Hej!
Har renoverat motorn och satt ihop blockhalvor, cylindrar och toppar men jag blir inte klok på tdc och tändningen...
Ettans cylinder är i TDC, om jag förstått rätt, i det översta läget mellan kompressions- och arbetstakten. Men då visar remskivan BDC istället, alltså verkar det som att veven är vänd ett halvt varv, men då hade ju inte ventilerna lirat rätt i förhållande till kolvens position?
Har jämfört den gamla remskivan med den nya och TDC markeringen sitter på samma ställe sida. Prickarna på veven sitter med prickarna på kammen.
Samtidigt så är rotorn i fördelaren skumt positionerad. När motorn väl står i tdc (och remskivan pekar på bdc) så pekar rotorn 45° (1/8dels varv) efter hacket i fördelarkroppen. Detta misstänker jag beror på att fördelaraxeln står i fel läge, skall undersöka det nästa gång jag kommer till motorn. Men kan det bero på något annat? Och kan det bero på samma sak som får remskivan att sitta uppochner?
Hoppas på att någon har någon idé om det här, tack på förhand!
Hälsningar,
Max



