1

Hej!

Har renoverat motorn och satt ihop blockhalvor, cylindrar och toppar men jag blir inte klok på tdc och tändningen...

Ettans cylinder är i TDC, om jag förstått rätt, i det översta läget mellan kompressions- och arbetstakten. Men då visar remskivan BDC istället, alltså verkar det som att veven är vänd ett halvt varv, men då hade ju inte ventilerna lirat rätt i förhållande till kolvens position?

Har jämfört den gamla remskivan med den nya och TDC markeringen sitter på samma ställe sida. Prickarna på veven sitter med prickarna på kammen.

Samtidigt så är rotorn i fördelaren skumt positionerad. När motorn väl står i tdc (och remskivan pekar på bdc) så pekar rotorn 45° (1/8dels varv) efter hacket i fördelarkroppen. Detta misstänker jag beror på att fördelaraxeln står i fel läge, skall undersöka det nästa gång jag kommer till motorn. Men kan det bero på något annat? Och kan det bero på samma sak som får remskivan att sitta uppochner?

Hoppas på att någon har någon idé om det här, tack på förhand!

Hälsningar,

Max

2

Tittar du på rätt cylinder? Höger fram är ettan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6380.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Tittar du på rätt cylinder? Höger fram är ettan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6380.jpg

Att ettan var höger fram hade jag koll på, hade t.o.m skrivit upp det på pappen motorn står på för att jag skulle slippa tänka... Dumt gjort visade det sig eftersom jag vände motorn när jag drog topparna. Så nej jag tittade inte på rätt cylinder, när jag gör det så ser det ju alldeles prima ut! Tack för hjälpen ICQ/ab

Angående fördelaren så sitter fördelaraxeln mycket riktigt inte alls som den ska, hur det gick till förstår jag inte. Tyckte att jag dubbelkollade tretton gånger när jag tryckte dit den!

Tack än en gång, nu ska det nog gå bra det här!

4

Jag tror Svwerker är synsk  Default/lol

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Fördelaraxeln skruvar ju sej när man släpper ner den.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

Hebster52 skrev:

Fördelaraxeln skruvar ju sej när man släpper ner den.

Jo jag vet, men satte i den innan jag satte ihop blocket.  ICQ/ad

Jaja nåt fel blev det, men nu ska jag förhoppningsvis få ordning på det!

7 Senaste redigerad av Strafer (2014-10-13 21:11:33)

Nej det blir inge bra det här. Jag får inte upp fördelaraxeln. Den rör sig kanske en centimeter uppåt men sen tar det stopp. Bakeliten har jag inte satt dit än. Finns det något knep för att få upp axeln? Vet att det var trögt när den skulle ut när jag rev isär motorn också, men räknade inte med att behöva ta ut den nu när allt är ihop så tänkte inte mer på det.

Är det så illa att jag behöver riva isär allt igen?

Edit: Har testat "träpinnetricket" och även försökt trycka på underifrån med en sorts hake, men det ger sig inte.

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-10-13 21:24:10)

Välkommen till gänget!
Jag gjorde samma fel en gång! Men lyckades med träpinnen, på 97de försöket, och efter att ha snidat till 67 olika pinnar... ICQ/ae

Det var väl minst 20 år sedan, men jag vill minnas att jag lyckades med en pinne i något hårt träslag, ek, eller om det vara från en enebuske.
Är hålet vid lilla spiralfjädern så bra att man kan få ned en böjd cykeleker och kroka fast med?
Morsans/fruns/sambons virknål?

Det finns ett annat fel man kan göra också, även det har jag lyckats med, det är att vända medbringaren på fördelaren fel, men den hamnar ju då exakt ett halvt varv fel.

Det finns ett ganska dyrt verktyg, har jag sett, som man kan dra upp fördelaraxeln med, har alltså inte testat själv.
http://www.classicvw.se/avdragare-forde … ts_id/3113

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Björn J. skrev:

Välkommen till gänget!
Jag gjorde samma fel en gång! Men lyckades med träpinnen, på 97de försöket, och efter att ha snidat till 67 olika pinnar... ICQ/ae

Det var väl minst 20 år sedan, men jag vill minnas att jag lyckades med en pinne i något hårt träslag, ek, eller om det vara från en enebuske.
Är hålet vid lilla spiralfjädern så bra att man kan få ned en böjd cykeleker och kroka fast med?
Morsans/fruns/sambons virknål?

Det finns ett annat fel man kan göra också, även det har jag lyckats med, det är att vända medbringaren på fördelaren fel, men den hamnar ju då exakt ett halvt varv fel.

Det finns ett ganska dyrt verktyg, har jag sett, som man kan dra upp fördelaraxeln med, har alltså inte testat själv.
http://www.classicvw.se/avdragare-forde … ts_id/3113

Haha tack  Default/hmm

Tror inte jag kommer lyckas med träpinnen ens på 98e försöket, minns att det krävdes ganska mkt kraft underifrån för att få ur den senast...

Men det där verktyget såg ju lite intressant ut, expanderar den vänstra delen i hålet på axeln? Frågan är dock hur mkt kraft man kan få den att sitta med, vill ju inte lägga ut 600 spänn och sen funkar det inte ändå  ICQ/ad

Känns skönt att veta att man inte är den enda som lyckas göra fel... Medbringaren har jag dock lyckats sätta rätt!

