niklasg skrev:Folk har ju fantastiska idéer och lösningar ibland. 
På tal om formelvee, hörde för ett tag sen tillbaka att man värmde org kammen och vred nockarn. Någon som vet något om det?
Nu vet jag inte hur kammarna är tillverkade på en typ1 men jag felsökte en gång en golf 1,4 och eftersom denna var ett riktigt problem barn som varit på många verkstäder innan, kontrollerades följande: kompression, tändsystem, insprutning och allt fungerade , skulle enligt alla regler fungera, men den hade en fruktansvärt dålig tomgång
Kontrollerade kaminställning osv eftersom den gick som en bil med för vass kamaxel men kaminställningen var korrekt
Jobbade vid tillfället på en Bosch verkstad och av Bosch tekniker i Tyskland blev jag ombed att kontrollera om någon av nockarna hade vridit sig på kamaxeln eftersom man hade haft problem med detta på några kamaxlar i Tyskland (tydligen var nockarna pressade på kamaxeln)
Nu tror jag inte att man kan "värma" dessa nockar och flytta dom för att få en bättre kam men jag låter detta vara osagt
Tyvärr fick jag inte tillfälle att kontrollera om nockarna verkligen hade flyttat sig eftersom kunden valde att sätta i en beg motor med lägre miltal i bilen istället( detta gjordes inte på en verkstad utan av ägarens kompis pga kostnaden) så jag fick aldrig möjligheten att demontera den gamla motorn ock kolla, var dock grymt nyfiken 
If one does not fail at times, then one has not challenged himself.
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P