om du brutit av ett ben så är det friska benet för långt.
Jag tänkte helt fel här. Så är det ju. Då måste jag ha vänt remskivan åt fel håll. Jag drog nämligen sönder den tidigare och köpte en ny. Måste ha monterat den fel. TDC hamnar i BDC på remskivan.
Blir antingen att dra lös den men jag tror jag gör nya egna markeringar istället.
Men jag har kollat iaf 1tändstift och där hade jag gnista. Sen testade jag starta med startgas utan någon som helst respons till att vilja tända. Testade då att vrida och vända på fördelaren och även flytta kablarna till cylindrarna. Inte ens ett litet poff nånstans. Blir till att undersöka detta framöver. Har även en lång svart kabel med kabelsko som kommer från passagerarsidan som jag inte vet vart den ska sitta. Kan detta vara boven till att den inte startar. Men om jag har gnista och kör med startgas bör den väl tända om timingen någorlunda rätt i cylindern?
Den svarta kabeln kommer förmodligen från backljuskontakten och ska via en hängsäkring kopplas till + på tändspolen.
Ali G
Hej igen! Nu är motorn ihop igen, men tror ni inte att fördelaraxeln hamnade fel ändå?
Är "How to Rebuild Your Volkswagen air-Cooled Engine" av Tom Wilson en beprövad bok att följa vid renovering?
Är säker på att jag följt den exakt som det står men det blir ändå inte rätt...
Så som jag förstår det av det inringade och understrukna på bifogade bilderna så skall veven ligga så att prickarna är närmast kammen och pricken på kamdrevet ligger mellan prickarna som vanligt. Samtidigt då så ska spåret i fördelardrivningsaxeln stå vinkelrätt mot delningslinjen av blocket med den större delen mot svänghjulet. Då ska vi alltså ha veven i TDC och rotorn ska peka mot markeringen i fördelarhuset.
Men som ni ser av bilderna är rotorn helt åt skogen när motorn står i TDC, vilket ju inte är när prickarna står ner mot kammen utan istället är närmast den högra blockhalvan, så att prickarna är "parallella" med blockdelningslinjen. Jämför med bilden på det lösa drevet och vart spårkilen sitter på remskivan.
Är det jag som är född med tummen mitt i handen eller är det faktiskt så att det är fel i boken här? Börjar bli riktigt trött på det här strulet....
Hälsningar,
Max