10 Senaste redigerad av Strafer (2014-10-13 22:44:42)

Okej, jag är inne på att beställa verktyget nu. Men först:

När jag försökte dra upp axeln underifrån lyckades jag på något sätt skada fördelardrivdrevet på vevaxeln något, bifogar bild. Är detta något som går att köra med? Eller behöver jag ändå riva isär allt och byta drevet nu?

//Max

Post's attachments

drev.jpg, 287.77 kb, 1463 x 1080
drev.jpg 287.77 kb, 204 downloads since 2014-10-13 

11

Då var motorn påväg isär igen  ICQ/ad

Ska det göras så kan det lika gärna göras ordentligt!

12

Jag vet inte vad experterna säger, men jag hade nog provat med att pusta av drevet vid skadorna med en fin smärjelduk, och sedan kollat om det funkar.  Det är väl svårt attf å loss detta drevet från axeln.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Drevet ska sättas på plats när vevhuset är ihopskruvat, och sen så får man absolut inte vrida på vevhuset innan man satt dit fördelaren.

14

Björn J. skrev:

Jag vet inte vad experterna säger, men jag hade nog provat med att pusta av drevet vid skadorna med en fin smärjelduk, och sedan kollat om det funkar.  Det är väl svårt attf å loss detta drevet från axeln.

Tänkte det också först men sen orkade jag inte chansa så nu gör jag om det istället. Det drevet ska väl inte sitta så farligt? Tror kamdrevet är värre, det är ju det man får värma o pressa!

stickan skrev:

Drevet ska sättas på plats när vevhuset är ihopskruvat, och sen så får man absolut inte vrida på vevhuset innan man satt dit fördelaren.

Vad skadar man om man vrider på vevhuset, fördelaraxeln eller mässingsdrevet på veven? Ska tänka på det sen när det ska ihop igen, tack!

15

Det finns tre anledningar till att fördelaraxeln behöver vara timad, inget av dem är viktiga i min bok

1) göra att dokumentationen för motorn stämmer

2) tändkablarnas längd är lika som alla andra motorer med timad fördelare

3) vissa motorer har sänkt tändning på 3:an

Jag har en symmetrisk 009 på min motor så inte ens "3" är viktigt för mig...

Behöver jag säga att min axel står fel... Och likväl går min motor alldeles utmärkt.

Så, varför?

S

PS/ har något svagt minne om någon liten slit/shims bricka som sitter längst ned på fördelaraxeln på vissa motorer som kan säga "plupp" och försvinna ned i källarrregionerna när man drar upp en fördelaraxel.... Herrar experter, stämmer det eller har jag drömt?/DS

16

Ja det ska sitta schims på fördelaraxeln.

Anders

17

Strafer skrev:
Björn J. skrev:

Tänkte det också först men sen orkade jag inte chansa så nu gör jag om det istället. Det drevet ska väl inte sitta så farligt? Tror kamdrevet är värre, det är ju det man får värma o pressa!

stickan skrev:

Vad skadar man om man vrider på vevhuset, fördelaraxeln eller mässingsdrevet på veven? Ska tänka på det sen när det ska ihop igen, tack!

Om man vänder vevhuset upp och ner utan att ha fördelaren på plats så faller fördelaraxeln ur sitt läge. Om man sen vrider vevaxeln så går det tungt och om man fortsätter att vrida veven så förstör man drevet till fördelardrivningen. Ungefär som på din bild och ibland värre.

18

På dom senare vevhusen så ska det sitta 2 brickor under fördelaraxeln.

19

Jag lånar lite här längst ner på tråden ICQ/ad

Stickan- vad menar du med senare vevhus?

Jag håller på att sätta ihop ett F block nu, ska det ha dom två brickorna?
Det var flera år sen jag demonterade den så jag minns inte riktigt.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20

Vad är rätt o göra då? Montera när vevhuset är i sär? Och isåfall, hur får man det rätt då?
Eller montera när vevhuset är monterad, och hur då isf?

vw typ-1 1967

21

lasslo skrev:

Jag lånar lite här längst ner på tråden ICQ/ad

Stickan- vad menar du med senare vevhus?

Jag håller på att sätta ihop ett F block nu, ska det ha dom två brickorna?
Det var flera år sen jag demonterade den så jag minns inte riktigt.

Ganska säkert 2 brickor..

22

Det finns ett mått från drivningen upp till kanten där fördelaren sitter. Kommer just nu inte ihåg vad det är men sett en bild på det så det går förmodligen att googla.

Jag monterar alltid drivningen innan blocket läggs ihop men jag brukar då sätta i fördelaren för att hindra drivningen att åka upp

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Svwerker skrev:

Det finns ett mått från drivningen upp till kanten där fördelaren sitter. Kommer just nu inte ihåg vad det är men sett en bild på det så det går förmodligen att googla.

Jag monterar alltid drivningen innan blocket läggs ihop men jag brukar då sätta i fördelaren för att hindra drivningen att åka upp

Lägger du i veven så du har TDC läget då eller? 1:an stake längst upp/ut?

vw typ-1 1967

24

Ja i med vev och kam, sen kan du vrida den till TDC och stoppa i drivning och fördelare.

Ali G

25

Har gjort exakt samma fel med min motor. Hade isär och renovera. Tyckte allt såg bra ut, skruva ihop och monterade den häromdagen :-(
Men mitt tdc är faktiskt 0.5 varv fel. Eller står ventilerna stilla i tdc på 2cylindrar samtidigt fast på respektive olika sidor tex 1och3 ventiler är stilla samtidigt? hehe kanske låter helt vilsen men det är jag nog. Följde en renoveringsguide från youtube :-)